Sahabat MANTAP

:: Memantapkan Minda Nasional ::

Kursuskan DAP,PKR dan PAS sebelum kursuskan UMNO !!

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 3 September 2010

Oleh: Hatta_Adnan

Sketsa jiwa dan pandangan terdetik bila isu Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pemodenan Pertanian, Pengurusan Sumber Alam dan pembangunan Usahawan Shah Alam ni dari PKR, Yaakob Sapari ingin mengadakan kursus agama secara percuma kepada ahli-ahli dan pemimpin UMNO…Dahsyat sungguh, Tinggi bebenor ilmu agama si Yaakob Sapari ni yer…!

Adakah patut? Sepatutnya Si Yaakob Sapari ni mengadakan kursus agama terlebih dahulu kepada ahli DAP dan PAS mahupun KEADILAN sebelum kesediaan untuk memberi kursus kepada pemimpin UMNO…. Pendapat yang lain sepatutnya kursus tersebut diberikan kepada individu-individu bukan islam agar lebih jelas tentang tatasusila orang islam. Cermin diri sendiri dulu sebelum bercerita pasal orang lain !

Sepatutnya Si Yaakob ni tubuhkan biro dakwah untuk DAP yang semakin kurang ajar dan parti-parti pembangkang yang lain adalah tindakan paling afdal berbanding memberi kursus percuma yang tidak memberi apa-apa kepentingan. Kalau di lihat, pemimpin parti DAP semakin berani mencemar masjid-masjid di Negara ini dengan memberi takzirah kepada orang islam tanpa menutup aurat. Yang orang islam ni …fuuhhh bila pandang perempuan cantik bagi takzirah dengan tidak bertudung…CAIR HABIS…..senyum pun dah macam kerang busuk… ! Senang-senang jer pemimpin parti politik pembangkang mencabuli hak asasi umat islam. Memalukan sungguh… ! Baca baki entri ini »

Advertisements

Posted in Agama, Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa | 2 Comments »

MCA JELAS SANGAT BERANI MENYANGGAH PERLEMBAGAAN……..!

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 3 September 2010

Oleh: Anak Kecil Dari Gunung

Selepas satu dekad Gabungan Persatuan –persatuan Cina (Suqui) membuat 83 tuntutan yang menafikan hak orang Melayu dan Bumiputera yang lain, kini Malaysian Chinese Association (MCA) pula mengambil langkah yang sama atas nama perjuangan kaum Cina. Sebanyak 12 tuntutan yang dikemukakan oleh MCA, hasil resolusi Kongres Ekonomi Cina yang diadakan pada 14 Ogos lalu, merupakan desakan untuk memenangi sokongan kaum Cina dalam Pilihanraya Umum (PRU) ke-13 yang akan datang. Sebagaimana Suqui mengambil peluang mengemukakan tuntutan menjelang PRU 1999, sekarang giliran MCA pula. Democratic Action Party (DAP) yang sudah lama memperjuangkan politik perkauman sempit seolah-olah mendapat tonik baharu untuk menghadapi pilihanraya kelak.

Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek secara terus terang dan berani bersedia berkongsi pandangan dengan DAP, meskipun sedar bahawa tindakannya itu akan menimbulkan persoalan dan kemarahan. Malah beliau terang-terangan membidas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin, yang mengingatkan semua pihak supaya tidak membuat sebarang kenyataan yang boleh mengguris hati kaum lain. Baca baki entri ini »

Posted in Politik | 1 Comment »

Namewee Kebal?

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 1 September 2010

Oleh: Kawan Lama

Namewee dah rasa diri dia kebal? Dulu masa buat videoclip dalam u tube mempermain-mainkan lagu ‘Negaraku’ jadi ‘Negarakuku’, atas dasar kesian kerajaan sendiri bagi alasan – kononnya budak metah, dan kita nak jaga keharmonian kaum. Guna le muka bapak Namewee untuk mintak belas kesian dari kerajaan.

Terbaru ni, Namawee buat hal lagi. Kali ni kononnya nak bela budak sekolah yang kena hamun dengan cikgu besar kat sekolah semasa assembly pagi. Nak jadikan besar, heboh-heboh le pasal kenyataan berbaur perkauman oleh cikgu besar tu. Yang kita tak tahu apa yang dilakukan atau dikatakan oleh bebudak yang biadap tu terhadap cikgu besar tuuu. Mungkin kot budak tu buat hal dulu yang menyebabkan cikgu besar tu bertindak demikian. Entah apa yang dikatakan oleh budak tu, langsung tak ditimbulkan atau ditimbulkan. Mungkin perkara ini sengaja dirancang kot. Tau-tau ape le nak jadi sekarang ni…. Cikgu besar ni pun satu hal.  Tak bolehh le macam tu… macam tak rasional je tindakan beliau. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Perundangan, Politik, Sejarah | 3 Comments »

ERTI Kemerdekaan……..dulu dan kini?????

