Sahabat MANTAP

:: Memantapkan Minda Nasional ::

Archive for the ‘Perundangan’ Category

MANTAP DITOLAK…

Posted by Sahabat MANTAP di Sabtu, 12 Mac 2011

Dukacita dimaklumkan bahawa pendaftaran bagi pertubuhan ini telah ditolak oleh Kementerian Dalam Negeri. Hasil bedah siasat secara rasional merumuskan penolakan ini mungkin disebabkan oleh kecelaruan dalam beberapa perkara dan tindakan pertubuhan yang melanggari peruntukan undang-undang seperti di bawah:

  • Nama pertubuhan tidak bersesuaian dengan tindakan dan gerakan yang ingin dilakukan.
  • Objektif penubuhan telah dibawa lari dari matlamat asal untuk meningkatupaya dan menambahbaik gaya dan daya pemikiran bangsa Melayu.
  • Melakukan aktiviti dan mencari dana ketika pendaftaran pertubuhan masih dalam proses permohonan kelulusan seperti mengaktifkan blog dan menjalankan program.

Sehubungan itu, segala urusan berkaitan aktiviti pertubuhan termasuk pencarian dana di atas nama pertubuhan hendaklah dihentikan serta-merta. Sebarang aktiviti yang masih berjalan akan meletakkan pertubuhan ini sebagai pertubuhan haram dan boleh didakwa di bawah akta berkaitan.

Advertisements

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Perundangan, Program, Sejarah | 18 Comments »

PAS menjadi “ Kambing Hitam “ di Merlimau nanti.

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 9 Februari 2011

Oleh : Hatta _Adnan

Kepimpinan Pakatan Rakyat (PR) menafikan desas-desus bahawa PAS mempertimbangkan untuk tidak bertanding di kerusi DUN Merlimau, sebaliknya parti yang sentiasa mempermainkan hukum Islam itu akan menurunkan calonnya pada pilihan raya kecil 6 Mac ini. Ketua Umumnya (diktator yg tidak dipilih secara demokrasi), Anwar Ibrahim mengumumkan bahawa PR secara sebulat suara telah bersetuju bahawa PAS harus bertanding pada pilihan raya kecil ke-15 itu.

Sebelum itu, para pemimpin utama PAS menafikan tidak mahu bertanding seperti ura-ura yang banyak diperkatakan sebelum ini. Sebab utama mengapa PAS dan PKR tidak mahu bertanding dan meletak calon masing adalah dipercayai kerana gelombang kemaraan Barisan Nasional terutamanya di Merlimau adalah sangat hebat.

Sebelum ini, selepas pengesahan ADUN Merlimau meninggal dunia, Samsul bersungguh-sungguh untuk menawarkan diri untuk beranding di Merlimau. Namun, apabila mereka mengkaji gelombang rakyat yang sememangnya memihak kepada BN terutamanya selepas kejayaan di Tenang, Johor..akhirnya menarik diri.

Akhirnya seperti biasa PAS akan dikambing hitamkan sekali lagi. PKR seperti biasa akan merampas hak PAS dikerusi-kerusi yang mereka yakin menang sahaja. Rasa penuh simpati kerana sudah banyak kerusi PAS kini dimiliki PKR. Rumusannya… PAS terus menjadi PAK TURUT kepada DAP dan PKR. Kesian sungguh PAS…

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Perundangan, Politik | 4 Comments »

BERSUARA BIARLAH BERLANDASKAN FAKTA

Posted by Sahabat MANTAP di Khamis, 2 Disember 2010

Oleh : Anak Kecil Dari Gunung

Ketuanan Melayu sudah terlalu kerap dipertikaikan, baik dalam kalangan pembangkang mahupun penyokong kerajaan sendiri. Ada usaha untuk menghapuskan hak istimewa kaum Bumiputera dalam ekonomi dan pendidikan atas dasar kesamarataan. Ungkapan kebebasan beragama pula diputarbelitkan sehingga memberikan gambaran bahawa islam bukan agama utama di Malaysia. Ironinya sendiri demi memenuhi nafsu untuk menduduki tampuk kuasa pemerintahan secara tergesa-gesa.

Kewujudan institusi raja juga disanggah tanpa menyingkap bukti sejarah. Sudah acap kali pula raja-raja Melayu meitahkan rakyat supaya akur pada kontrak sosial tetapi tidak diendahkan. Walau bagaimanapun golongan “ Mabuk Kuasa “ ini terus menyempurnakan agenda mereka dengan mengheret rakyat yang tidak bersalah. Mereka seolah-olah mendapat tenaga luar biasa setelah mendapat sedikit kuasa melalui pilihanraya hasil permainan sentimen politik yang sempit. Dengan sokongan masyarakat luar yang sejak dahulu mencemburui pencapaian baik Malaysia dalam pelbagai bidang, usaha mereka sudah kelihatan seperti misi global.

Apakah yang tidak kenanya dengan negara padahal Negara sudah mengecap kemakmuran dan keharmonian sejak puluhan tahun dahulu? Adakah ketenteraman dan keamanan bukan sesuatu yang berharga hingga kita sanggup menggadaikannya dengan melakukan huru-hara dan demontrasi tanpa di ketahui hujung pangkalnya?

Tujuh wasiat raja-raja Melayu yang didedahkan oleh Duli Yang Teramat Mulia Raja Dr. Nazrin Shah, Raja Muda Perak ,baru-baru ini mungkin boleh mengeembalikan sebahagian masyarakat kita yang sedang berada di dalam dunia khayalan supaya kembali ke alam nyata . ini bukanlah kali pertama raja Melayu mengingatkan rakyat tentang kontrak sosial yang dimeterai sebelum Negara mencapai kemerdekaan. Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Perundangan, Politik, Program, Sejarah | 4 Comments »

Budaya Mempolitikkan Kes Jenayah

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 21 September 2010

Oleh: Kawan Lama

Tragedi pembunuhan Allahyarhamah Dato Sosilawati Lawiya bersama tiga orang yang lain pada 30 Ogos 2010 lalu merupakan satu lagi kes pembunuhan kejam yang perlu kita pandang serius. Kita tidak tahu berapa banyakkah jumlah kes pembunuhan kejam yang telah berlaku. Namun apa yang pasti, kita tidak akan melupakan tragedi pembunuhan kejam Allahyarham Dato’ Mazlan dan Mendiang Canny Ong, Ekoran daripada kes-kes seperti ini, pelbagai reaksi yang dipaparkan oleh masyarakat umum. Walau apapun luahan yang dipaparkan oleh umum, namun kita masih lagi merupakan warga Malaysia yang tetap menghormati undang-undang dan Perlembagaan Negara. Tiada kelihatan demonstasi jalanan mahupun ketegangan kaum yang terjadi.

Semasa berhari raya di rumah sanak saudara dan rakan taulan, cerita kes pembunahan Dato Sosilawati merupakan topik hangat. Ada macam-macam pandangan dan telahan yang diutarakan. Namun apa yang menarik dan hangat dipersoalkan adalah mengenai suspek utama kes pembunuhan tersebut – seorang peguam! Di manakah letaknya intergriti seorang pengamal undang-undang? Baca baki entri ini »

Posted in Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik | Leave a Comment »

Namewee Kebal?

