Sahabat MANTAP

:: Memantapkan Minda Nasional ::

KEKALUTAN DI PERAK: LAMBANG PENDERHAKAAN PEMBANGKANG TERHADAP SULTAN DAN SIMBOL MEMPERMAINKAN UNDANG-UNDANG – Siri I

Posted by Sahabat MANTAP di Sabtu, 16 Mei 2009

Oleh: Salza Hedra

Tulisan ini terbahagi kepada dua bahagian utama; pertama kejadian semasa pakatan pembangkang mengambilalih Perak dan bahagian kedua yang akan menyusul kelak membincangkan megenai kejadian selepas DYMM Tuanku Sultan Perak mengumumkan BN menjadi kerajaan yang sah di Perak menggantikan kerajaan pakatan pembangkang.

Kekalutan senario politik di Perak adalah berpunca daripada kekalutan awal kerapuhan Pakatan Pembangkang sendiri. Apabila keputusan PRU 12 (DUN) diumumkan, Pembangkang masih lagi sebagai parti berasingan di mana PAS mendapat 6 kerusi, PKR 7 dan DAP 18 manakala BN 28 kerusi. Sebagai parti yang terpisah, BN adalah parti yang mendapat majoriti dan layak menerajui kerajaan Perak. Namun apabila pembangkang membuat persetujuan untuk menafikan hak BN, maka mereka membuat pakatan untuk bergabung. Dengan itu, wujudlah kerajaan pakatan pembangkang di Perak.

Kekalutan berikutnya adalah semasa ingin melantik Menteri Besar Perak. DAP yang memenangi 18 kerusi DUN menuntut hak untuk menjadi MB. Namun Undang-Undang Tubuh Negeri Perak telah menetapkan bahawa untuk menjadi MB, calon tersebut mestilah berbangsa Melayu dan beragama Islam. DAP tidak berpuas hati dan membuat bantahan demi bantahan. Tak cukup dengan itu, DAP tidak mahu memakai songkok semasa aturcara mengangkat sumpah jawatan di depan Sultan Perak kerana songkok itu melambangkan pakaian melayu. Tindakan ini merupakan suatu manifestasi kemarahan DAP. Lebih teruk lagi ia memperlihatkan betapa rasisnya DAP itu sendiri.

Setelah hasrat DAP untuk menjadi MB Perak gagal, maka pakatan pembangkang berbincang untuk memilih siapa MB yang akan mewakili mereka. Satu pertemuan telah di adakan di Pulau Pangkor. Akhirnya mereka telah bersetuju untuk mencalonkan Nizar Jamaluddin daripada PAS. Nizar dikatakan telah diberikan syarat untuk menjadi MB. Apabila menjadi MB kelak, Nizar kena memastikan 6 orang ADUN DAP menjadi Exco, 3 ADUN daripada PKR dan seorang daripada PAS. Beliau juga kena bersetuju untuk melantik calon bukan melayu sebagai Speaker, tak kira sama ada daripada DAP atau PKR. Akhirnya Sivakumar (PKR) telah dilantik sebagai Speaker.

Nizar, yang terkenal dengan sifat mahu menonjolkan diri dan mabuk populariti sejak bertugas di UDA dulu, menerima syarat tersebut tanpa berfikir panjang. Janji dia jadi MB semuanya okay. Mursyidul Am PAS, Nik Aziz dan Presiden PAS, Hj Hadi amat gembira dengan perlantikan Nizar daripada PAS walaupun mereka sedar bahawa PAS tidak layak. Namun dah rezeki, terima ajelah.

Kemelut pemerintahan pakatan rakyat di Perak menjadi bertambah kusut. Kedua-dua tokoh ini (Nizar & Sivakumar) telah gagal melaksanakan tugas dengan baik. Mereka sebenarnya terikat dengan kemahuan DAP dan Anwar Ibrahim. Mereka terpaksa akur dengan perjanjian di Pangkor. Tindakan yang mereka lakukan mesti menguntungkan kepada kehendak aspirasi DAP dan memastikan Anwar jadi PM. Maka timbullah perkara seperti memberikan hak tanah kepada waris-waris komunis selama 999 tahun dan isu penggantung Dr Zambry dan 6 ADUN (exco) BN.