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 30 Ogos 2010

Oleh: Kawan Lama

Esok 31 Ogos 2010 genaplah 53 tahun Malaysia merdeka. Setiap kerajaan negeri sedang mengaturkan progam-program sambutan kemerdekaan masing-masing. Sebagai ibunegera Malaysia, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur setiap tahun mengadakannya di Dataran Merdeka/Bangunan Sultan Abdul Samad. Bermula mala mini, kemeriahan dan keghairahan sambutan kemerdekaan akan dapat dirasai dan dinikmati oleh warga kota. Pada kebiasaannya, pada Merdeka Eve ini, ia bermula dengan aturcara bacaan tahlil di masjid-masjid. Kemudian di ikuti dengan hiburan di Padang Dataran Merdeka/ Kelab Sultan Sulaiman. Pada kemuncaknya, YAB Perdana Meenteri akan melaungkan Kemerdekaan sebanyak tujuh kali dan dikuti oleh rakyat /para penonton yang hadir. Apakah kemeriahan dan kegairahan sambutan kemerdekaan kebelakangan ini berupaya menterjemahkan sekelumit apa yang dirasai 53 tahun dahulu?

Nikmat dan erti kemerdekaan hari ini adalah jauh berbeza dengan tahun 1957. Semangat, perasaan gembira bercampur hiba semua terasa. Tanggal 31Ogos 1957 meruapakan tarikh keramat bagi penduduk Tanah Melayu kerana mendapat hak ke atas diri dan bumi yang dipijak serta langit yang dijunjung. Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik, Sejarah | Leave a Comment »

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN…..

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 30 Ogos 2010

Oleh: Hatta_Adnan

Kami warga Sahabat Mantap ingin mengambil kesempatan mengucapkan ” SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN YANG KE-53 TAHUN ” kepada semua rakyat di negara ini…..begitu juga kawan-kawan bloggers yang lain….

Salam 1Malaysia…

Posted in Pelbagai & Lain-lain | Leave a Comment »

KEMPEN MELAYU HIDUPKAN MELAYU

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 25 Ogos 2010

Oleh : Tun Teja Millenia

Sudah masanya untuk orang Melayu bangun dan bersatu untuk menjaga kepentingan bersama mulai saat ini. Mengambil sikap tidak acuh dan selesa serta leka akan  mengakibatkan anak cucu kita kehilangan segala kemudahan yang telah kita nikmati sejak kita merdeka. Apalah ertinya kemerdekaan jika kita tidak mampu bertuan di tanah sendiri? Apalah ertinya kemerdekaan jika kita terus diasak dengan bertubi-tubi supaya melepaskan hak kita sebagai orang Melayu? Dan apalah ertinya kemerdekaan jika kita membiarkan bangsa kita ditindas oleh bangsa lain?

Dimana silap kita? Apakah kerana sikap kita orang Melayu yang sangat pemurah? Sikap yang sangat bertolak ansur? Atau sikap yang terlalu menjaga hati hingga menyusahkan diri sendiri? Tidak ingatkah kita kepada pepatah Melayu “Buat baik berpada-pada buat jahat jangan sekali” yang sering dilupakan? Sejauh manakah kita memahami pepatah ini? Baca baki entri ini »

Posted in Pelbagai & Lain-lain, Politik | 1 Comment »

Kenyataan Soi Lek Berteraskan Agenda Tersirat Kaum Cina I?

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 24 Ogos 2010

Oleh: Kawan Lama

Majlis Kongres Ekonomi Cina (MKEC) yang dirasmikan oleh YAB Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abd Razak, Perdana Menteri Malaysia telah pun berakhir kelmarin. 13 resolusi yang telah dizahirkan MKEC. Kenyataan-kenyataan Presiden MCA, YB Dato Seri Chua Soi Lek juga amat menarik sekali untuk ditelusuri bersama. Penulis hanya boleh merangkumkan bahawa apa yang dihasilkan dalam MKEC dan kenyataan Chua Soi Lek memperlihatkan arus perubahan terbaru daripada masyarakat kaum Cina yang selama ini didokongi oleh, persatuan-persatuan NGO/Dewan Perniagaan dan parti politik dominan yang mewakili kaum Cina. Apakah motif sebenar mereka? Apakah yang mereka cuba gambarkan kepada masyarakat Malaysia khususnya bangsa Melayu dan kaum bumiputra?

Kenyataan Soi Lek yang memperlihatkan seolah-olah MCA telah membelakangkan sejarah penubuhan dan pegangan dalam BN yang diamalkan sejak kesekian lmanya. Kenyataan beliau bahawa mereka tidak perlu rasa bersalah kepada sesiapa kerana mempunyai pandangan dan tatacara sama seperti DAP adalah sesuatu yang tidk boleh dipandang remeh.  Walaupun beliau kemudiannya menyatakan bahawa ia hanya merupakan suatu pandangan bukannya desakan. Walau apapun, ‘What needed to be said was said and done’.  Whatsoever, the message had been delivered and understood especially by my own people’. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik, Sejarah | Leave a Comment »

LIM Guan ENG dalam Khutbah Jumaat ? PELIK bebenor !!!