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 1 September 2010

Oleh: Kawan Lama

Namewee dah rasa diri dia kebal? Dulu masa buat videoclip dalam u tube mempermain-mainkan lagu ‘Negaraku’ jadi ‘Negarakuku’, atas dasar kesian kerajaan sendiri bagi alasan – kononnya budak metah, dan kita nak jaga keharmonian kaum. Guna le muka bapak Namewee untuk mintak belas kesian dari kerajaan.

Terbaru ni, Namawee buat hal lagi. Kali ni kononnya nak bela budak sekolah yang kena hamun dengan cikgu besar kat sekolah semasa assembly pagi. Nak jadikan besar, heboh-heboh le pasal kenyataan berbaur perkauman oleh cikgu besar tu. Yang kita tak tahu apa yang dilakukan atau dikatakan oleh bebudak yang biadap tu terhadap cikgu besar tuuu. Mungkin kot budak tu buat hal dulu yang menyebabkan cikgu besar tu bertindak demikian. Entah apa yang dikatakan oleh budak tu, langsung tak ditimbulkan atau ditimbulkan. Mungkin perkara ini sengaja dirancang kot. Tau-tau ape le nak jadi sekarang ni…. Cikgu besar ni pun satu hal.  Tak bolehh le macam tu… macam tak rasional je tindakan beliau. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik, Sejarah | 3 Comments »

Apabila Seorang Paderi Memeluk Islam…

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 12 Januari 2010

Berikut adalah paparan video seorang bekas paderi Kristian, Ustaz Farhan yang berkongsi pengalaman beliau sebagai sorang paderi sebelum memeluk Islam. Beliau yang sebelum itu merupakan seorang paderi seterusnya mubaligh Kristian dari Sabah telah memeluk Islam setelah berdebat sebanyak 9 kali dengan penganut Islam. Sejak itu, pelbagai cabaran dan tentangan diterimanya tetapi Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Isu Semasa, Perundangan | 6 Comments »

GUGUR TUNTUTAN PENGUNAAN KALIMAH ‘ALLAH’ LANGKAH BIJAK

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 11 Januari 2010

Oleh: Kawan Lama

Isu penggunaan Kalimah “ALLAH’ oleh Gereja Katholik dalam penerbitan mingguan Herald The Catholic Weekly perlu dilihat sebagai sesuatu yang pastinya memberikan kesan kurang elok dalam keharmonian kaum dan agama di negara yang mempunyai masyarakat majmuk. Ia mencabar dan suatu penghinaan kepada penganut agama Islam. Memandangkan ini merupakan sesuatu yang bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan, maka pelbagai badan bukan kerajaan (NGO) dan pertubuhan politik Melayu seperti UMNO dan sebahagian kecil daripada PAS telah membuat bantahan dan laporan polis di serata pelusuk negeri.Melihat kepada perkembangan semasa yang kian membimbangkan, penulis bersependapat dengan Presiden Majlis Jaksa Pendamai, Datuk Clarence Bongkos Matakun agar pihak Akhbar Herald The catholic Weekly Sabah mengugurkan tuntutan yerhadap penggunaan Klaimah “ALLAH” dalam terbitan mereka. Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Perundangan | 11 Comments »

PAS Kelantan bergolak, DSAI menang Pusingan Pertama…

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 9 Disember 2009

Oleh: Putera_Adnan

Apabila blogger Kickdefella atau namanya Syed Azidi menentang Ir. Abdul Ariffahmi Ab. Rahman Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) ia bukan pergolakan dalaman korporat. Juga jauh sekali perjuangan seorang pengarah filem menentang menantu Tok Guru atau menolak neoptisme dalam kerajaan negeri kelantan.

Syed Azidi mencipta skrip untuk menjadikan beliau kononnya hero politik yang menentang nepotism dalam kerajaan. Kononnya dahulu beliau menentang Pak Lah sebab menantu PM, Khairy Jamaluddin kini beliau juga melakukan perkara yang sama kepada Datuk Nik Aziz kerana tidak mahu menantu MB menjadi berkuasa dalam politik kelantan. Jadi apa agenda Syed Azidi? Apakah beliau agen UMNO yang masuk ke dalam Pas? Tidak juga. Syed Azidi hanyalah pelukis karikatur blog yang menyertai populariti ideologi menjatuhkan Pak Lah by hook or by crook ketika itu. Beliau kemudiannya menyertai Perbadanan Menteri Besar Kelantan dengan gaji RM 15 ribu sebulan. Hanya gaji beliau dibayar oleh PMBK tetapi beliau bekerja dengan YB Datuk Husam Musa, Exco Kerajaan Negeri Kelantan. Taat setia dan kepatuhan beliau bukan kepada PBMK tetapi kepada Husam Musa. Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik | Leave a Comment »

Golongan Wanita Hina Di Mata PAS

Posted by Sahabat MANTAP di Khamis, 12 November 2009

oleh: Keris Terbang

“Dalam kepala saya tak ada bai’ah ini…PAS Pusat saya tak ingat”, ujar Mahaguru Datuk Nik Abdul Aziz pada 10 November 2009 di pejabatnya ketika ditanya pemberita berkaitan isu bai’ah dalam parti. Datuk Abdul Hadi juga turut menafikan perkara yang sama. “Tak payah (siasat), tidak ada (bai’ah), benda tu tidak ada…”.

Isu bai’ah dalam PAS mula timbul apabila Yang Dipertua PAS Shah Alam, Khaled Abdul Samad pada 5 November lalu mendakwa wujudnya amalan bai’ah di kalangan calon wakil rakyat PAS. Semua wakil rakyat PAS sama ada ahli Parlimen atau ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) perlu membuat bai’ah atau sumpah taat setia akan menceraikan isteri mereka dengan talak tiga sekiranya mereka mengkhianati parti. “Sekiranya kami mengkhianati parti maka akan tertalak tigalah isteri-isteri kami”, ujarnya ketika mengulas isi kandungan bai’ah tersebut yang sehingga kini mengundang pelbagai reaksi awam.

Pelbagai kecaman diterima PAS berhubung amalan bai’ah yang diperkenalkan sejak Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik | Leave a Comment »

Petikan 8 Artikel Oleh Dr Riduan Tee Abdullah

Posted by puteraadnan di Isnin, 28 September 2009

Untuk Bacaan Sahabat dan fikir2kan lah…!! Terdapat 8 artikel Dr Riduan Tee Abdullah dalam attachment ni…

Artikel 1- NASIB MELAYU DI BUMI MELAYU
Oleh: Dr. Mohd Redhuan Tee

Saya tidak menafikan bahawa kematian Teoh Beng Hock perlukan kepada pembelaan. Saya
amat mengalu-alukan keputusan Kabinet untuk menubuhkan satu inkues dan Suruhanjaya
Bebas Diraja untuk menyiasat dan menentukan punca kematian Beng Hock.
Siasatan yang telus dan rapi mesti dijalankan tanpa rasa takut agar dapat memuaskan hati
semua pihak, apatah lagi pihak keluarga dan parti pembangkang yang begitu bersungguhsungguh
dalam isu ini.