Kemelut kekalutan politik di Perak sejak pemerintahan pakatan pembangkang menjadi lebih teruk apabila seorang ADUN DAP, Hee Yit Foong (Jelapang) dan 2 ADUN PKR, Osman Jailu dan Jamaluddin Mohd Radzi keluar parti masing-masing dan menjadi ADUN Bebas. Mereka tidak berpuas hati terhadap kepimpinan parti masing-masing dan kerajaan pakatan pembangkang yang hanya mengutamakan individu-individu tertentu dan parti masing-masing daripada mengutamakan kehendak rakyat Perak. Hal ini memberikan tamparan hebat kepada pakatan pembangkang. Lantas, mereka telah mengadakan mesyuarat untuk mengambil tindakan sewajarnya bagi memastikan mereka masih berkuasa di Perak. Nizar telah diarahkan untuk bertemu Sultan dan memaklumkan Sultan bahawa beliau mahu membubarkan DUN dan memohon diadakan Pilihanraya baru di Perak.

Sultan tidak terburu-buru dalam mengambil tindakan. Tuanku telahpun memanggil kesemua ADUN BN dan 3 orang ADUN Bebas untuk mendapat kepastian. Akhirnya Tuanku dimaklumkan bahawa ketiga-tiga ADUN Bebas telah menunjukkan sokongan mereka terhadap BN. LantasTuanku mengambil keputusan bahawa BN mempunyai majoriti lebih daripada pakatan pembangkang. Nizar yang mahu membubarkan DUN dan mahukan pilihanraya baru telah secara sendirinya memperlihat dan memaklumkan kepada Tuanku bahawa beliau tidak lagi mempunyai sokongan majoriti. Berlandaskan kuasa yang temaktub dalam Undang-Undang Tubuh Negeri Perakdan kuasa serta hak baginda, Tuanku dengan itu telah mengisytiharkan Dr Zambry sebagai MB Baru.

Sebelum majlis angkat sumpah kerajaan baru BN di Perak, pihak pakatan pembangkang yang diterajui oleh DAP dan Anwar telah memanggil semua penyokong-penyokong mereka untuk membuat demonstrasi berhampiran istana. Maka ramailah orang-orang PAS berbaringan dijalanraya hanya untuk menyekat dan menggagalkan majlis tesebut. Ini juga merupkan suatu bentuk penderhakaan terhadap Sultan dan kali ini DAP boleh bertepuk tangan dan mendabil dada bahawa mereka telah berjaya membuat orang melayu yang mengaku dirinya pejuang Islam dapat dijadikan alat untuk menderhaka kepada Sultan. Kalau ditanya, DAP akan menjawab,; “Lihat, kini orang melayupun sudah boleh lawan Sultan. Kita orang tak buatpun macam tu’. Siapa yang diperalatkan dan terkena? Jawapannya PAS dan penyokong-penyokong fanatiknya. Siapa mereka ni? Orang Melayu dan Islam yang telah menderhaka kepada Sultan!

Satu Respons to “KEKALUTAN DI PERAK: LAMBANG PENDERHAKAAN PEMBANGKANG TERHADAP SULTAN DAN SIMBOL MEMPERMAINKAN UNDANG-UNDANG – Siri I”

  1. anas said

    MAJLIS PENGAJIAN INTENSIF KITAB TURATH I’TIQAD ASWJ [Siri 2]

    MAJLIS PENGAJIAN INTENSIF KITAB TURATH I’TIQAD ASWJ [Siri 2] [23 – 24 Mei 2009 / 24-25 Jamadilawwal 1429H]

    Anjuran :
    PERSATUAN KEBANGSAAN PELAJAR ISLAM MALAYSIA (PKPIM),
    &
    Kolej Dar Hikmah,
    Jalan Sungai Ramal Dalam,
    43000, Kajang, Selangor Darul Ehsan

    OBJEKTIF :

    * Menimbulkan kesedaran terhadap kepentingan aqidah dan iman di kalangan belia.
    * Mendedahkan umat Islam mengenai kewajiban beramal dengan ilmu daripada ahli agama Islam yang faqih.
    * Menghidupkan budaya bertalaqqi secara berkitab.
    * Memberi kefahaman tentang konsep dan perlaksanaan nilai-nilai Islam.

    TEMA :
    Menghidupkan Ruhaniah Berlandaskan Pemantapan Akidah.

    TARIKH :
    23 – 24 Mei 2009 / 24-25 Jamadilawwal 1429H

    TEMPAT :
    Kolej Dar Hikmah,
    Jalan Sungai Ramal Dalam,
    43000, Kajang, Selangor Darul Ehsan

    TENAGA PENGAJAR :

    1. Al-Fadhil Ustaz Hj. Zamihan Mat Zin Al-Ghari
    2. Al-Fadhil Ustaz Ahmad Faidzurrahim
    3. Al-Fadhil Ustaz Mohd Rasyiq Alwi

    SASARAN :
    Seramai 150 orang yang terdiri dari:
    * Ahli Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)
    * Orang Awam
    * Pelajar IPTA dan IPTS di Lembah Kelang

    YURAN MURAH :
    RM 15 [INDIVIDU]

    MODUS OPERANDI :
    Program diadakan selama 2 hari 1 malam. Mengikut kaedah pengajaran kulit ke kulit menggunkan Kitab I’tiqad Ahlussunnah Wal Jamaah; Kiyai Haji Siradjuddin Abbas. Terbitan PUSTAKA TARBIYYAH Jakarta, Kitab Mukhtasor dan Kitab Aqidah Ibnu ‘Asakir (Aqidah Mursyidah).