Namun, saya merayu, semua parti berkepentingan, supaya bersabar menunggu sehingga
siasatan selesaikan dijalankan. Di kala itu, kita akan mengetahui apa yang benar, apa yang
salah dan siapa yang benar dan siapa yang salah. Selepas itu juga, kita boleh bercakap dan
berkokok berpuas-puasnya mengenai perkara ini.

Hukumlah mereka yang bersalah, tetapi jangan jadi Tuhan sebelum sesuatu perkara
dibuktikan. Saya amat takut politik mahukan jadi Tuhan yakni dengan membuat andaian
pelik-pelik, yang mana hanya Tuhan sahaja yang Maha Mengetahui sebelum sesuatu
perkara dibuktikan. Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Perundangan, Politik, Sejarah | 1 Comment »

Wasiat Raja-Raja Melayu…Penuh dengan Iktibar.

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 7 Ogos 2009

Oleh: Sahabat Mantap

Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah mengingatkan rakyat khususnya orang Melayu mengenai tujuh wasiat raja-raja Melayu yang menjanjikan kesejahteraan, kedamaian dan keamanan jika mereka bersatu dan berpegang teguh kepadanya. Wasiat yang disampaikan semasa raja-raja Melayu menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957 itu ialah:

• Kami namakan dan kami panggil akan dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung Persekutuan Tanah Melayu (sekarang dikenali dengan nama Malaysia).
• Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain
gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, Tanah simpanan Melayu sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlabersama-sama kaum lain.
• Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kami serta harta milik kamu, kami tubuhkan Rejiman Askar Melayu selain untuk membanteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara.
• Kami kekalkan dan kami jamin kerajaan dan kedaulatan raja-raja Melayu memerintah negara ini.
• Kami isytiharkan Islam adalah agama Persekutuan.
• Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu.
• Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada raja-raja Melayu untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan kepentingan sah kaum-kaum lain (kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).

Renungkan lah…

Posted in Agama, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Program | 2 Comments »

Pengkhianat Melayu, saman RM 100 juta lagi…Kemaruk Sangat DSAI !

Posted by puteraadnan di Rabu, 5 Ogos 2009

Oleh: Putera_Adnan

Anwar mahu saman Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebanyak RM 100 juta kerana memanggil beliau pengkhianat bangsa Melayu. Mengapa Anwar sangat berminat dengan RM 100 juta sukar difahami. Anwar saman Dr. Mahathir RM 100 juta, Anwar saman ramai lagi semua dengan jumlah RM 100 juta. Mengapa? Ini adalah kepercayaan karut Fengshui Anwar kononnya 100 juta merupakan nombor “ong” kepada Anwar.

Anwar hanya mahu menutup mulut Tan Sri Muhyiddin Yassin bukannya mahu menang saman beliau. Justeru apa penting “ong” ini kepada beliau susah mahu kita fahami. Namun hakikatnya dakwaan Tan Sri Muhyiddin bahawa Anwar pengkhianat bangsa Melayu memang benar sama sekali. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik | 4 Comments »

Biarpun Mereka Berbeza Ideologi Politik Ke’Parti’an, Tapi Suara Mereka senada Seirama

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 4 Ogos 2009

Oleh: Anak Kecil Dari Gunung

Masyarakat cina bukan hanya pandai bercakap tentang permuafakatan, pengorbanan dan sokongan untuk mendidik anak bangsa mereka, sebaliknya mereka menterjemahkan semua kata-kata itu melalui tindakan. Biarpun mereka berbeza ideology politik, kepartian , dalam soal kelangsungan pendidikan bangsa mereka, suara mereka senada, pendirian mereka seirama. Bagi mereka, soal pendidikan merupakan soal kelangsungan hidup bangsa.

Lihat saja strategi masyarakat cina untuk memastikan anak-anak mereka mendapat pendidikan tinggi. Hari ini misalnya ada 20 buah institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan 24 buah politeknik yang tersenarai dalam laman Web rasmi kementerian Pengajian Tinggi-majoritinya diisi oleh pelajarmelayu dan Bumiputera. Namun pada masa yang sama, bilangan institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) di negara ini berjumlah 450 buah. Majoriti pelajar di IPTs ini merupakan pelajar cina dan bangsa bukan melayu yang lain. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Perundangan | 1 Comment »

KEKALUTAN DI PERAK: LAMBANG PENDERHAKAAN PEMBANGKANG TERHADAP SULTAN DAN SIMBOL MEMPERMAINKAN UNDANG-UNDANG – Siri II

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 18 Mei 2009

Oleh: Salza Hedra

PAS menyedari akan keadaan yang berlaku di Perak. Mereka juga tahu bahawa Nizar diperkudakan oleh DAP. Namun disebabkan Perak secara luarannya merupakan negeri ketiga selepas Kelantan dan Kedah di bawah PAS, maka mereka tetap mempertahankan kedudukan Nizar.

Tindakan Speaker Dewan Negeri, Sivakumar menggantung 6 orang ahli dewan termasuk Dr Zambry yang baru diangkat sebagai MB baru menggantikan Nizar menambahburukkan lagi suasana. Tak cukup dengan itu, Sivakumar dan Nizar bersama ahli dewan pakatan pembangkang telah mengadakan Sidang DUN mereka sendiri di bawah pokok sehingga mendapat gelaran Kerajaan Bawah Pokok atau Kerajaan Pasir Dua Butir/Pasir Berdengung.

Mahkamah menjadi medan bagi pakatan pembangkang untuk menuntut hak ke atas Perak dikembalikan kepada mereka. Karpal Singh the King nak bawa Sultan Perak ke mahkamah. Bagi beliau, Sultan harus dipersalahkan dan dihadapkan ke mahkamah. Sampai hari ni, kita masih menunggu lagi tindakan selanjutnya daripada Karpal kurang ajar ni. Menurut beliau, tindakan beliau tidak bersalahan kerana imuniti Raja/Sultan telah terhapus atas tindakan Tun Mahathir pada tahun 1993 membawa usul ini dan telah diluluskan oleh Parlimen. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik | 29 Comments »

KEKALUTAN DALAM PARTI PEMBANGKANG DALAM SIDANG DUN NEGERI PERAK

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 8 Mei 2009

Oleh: Putera_Adnan

Semalam kita semua telah menyaksikan satu hari bersejarah bagi kerajaan Perak dan sejarah lain akan menyusul lagi selepas ini, sidang DUN yang dihadiri sultan kecoh seperti gelanggang pertempuran. Mungkin kejadian ini akan dicatat dalam diari Pakatan Rakyat sebagai hari yang paling gelap, entah apa lagi bentuk monumen rimba yang bakal dibina mereka bagi memperingati hari yang penuh dengan kehitaman (buat Pakatan Rakyat) itu.

Rasa pelik, sebab yang bertempur dalam dewan kebanyakannya diwakili puak PKR dan DAP sebagai kerajaan Pakatan Rakyat. Di mana suara orang PAS dalam mempertahankan kedudukan speaker PKR itu? Jika PAS panas dengan tuntutan jawatan Menteri Besarnya sebagai ketua kerajaan parti yang memerintah, nampaknya PKR dan DAP lebih lantang lagi dan bergelut dalam dewan DUN kerana berkehendakkan jawatan Speaker DUN bagi pihak mereka. Perak umpama lubuk pangkat buat mereka semua.

Jika kita lihat PAS sanggup menderhaka kepada sultan kerana berkehendakkan jawatan MB, PKR yang dibantu DAP pula sanggup biadab kepada sultan kerana berkehendakkan jawatan Speaker DUN. Noktah… apa alasan mereka lagi? Untuk kebaikan rakyatkah semuanya? Atau marah kerana kepentingan politik mereka sudah dicantas oleh kerajaan parti yang lebih layak? Sekiranya kerajaan BN kejam, rakyat sudah pasti menderita di bawah naungan pemerintahannya sejak sebelum PRU12 lagi.

Pakatan Rakyat sanggup menyanggah keputusan sultan kerana mereka tidak berpuas hati setelah diturunkan dan berang setelah digantikan oleh musuh tradisi politik mereka. Itulah yang sebenarnya. Perjuangan seperti ini lebih cenderung kepada politik balas dendam, bukan kerana rakyat. Kerana itulah sikap rasional mereka telah lenyap. Seruan berhimpun untuk mengadakan demonstrasi membubarkan DUN, barisan pemimpin mereka yang meluahkan kata-kata kesat terhadap pemimpin BN, berdemonstrasi secara haram, membina tugu bagi menyemarakkan rasa marah terhadap BN dan sultan, semuanya bertujuan untuk mendapatkan sokongan rakyat agar mengikut jejak mereka menumbangkan kerajaan BN malah institusi raja-raja di Perak agar mereka boleh kembali berkuasa. Sungguh terdesak.

Siapakah kerajaan dan siapakah raja kita yang sebenar? Siapa pemerintah yang lebih banyak dipilih rakyat di Perak? UMNO yang dikatakan tumbang di Perak menguasai 27 Kerusi daripada 59 kerusi yang dipertandingkan ketika PRU12 dulu. 1 kerusi milik parti komponen BN, MCA. Pakatan Rakyat yang digembar-gemburkan sebagai gabungan parti yang dipilih rakyat untuk memerintah Perak sebenarnya cuma dikuasai 18 kerusi DAP, 7 kerusi PKR dan 6 kerusi PAS. Daripada jumlah keseluruhan jika tanpa gabungan parti, siapakah yang lebih disokong rakyat? DAP? PKR? ataukah PAS? Siapakah majoriti? Fikirkan kembali.

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik | Leave a Comment »

APA DAH JADI

Posted by Sahabat MANTAP di Khamis, 19 Mac 2009

Oleh:TENDA BIRU

Sedih bila melihat Perlembagaan Negeri dan Negara diperlekehkan oleh rakyatnya sendiri secara terang-terangan, malah pentadbiran kerajaan pada ketika ini telah di cungkil dan direnyukkan satu persatu. 5 prinsip Rukun Negara yang dulunya megah kini tidak membawa sebarang erti lagi. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik | Leave a Comment »

MEMBENTUK KERAJAAN BARU PERAK.

Posted by Sahabat MANTAP di Sabtu, 7 Februari 2009

Oleh : Anggerik Desa

Hakikat ‘real-politics’ demokrasi kadang-kala sangat pahit untuk diterima oleh sesetengah ahli politik

PERISTIWA tersungkurnya kerajaan negeri Pakatan Rakyat di Perak pimpinan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin memberi beberapa pengajaran berguna untuk direnungi. Pertama, terbukti betapa kata-kata bahawa ‘politics is the art of possible’ atau “politik adalah suatu seni serba kemungkinan” sekali lagi menjadi kenyataan.Dalam politik, sering kali disebutkan bahawa tiada musuh dan sahabat politik yang kekal, namun yang terus kekal abadi hanyalah kepentingan. Nyatalah juga betapa lunas demokrasi yang sering diuar-uarkan oleh pelbagai pihak terus mengizinkan kedua-dua perkara ini berlaku untuk kesekian kalinya. Akibat apa yang berlaku, kini barangkali sudah ada pihak yang mahu pula menempelak demokrasi kerana dianggap mengizinkan perkara seperti insiden di Perak itu berlaku. Namun inilah realiti politik dan hakikat yang harus diterima jika kita menjunjung demokrasi dan mahu terus mengamalkan demokrasi. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik | Leave a Comment »

Pakatan Rakyat Harus Profesional Dan Perlu Akur Dengan Keputusan Sultan

Posted by Sahabat MANTAP di Sabtu, 7 Februari 2009

Oleh: Putera_Adnan

POLITIK Perak terus bergolak apabila Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin enggan meletak jawatan Menteri Besar dan menunggu keputusan mahkamah untuk menentukan kedudukannya itu, sedangkan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah menitahkan beliau dan barisan Exconya meletak jawatan berkuatkuasa serta-merta. Tindakan Mohammad Nizar itu jelas menentang keputusan baginda yang sudah memutuskan untuk tidak memperkenankan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN), seperti juga sikapnya kelmarin yang tidak menghormati institusi istana apabila terus mengumumkan pembubaran DUN tanpa terlebih dulu mengadap dan memohon perkenan Sultan Perak. Semalam juga kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat itu memfailkan saman di Mahkamah Tinggi Ipoh memohon bagi mengisytiharkan kekosongan di tiga kerusi DUN iaitu kawasan Behrang, Changkat Jering dan Jelapang. Pengisytiharan itu dipohon bagi memaksa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengiktiraf kekosongan ketiga-tiga kerusi bagi membolehkan pilihan raya kecil diadakan. Sejauh yang berkaitan dengan Barisan Nasional (BN) dan istana, pergolakan di Perak itu berakhir apabila Sultan Azlan sudah diyakini bahawa BN dengan sokongan majoriti 31 Adun menguasai DUN, sekali gus berupaya membentuk kerajaan negeri yang baru. Perkara ini jelas apabila Pejabat Sultan Perak dalam satu kenyataan semalam menyatakan Baginda selepas menemui semua 28 Adun BN dan juga tiga anggota Bebas, yakin bahawa Mohammad Nizar telah terhenti daripada mendapat kepercayaan sebahagian besar daripada kalangan anggota Dewan. Menurut kenyataan itu lagi, sekiranya Mohammad Nizar tidak meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak bersama ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, maka jawatan Menteri Besar serta ahli-ahli MMK terbabit dianggap telah dikosongkan. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pautan Web, Perundangan, Politik | Leave a Comment »

ANWAR DAN PARTINYA YANG HURU-HARA

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 6 Februari 2009

Oleh: Putera_Adnan

Apabila BN (UMNO) kalah di Kuala Terengganu, Anwar melihat inilah peluang baru untuk beliau untuk mewujudkan gelombang kedua ketidakstabilan politik. Gelombang pertama ialah apabila beliau meuar-uarkan usaha mengambil alih kerajaan pada 16 September 2008 lalu selepas menang di Permatang Pauh.