    (Talaqqi kitab/Pembentangan/)

    TENTATIF PROGRAM

    Sabtu (23/05/2009)

    7:30 pagi : Sarapan dan Pendaftaran

    8:30 pagi : Taklimat & Aluan oleh ;

    Saudara Abd. Muntaqqim Bin Zulkifli

    Timbalan Presiden PKPIM

    9: 15 pagi : Slot 1 : Al-Fadhil Ustaz Ahmad Faidzurrahim

    Syarah Kitab Aqidah Muslimin (Diiktiraf Universiti Al-Azhar).

    10:45 pagi : Minum pagi

    11:00 pagi : Slot 2 : Al-Fadhil Ustaz Ahmad Faidzurrahim

    Penjelasan Ajaran Bertentangan Dengan Ahli Sunnah Wal Jama’ah.

    12:30 tghari : Makan Tengahari & solat Zohor

    2:00 petang : Slot 3 : Al-Fadhil Ustaz Mohd Rasyiq Alwi

    Kitab Mukhtasor (1).

    4:00 petang : Slot 4 : Al-Fadhil Ustaz Mohd Rasyiq Alwi

    Kitab Mukhtasor (2).

    6:00 petang : Makan Malam

    7:00 malam : Solat Maghrib & Kuliah/Tazkirah & solat Isya’

    9:00 malam : Slot 5 : Al-Fadhil Ustaz Mohd Rasyiq Alwi

    Penjelasan Bid’ah & Ancaman Terhadap Aqidah Ahli Sunnah Wal Jama’ah.

    9:45 malam: Slot 6 : Al-Fadhil Ustaz Mohd Rasyiq Alwi

    Talaqqi & Ijazah Kitab Aqidah Ibnu ‘Asakir (Aqidah Mursyidah).

    10:00 malam : Minum malam & Berehat

    Ahad (24/05/2009)

    4:00 pagi : Qiamullail

    6:00 pagi : Solat Subuh /Tazkirah /Sarapan pagi

    8:30 pagi : Slot 7 : Al-Fadhil Ustaz Hj. Zamihan Mat Zin Al-Ghari

    Syarah Kitab I’tiqad Ahlus Sunnah Wal Jamaah

    10:30 pagi : Minum pagi

    11:00 pagi : Slot 8 : Al-Fadhil Ustaz Hj. Zamihan Mat Zin Al-Ghari

    Syarah Kitab I’tiqad Ahlus Sunnah Wal Jamaah

    12:00 tghari : Ulasan & Penutup oleh;

    Saudara Mohd Hilmi B. Ramli

    Presiden PKPIM

    1:00 tghari : Makan Tengahari

    2:00 petang : (Check-out)

    Sebarang Pertanyaan, Sila Hubungi ;

    Saudara Ikhram Husin [019-3731744]
    Saudari Izzah Khanani [013-2197192]

    …MOHON SEBARAN…
    ‘DEMI ALLAH UNTUK ISLAM’

    ” ALLAH ADA TANPA BERTEMPAT

    Explore posts in the same categories: Majlis Ilmu
    This entry was posted on 14 Mei 2009 at 1:11 pm and is filed under Majlis Ilmu. You can subscribe via RSS 2.0 feed to this post’s comments.

    Tags: Al-Fadhil Ustaz Ahmad Faidzurrahim, Al-Fadhil Ustaz Hj. Zamihan Mat Zin Al-Ghari, Al-Fadhil Ustaz Mohd Rasyiq Alwi, Aqidah Mursyidah, bertalaqqi, Ijazah Kitab Aqidah Ibnu ‘Asakir, Kitab I’tiqad Ahlussunnah Wal Jamaah; Kiyai Haji Siradjuddin Abbas, KITAB TURATH, Kolej Dar Hikmah, PERSATUAN KEBANGSAAN PELAJAR ISLAM MALAYSIA (PKPIM), Universiti Al-Azhar

    MAJLIS PENGAJIAN INTENSIF KITAB TURATH I’TIQAD ASWJ [Siri 2]

Tinggalkan komen