Anwar memang telah terkenal dengan kaedah atau teori kacau bilau. Pada 1987, Anwar antara orang yang merencana keadaan politik kacau bilau dan tidak stabil untuk meraih populariti politik dalam parti dan kerajaan. Akibat dari perencanaan itu Operasi Lalang (1987) dilancarkan dan Anwar yang ketika itu merupakan Menteri Pelajaran meraih populariti terbesar di kalangan orang Melayu. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik, Sejarah | Leave a Comment »

Inikah kerajaan Selangor yang diharapkan oleh rakyat Selangor??

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 30 Januari 2009

Oleh: putera_adnan
khalid

Inilah yang dikatakan cakap tidak serupa bikin, bikin tidak serupa cakap. Kalau dahulu semasa belum menjadi kerajaan habis tepi-tepi kain orang disingkap dan mencari keburukan orang dan kononnya mereka lah yang paling bersih. Merekalah penyelamat rakyat. Hanya mereka sahaja yang tidak korupt, maklumlah kuasa tiada di tangan mereka.
Kini bila kuasa berada ditangan mereka, mungkin kita yang tersilap yang telah memberikan mereka kuasa, apa yang ada di hadapan mata semua di sapunya. Baru 3 bulan menjadi pemerintah di Selangor, Pegawai Khas Menteri Besar Selangor yang merupakan orang kuat PKR sudah mula menyapu kekayaan dengan memberikan tender-tender direct nego kepada rakan taulan yang mana beliau sendiri berkepentingan, mujur cepat terkantoi, jika tidak entah berapa banyak lagi yang akan disapunya. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Perundangan, Politik, Sejarah | Leave a Comment »

UMNO dianggap ISRAEL oleh Anwar, Anwar pula Macam Ape?

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 30 Januari 2009

Oleh: putera_adnan

Untuk Anwar menggelar UMNO seperti Israel bukanlah satu keanehan. Sepanjang kerjaya politik beliau sama ada di pihak revolusioner, sederhana mahu pun pembangkang, Anwar dikenali sebagai tokoh yang suka mengungkap kata-kata bombastik dan bersifat “mengada-ngada membesarkan kesan ucapannya” (hiperbola). Ini bukan kali pertama Anwar mengungkap kenyataan UMNO macam Israel. Pada 1970-an dulu ungkapan yang sama beliau gunakan untuk menjatuhkan UMNO. Pada 1980-an apabila menyertai UMNO, parti itu menjadi suci dan bersih biarpun ia merupakan parti yang memimpin kerajaan Malaysia yang terbabit dengan peristiwa Memali. Demikian juga apabila Operasi Lalang dilaksanakan pada 1987, UMNO bukan Israel pada kaca mata Anwar.

Sebaliknya ketika itu Anwar melabelkan DAP sebagai Cauvinis Cina dan Pas sebagai Parti al maki wal hamun yang hanya merosakkan imej Islam. Anwar mendakwa, “Umno, like Israel, does not recognise the chosen Hamas leadership.” Kepimpinan yang dipilih rakyat mana yang tidak diiktiraf UMNO? UMNO bukan entiti kerajaan tetapi entiti politik. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Program, Sejarah | Leave a Comment »

BUTA SEJARAH DAN FAKTA

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 23 Disember 2008

Oleh : Anggerik Desa

Dalam Negara majmuk seperti Malaysia, Setiap kaum tanpa mengira penduduk asal atau imigran hendaklah peka terhadap sensitiviti sesuatu kaum. Membangkitkan sentimen bersifat perkauman bukan saja boleh menjejaskan keharmonian, keamanan dan ekonomi Negara.

Sejarah telah membuktikan bahawa dengan membelakangkan adat atau peraturan penduduk asal sesuatu tempat boleh membawa kepada satu krisis yang mampu merebak kepada

Baca baki entri ini »

Posted in Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik | 2 Comments »

DEB LANJUTAN DARIPADA 153

Posted by Sahabat MANTAP di Khamis, 18 Disember 2008

Oleh: Anak Kecil Dari Gunung

DEB merupakan lanjutan daripada Perlembagaan Persekutuan khususnya Artikel 153 yang memberikan hak istimewa kepada orang Melayu.  Peruntukan tersebut menetapkan kuota yang diberikan kepada kaum bumiputera dalam pelbagai bidang termasuk pendidikan dan pemberian biasiswa untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat institusi pengajian tinggi serta penyertaan orang Melayu dalam sektor perkhidmatan awam.

Keistimewaan ini dah dipersetujui secara konsensus oleh

Baca baki entri ini »

Posted in Isu Semasa, Perundangan, Politik, Sejarah | Leave a Comment »

KETUANAN MELAYU

Posted by Sahabat MANTAP di Khamis, 18 Disember 2008

OLEH: Budak Kecil Dari Bumi Kenyalang

Seringkali kita terdengar ataupun terbaca tentang kes kaum bukan melayu mempertikaikan ketuanan Melayu. Sedangkan ketuanan Melayu itu bukan bermakna bangsa lain di Malaysia ini adalah hamba abdi dan kuli tanpa gaji. Andaian seperti inilah yang menyebabkan terjadinya integrasi antara kaum. Tidak kira sama ada dari kaum bukan melayu dari pihak pembangkang sahaja, malah ada juga terdiri dari parti Barisan Nasional dan rakan-rakan UMNO pun turut mempertikaikannya. Ibarat kata pepatah” Ibarat menikam kawan dari belakang”. Itulah yang terjadi sekarang ini dalam politik. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Sejarah | 1 Comment »

Artikel 153 Dan Kontrak Sosial

Posted by Sahabat MANTAP di Khamis, 18 Disember 2008

Oleh: Putera_Adnan

Apa yang hendak dikupas mahupun difikirkan serta diperkatakan dalam pemikiran kali ini mengenai dua perkara penting yang melibatkan kedudukan orang Melayu dan Bumiputra di dalam negara ini. Ia melibatkan Artikel 153 yang berkaitan dengan kedudukan Keistimewaan Orang Melayu-Bumiputra dan kontrak sosial. Termaktubnya Artikel 153 itu adalah hasil daripada termeterainya kontrak sosial di antara semua kaum yang bermastautin di negara ini sebelum merdeka. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pendidikan, Perundangan, Politik, Sejarah | 1 Comment »

MARUAH MELAYU TERCABAR

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 1 Disember 2008

Oleh: Anak Kecil Dari Gunung

Kebebasan ada batasnya. Sebagai rakyat Malaysia apapun bangsa yang melahirkan kita atau agama yang kita anuti, Perlembagaan negara harus dihormati. Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Perundangan, Politik, Sejarah | 1 Comment »

Kepentingan Melayu Dan Pribumi Dalam Sejarah Dan Perundangan

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 24 November 2008

Ucaptama oleh :
YB Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim, Menteri Luar Malaysia
di Majlis Wacana Isu Perundangan dan Hak-Hak Pribumi
Anjuran PERKASA di Kuala Lumpur pada 16 November 2008


Baca baki entri ini »

Posted in Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik, Sejarah | Leave a Comment »

DEB DAN POLITIK

Posted by puteraadnan di Rabu, 19 November 2008

Oleh: Putera_Adnan

Dasar Ekonomi Baru dalam konteks legasi pembangunan di Malaysia merupakan satu legasi sejak 1970-an dan masih relevan dipraktikkan masa kini, ini kerana ia sejajar dan selari dengan hasrat dunia antarabangsa yang sedang memberikan penekanan kepada membentuk keseimbangan masyarakat di antara masyarakat di dunia maju dan dunia membangun.

Dalam konteks Malaysia, keseimbangan yang mahu dicapai ialah keseimbangan di antara masyarakat bumiputera dan bukan bumiputera atau di antara bandar dan luar bandar. Sesungguhnya, secara realiti dan praktikal strategik, DEB telah memberikan kesan dan dampak terbesar dalam legasi pembangunan negara, dan inilah kejayaan yang mampu dilihat pada 2007 dan seharusnya diperkukuhkan secara berterusan falsafah pembangunan tersebut menjelang usia emas merdeka 50 tahun untuk menuju pencapaian negara maju menjelang tahun 2020. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Perundangan, Politik, Sejarah | Leave a Comment »

KONSPIRASI POLITIK DAN PERKAUMAN

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 19 November 2008

Oleh: Anak Kecil Dari Gunung

Mungkin benar bahawa masalah sebenar negara ini sebenarnya berpunca daripada sikap sesetengah pemimpin parti politik (Tidak kira Kerajaan atau Pembangkang) yang mengeksploitasikan media untuk melancarkan propaganda politik mereka sesuka hati bagi memastikan mereka terus menjadi “ Juara” kaum masing-masing.

Malaysia sebenarnya tidak perlu bersusah payah menggubal Akta Hubungan Kaum jika semua pemimpin tahu menjaga batas sensitiviti kaum yang perlu dihormati. Isi hubungan kaum ini perlu ditangani dengan teliti dan difahami dengan mendalam terutama sekali tentang Konsep Perbadanan Kaum yang tersirat dalam Semangat Perlembagaan Persekutuan. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Perundangan, Politik, Sejarah | 3 Comments »

CUIT-CUIT KAUM, MARUAH TERCABAR.

Posted by puteraadnan di Isnin, 17 November 2008

Oleh: Putera_Adnan

Kita percaya rakyat negara ini sudah faham dan terima kepentingan perpaduan kaum untuk keamanan, kestabilan, kemakmuran dan kemajuan negara. Namun begitu, kadangkala kita menganggap perpaduan kaum merupakan suatu keadaan yang wujud dengan sendiri tanpa usaha hingga lupa adanya ancaman terhadapnya.

Sebab itu kita perlu mengambil perhatian terhadap isu-isu yang boleh membangkitkan sentimen perkauman dan seterusnya mampu menjadi ancaman kepada semangat muhibah serta keharmonian di negara ini. Ini bukanlah bermakna bahawa kita tidak boleh mengutarakan isu-isu penting yang memerlukan pembetulan dan langkah-langkah bagi mengatasinya. Tetapi apa yang penting adalah cara dan sikap dalam menangani sesuatu isu supaya ia tidak berbau perkauman. Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Perundangan, Politik, Sejarah | 1 Comment »

Maruah Bangsa, Agama dan Negara Terguris Kerana Perkauman

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 17 November 2008

Oleh:Anak Kecil Dari Gunung

Majlis Peguam merupakan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) yang dianggotai oleh para peguam. Majlis ini di tubuhkan bukan untuk ikut terlibat dalam permainan politik, condong kepada mana-mana ideologi parti atau tidak mengambil kisah isu yang menyentuh sensiviti kaum dan agama.

Forum “Memeluk Islam” merupakan provokasi kepada umat islam dan Orang melayu di negara ini kerana Melayu dan umat islam tidak boleh dipisahkan . Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Perundangan, Politik, Sejarah | Leave a Comment »

BARA-BARA POLITIK PERKAUMAN

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 14 November 2008

Oleh: Anak Kecil Dari Gunung

Dalam pertarungan politik yang menentukan “Siapa Kuat, Dia Menang”. Kejernihan Moral dijadikan senjata politik yang paling tajam walaupun indvidu yang bercakap mengenainya, memaki hamun, mengutuk bahkan memfitnah. Sebenarnya persoalan moral yang amat penting dalam demokrasi. Kalau di lihat dalam konteks kuasa dan politik. Benarkah sekarang perhubungan kaum di negara ini berada dalam keadaan tegang sehingga perlu digubal satu akta khusus untuk menyelesaikan masalah ini? Negara ini semakin kepupusan pemikir tetapi sebaliknya semakin banyak pula orang yang memikirkan kepentingan diri sendiri demi mencapai cita-cita mereka.

Berpunca daripada gila kuasa dengan bertopengkan demokrasi, kebebasan, keadilan dan kesamaan. Ada pihak yang sanggup mengorbankan ketenteraman awam dan kedaulatan negara. Janji kosong, harapan palsu dan pendekatan populis adalah antara permainan politik sesetengah pemimpin pelbagai parti semata-mata mengambil kesempatan daripada “KETIDAK RASIONALAN”. Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Perundangan, Politik, Sejarah | 8 Comments »

Anwar – Buih-buih yang sedang berantakan

Posted by puteraadnan di Jumaat, 14 November 2008

Oleh:Putera_Adnan

Kejayaan ideologi populis Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam pilihan raya lalu umpama mimpi menjadi realiti. Majoriti pengundi Pakatan Rakyat percaya Anwar mampu memberikan mereka satu era baru dalam politik negara ini. Anwar pada tanggal 9 April 2008 umpama “phoenix rise from its ashes.” Mati hidup semula kata Jamal Abdillah. Para pentaksub Anwar mengiyakan apa sahaja kata-kata Anwar selepas itu kerana keajaiban telah berlaku.Mereka melihat keajaiban yang berlaku bukan kerana protes rakyat, bukan kerana pengundi dan bukan kerana kelemahan kerajaan pimpinan Barisan Nasional. Sebaliknya mereka melihat kemenangan Pakatan Rakyat adalah atas kebijaksanaan dan keajaiban Anwar bin Ibrahim. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Perundangan, Politik, Sejarah | Leave a Comment »

PENGKHIANAT BANGSA MELAYU

Posted by puteraadnan di Selasa, 4 November 2008

Oleh: Putera_Adnan

Apakah Anwar bukan pengkhianat orang Melayu sedangkan pada masa beliau menjadi Menteri Kewanganlah pencapaian orang Melayu dalam pemilikan ekuiti menjadi statik dan tidak bergerak?Orang melayu telah mencapai sekitar 18% penguasaan ekuiti syarikat BSKL pada tahun 1990. Malangnya apabila Anwar mengambil alih kepimpinan di Kementerian Kewangan sehingga 1998, angka tersebut tidak berubah banyak. Walaupun ekonomi negara sedang mencanak naik ketika itu, Anwar hanya berjaya meningkatkan tidak lebih 2% daripada statistik 1990 ketika Daim Zainuddin meninggalkan Kementerian Kewangan. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Perundangan, Politik, Sejarah | 4 Comments »

Pemimpin MCA dan Gerakan Cuba Pertikai Perlembagaan?

Posted by Sahabat MANTAP di Khamis, 30 Oktober 2008

Oleh Salza Hedra

Tak reda isu yang di bawa oleh Ketua Wanita Gerakan yang baru menang dalam pemilihan partinya mempersoalkan asal usul orang Melayu, timbul pula isu yang diutarakan oleh YB Yong Tiong Lai meminta kerajaan menghapuskan syarat pemilikan 30 peratus ekuiti bumiputera dalam syarikat-syarikat senaraian awam bagi memastikan ia terus bersaing. Sejak kebelakangan ini, nampaknya begitu ghairah sekali MCA dan Gerakan untuk memulihkan imej dan menarik semula kepercayaan masyarakat Cina untuk yakin kepada parti mereka. Apa sebenarnya agenda mereka? Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik, Sejarah | 7 Comments »

ANWAR PENGGADAI MARUAH BANGSA SENDIRI ?

Posted by puteraadnan di Rabu, 15 Oktober 2008

oleh: putera_adnan

Anwar dan Wan Azizah pernah diraikan oleh Ketua Biskop Kristian Murphy Pakiam pada 25 Disember 2007, di Rumah Terbuka Kristian anjuran Christian Federation of Malaysia, Bukit Nanas. Penganut Kristian anggap, Anwar merupakan satu-satunya “pemimpin masa depan” yang boleh memberi ruang yang luas kepada Kristian mengembangkan agamanya di Malaysia.Tulisan Terence Netto dalam portal Malaysiakini, 2 Februari 2008; “Anwar berkata sejak generasi rakyat Malaysia membesar menggunakan Bahasa Malaysia sebagai medium komunikasi, beliau melihat tiada sebab mengapa penganut Kristian Malaysia tidak boleh menggunakan istilah Bahasa Arab untuk Tuhan- “Allah” dalam ritual mereka.” Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Perundangan, Politik, Sejarah | 3 Comments »

Tindakan Teresa Kok Wajah Sebenar DAP

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 26 September 2008

Oleh: Salza Hedra

Bukan sesuatu yang baru bagi DAP dalam hal menghina polis dan undang-undang negara. Bukan Teresa Kok sahaja yang buat macam tu. Nama-nama seperti Lim Kit Siang, Karpal Singh dan anak-anak mereka pun sama. Tak mahu mengaku pulak tu yang mereka buat perkara tersebut. Contoh mereka menghina raja dan orang melayu, tapi lepas tu kata tak buat pulak. Selain tu, mereka kata polis dan undang-undang negara tak guna. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik | 4 Comments »

Talqin Untuk Raja Petra

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 15 September 2008

oleh: Keris Terbang

Raja Petra KecewaRaja Petra Raja Kamarudin, Ketua Pengarang laman web MalaysiaToday.net telah selamat ’disemadikan’ mengikut Seksyen 73(1), Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 pada 12 September 2008. Semoga Allah mencucurkan rahmat ke atasnya serta diberikan taufik dan hidayah dalam menjalani hidup sebagai seorang muslim dan warganegara yang baik.

Wahai Raja Petra Raja Kamarudin, tetapkanlah hatimu. Inilah antara dugaan yang besar dalam hidupmu. Ingatlah bahawa kamu sekarang sedang ditahan di bawah ISA, sehingga sampai satu masa kelak, kamu akan dibebaskan. Insaflah wahai Raja Petra, bahawasanya hukuman itu benar, dibebaskan kelak adalah benar. Semoga Allah akan memberi sejahtera kepada kamu. Allah jua yang menetapkan hati kamu. Kami sekalian berdoa mudah-mudahan Allah menjinakkan hati kamu yang Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Agenda Zionis, Isu Semasa, Perundangan, Politik | 19 Comments »

Sekeping Hati Yang Hilang

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 3 September 2008

oleh: Keris Terbang

Kita rindukan warganegara seperti mereka ini. Walau di mana mereka berada, walau ke mana mereka pergi, mereka tidak pernah lupa sejarah kewujudan mereka di Tanah Melayu. Orang-orang Melayu menghormati mereka kerana mereka tahu untuk menghormati. Hormat yang mereka berikan, penghormatan juga yang mereka terima.

Dalam dunia yang semakin maju dan moden, pendirian dan sikap yang mulia ini telah mula terhakis dari Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik, Sejarah | Leave a Comment »

Jalur Gemilang – Sejarah Yang Perlu Diketahui

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 25 Ogos 2008

Oleh: Keris Terbang

JALUR GEMILANG yang dilihat hari ini sebenarnya telah pun wujud sejak negara belum mencapai kemerdekaannya lagi. Sejarah merekodkan Bendera Persekutuan Tanah Melayu diilhamkan menerusi satu pertandingan merekacipta bendera peringkat kebangsaan.

Melalui perjanjian dengan Majlis Raja-Raja, sebuah jawatankuasa telah ditubuhkan dalam tahun 1949 untuk menimbang dan membuat perakuan berhubung dengan rekabentuk Bendera. Satu pertandingan peringkat kebangsaan telah dianjurkan oleh Majlis Perundangan Persekutuan bagi mencari Baca baki entri ini »

Posted in Perundangan, Sejarah | Di tag: , , | Leave a Comment »

”DI MANAKAH KEPERCAYAAN KITA”

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 20 Ogos 2008

Oleh: Putera_Adnan

Kemenangan UMNO dalam PRU yang ke-12,memastikan tampuk kepimpinan UMNO adalah yang terbaik dalam pilihanraya Umum kali ini,walaupun sesekali kemenangan ini dicabar,di tentang dengan manifesto-manifesto yang tak mungkin di tunaikan oleh PR kepada rakyat.Rakyat kini semakin bijak membuat keputusan. Mereka mahukan sebuah kerajaan yang lebih cekap dan amanah untuk mentadbir urusan negara. Rakyat sudah muak,penat dan tak sanggup dengan penipuan dan penyelewangan yang dilakukan oleh mereka yang telah terlalu lama berada di atas. Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Perundangan, Politik | 1 Comment »

Epilog Pengakuan Bersumpah Raja Petra Dan Balasubramaniam

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 9 Julai 2008

Oleh : Salza Hedra

Raja Petra dan Bala merupakan dua insan yang menjadi tajuk utama di dada akhbar harian dan blog. Kedua-dua individu ini digunakan atau merelakan diri dipergunakan untuk tujuan politik pakatan pembangkang khususnya DSAI. Tidak ketinggalan peranan Majlis Peguam yang juga lebih condong kepada memperjuangkan kebebasan undang-undang dan terbaru mempersoalkan kontrak sosial yang memberikan tamparan hebat kepada orang melayu. Di sini penulis perturunkan komen yang diberikan dalam tulisan penulis mengenai “Kes Liwat DSAI II: Kenapa Takut kalau Benar?” untuk kita sama-sama renungkan. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Perundangan | 4 Comments »

Forum Kontrak Sosial Majlis Peguam Memperlekeh Melayu

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 30 Jun 2008

Oleh: Salza Hedra


“Kontrak Sosial tidak pernah wujud.” “Ketuanan Melayu merupakan imaginasi politikus yang mahu mengambil kesempatan” “UMNO menjaga orang melayu macam binatang ternakan yang kemudiannya akan disembelih”.

Tiga kesimpulan yang dibawa oleh panelis yang mempunyai latar belakang sains politik ini sudah cukup untuk menggambarkan bagaimana kesempatan inii diambil untuk memberikan fakta yang tidak tepat dalam keseluruhan forum tersebut. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik, Sejarah | 2 Comments »

KETUANAN MELAYU DAN PERLEMBAGAAN DIPERKOTAK-KATIKKAN OLEH MAJLIS PEGUAM

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 27 Jun 2008

Oleh: Salza Hedra

Esok, 28/06/08 jam 9.00 pagi, Majlis Peguam akan mengadakan program debat di Auditorium Majlis Peguam di Jalan Medan Pasar ,Kuala Lumpur (berhampiran Agro Bank). Pembentangan akan berkisar kepada tajuk : “BENARKAH WUJUDNYA KONTRAK SOSIAL” dan “DEBAT KETUANAN MELAYU”. Tanpa mengambilkira sensitiviti masyarakat melayu, mereka cuba membawa pendekatan dan konklusi mengikut pandangan mereka sendiri. Maruah bangsa melayu sudah mula diperkotak-katikkan oleh orang bijak pandai undang-undang bukan melayu. Perlembagaan negara dikesampingkan. Kedaulatan Raja dan Kesultanan Melayu dihina dan diinjak-injak. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Perundangan, Politik, Sejarah | 11 Comments »

Kegiatan Agama Bukan Islam Tidak Di Pantau?

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 25 Jun 2008

Oleh: Salza Hedra

Sebelum PRU 12, isu agama seperti penggunaan perkataan ‘Allah’ yang diminta oleh gereja Kristian dalam makalah dan ‘sermon’ mereka dibenarkan dan masalah tuntutan HINDRAF digunakan untuk mmberikan tekanan kepada kerajaan. Selepas PRU 12, cadangan exco Selangor mengenai menambah perluasan rumah ibadat tanpa had dan dana yang melebihi RM3 juta pula cuba diketengahkan. Seperkara yang terlintas di fikiran penulis samada terdapatnya pemantauan terhadap hal-hal berkaitan agama selain Islam di Malaysia oleh pihak kerajaan? Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan | 1 Comment »

Grand Design Mahathir: Pengharaman UMNO.

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 30 April 2008

Oleh : Adik Lawyer UMNO.

 

Ramai yang terkejut dengan apa yang dinyatakan oleh Abd Rahim Abd Rahman @ Rahim 11 dalam kenyataan media beliau baru-baru ini. Masih ramai sebenarnya yang kabur dengan apa yang dinyatakan oleh saudara Rahim 11 ini kerana kenyataan beliau itu masih menjaga adab dan masih berselindung mengenai apa yang dikatakan terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad. Maklumlah Rahim 11 orang melayu, orang melayu terkenal dengan sopan santun dan bercakap secara berkias. ‘Pukul anak sindir menantu’ kata pepatah…….

Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik, Sejarah | 3 Comments »

Kewajaran Untuk ‘Memerangi’ Pembangkang IV

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 1 Januari 2008

Oleh: Sang Tempur

Komen: Siri IV ini adalah siri terakhir di bawah tajuk “Kewajaran Untuk ‘Memerangi’ Pembangkang” (sila baca artikel di bawah). Cukuplah 4 siri ini mendedahkan kita tentang ilmu yang masih belum kita ketahui buat pedoman bagi mengubah sikap dan pendirian kita terhadap pemerintah. Beruntunglah bagi mereka yang menyibukkan diri mencari kebenaran.

Bagi yang mengabaikannya dan saban hari sibuk mencari dan mendedahkan kesalahan orang lain, mereka tidak akan menemui walau sekelumit tentang kebenaran kerana mata, telinga dan hati mereka telah tertutup untuk itu. Lalu Allah s.w.t mengutuk mereka ini dalam Surah Al-A’raf: 179, Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik, Sejarah | 2 Comments »

Kewajaran Untuk ‘Memerangi’ Pembangkang III

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 28 Disember 2007

Oleh: Sang Tempur

Komen: Sedar tidak sedar, tajuk ini telah pun masuk Siri III (sila baca artikel di bawah). Rupanya, masih tiada mana-mana pihak dari kalangan parti politik pembangkang yang mampu menangkis segala apa yang yang telah dibuktikan melalui Al-Quran, hadis-hadis sahih, ijma’ para ulama’ terdahulu dan sejarah para khalifah Islam darihal adab dan ketaatan terhadap pemerintah.

Firman Allah s.w.t. dalam Surah Al-Baqarah: 111, “…Katakanlah (wahai Muhammad): Bawalah kemari keterangan-keterangan yang (membuktikan kebenaran) apa yang kamu katakan itu, jika betul kamu orang-orang yang benar.”

Jika kita merujuk pula apa yang cuba dijawab Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik, Sejarah | 5 Comments »

Kewajaran Untuk ‘Memerangi’ Pembangkang II

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 21 Disember 2007

Oleh: Sang Tempur 

Komen: Sehingga artikel di bawah ini dipaparkan (lanjutan dari Siri I), masih belum ada mana-mana laman web, blog atau apa-apa saluran media daripada pihak parti politik pembangkang yang berkemampuan untuk menyahut cabaran atau persoalan yang dikemukakan dalam Siri I.

Pelihara Adab Rakyat Terhadap Penguasa Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik, Sejarah | 21 Comments »

Kewajaran Untuk ‘Memerangi’ Pembangkang I

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 18 Disember 2007

Oleh: Sang Tempur 

Komen: (Berdasarkan kepada artikel di bawah) Berbicara dalam konteks negara Malaysia, parti-parti politik pembangkang khususnya kepada ahli-ahlinya yang beragama Islam adalah dengan ini dicabar untuk mengemukakan segala hujah bersandarkan fakta Al-Quran, Hadis, ijma’ para ulama’ dan seumpamanya di atas segala jenis tindakan yang mewajarkan, membenarkan, membolehkan atau menghalalkan mereka melakukan penentangan, pemberontakan, tidak patuh, tidak taat atau Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik, Sejarah | 17 Comments »