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 20 Ogos 2010

Oleh: Hatta_Adnan

Terkejut apabila membaca berita tentang penggantian nama Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin kepada Ketua Menteri , Lim Guan Eng dalam bacaan doa khutbah solat Jumaat. Persoalannya ? Adakah ini arahan kerajaan negeri ataupun pemimpin itu sendiri dengan maksud yang tersirat? Perkara ini perlu diperjelaskan supaya tidak mengelirukan orang Islam. Amat mengejutkan kerana seolah-olah ada usaha pihak tertentu untuk mencemarkan nama Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua agama Islam di negeri ini. Penggunaan nama ketua menteri itu dalam khutbah Jumaat dikesan di beberapa buah masjid sekitar Tasek Gelugor, Permatang Pauh dan Jelutong.

Tindakan menggunakan nama ketua menteri dan digantikan dengan nama Yang di-Pertuan Agong juga sebenarnya di luar daripada amalan negeri-negeri lain di seluruh Malaysia selain bercanggah dengan keputusan Majlis Raja-Raja. Penggunaan nama ketua menteri jelas mengingkari kuasa Yang di-Pertuan Agong seolah-olah ketua menteri pula menjadi ketua agama Islam. Mempersoalkan tindakan ketua menteri yang hadir pada majlis pengagihan wang zakat yang sepatutnya dilakukan oleh pemimpin Islam. Walaupun niat kerajaan negeri adalah untuk menggambarkan bahawa beliau (ketua menteri) seorang yang fleksibel tetapi mungkin ia mempunyai agenda tersembunyi bagi tujuan politik. Tidak syak lagi, perbuatan itu dilakukan kerana mahu mengubah amalan orang Melayu dalam ibadah solat Jumaat di negara ini yang mendoakan kesejahteraan dan hidayah dari Allah SWT untuk ketua agamanya – sama ada Yang di-Pertuan Agong atau Sultan. Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa | 38 Comments »

MERUNGKAI PERMASALAHAN SUBSIDI

Posted by Sahabat MANTAP di Khamis, 19 Ogos 2010

Oleh: Anak Kecil Dari Gunung

Persoalan yang perlu dijawab oleh kerajaan, apakah asasnya kerajaan memotong perbelanjaan subsidi negara jika sejarah dan latar belakang ekonomi Malaysia tidak sama seperti Greece mahupun Thailand dan Indonesia yang masing-masing mempunyai sejarah hutang asing negara yang sangat kritikal?
Malaysia tidak perlu bimbang walaupun negara hanya mencapai pertumbuhan domestik sebanyak tiga peratus tahun demi tahun. Kestabilan defisit dan hutang negara dapat dikekalkan jika kerajaan terus mengukuhkan keluaran produk negara, merancakkan aktiviti eksport, meningkatkan urus tadbir korporat yang telus dan amanah.

Tohmahan bahawa negara akan bangkrap pada 2019 adalah satu mitos dan ilusi, jika kerajaan mengambil langkah yang betul dalam menguruskan perbelanjaan negara. Realitinya, apabila negara membangun mengambil langkah untuk mengurangkan perbelanjaan subsidi, menyebabkan tekanan yang dikenakan oleh Barat bagi membolehkan negara Asia Tenggara mengubah dasar ekonomi protectionism kepada dasar ekonomi bercorak pasaran bebas berlaku. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Semasa | Leave a Comment »

Benarkah itu hak Individu?

Posted by Sahabat MANTAP di Khamis, 19 Ogos 2010

Oleh: Anak Kecil Dari Gunung

Di Eropah dan Barat, mereka mengutamakan hak individu. Bagi mereka, setiap individu berhak melakukan sesuatu perkara yang diinginkannya, selagi perkara itu tidak mengganggu privasi orang lain.

Lantaran itu, atas “tiket” hak individu, muncul pelbagai kontroversi yang mencabar nilai sosial masyarakat di sana. Antara hak individu yang mencetuskan kontroversi adalah membenarkan perkahwinan sejenis dalam kelompok gay dan lesbian, begitu juga hak mereka untuk mempunyai anak dengan pasangan masing-masing walaupun tidak berkahwin. Semua ini berlaku di Eropah dan Barat, masyarakat yang mendakwa sentiasa mempertahankan hak individu walaupun sering kali hak tersebut mencabar nilai sosial dan kemanusiaan mereka sendiri.

Bagi masyarakat Timur termasuk Malaysia, hak dan nilai masyarakat mengatasi hak peribadi. Individu di negara ini tidak boleh sesuka hati melakukan perkara yang bertentangan dengan nilai masyarakat. Semua pihak mengakui hakikat ini.

Namun, pendedahan baru-baru ini hasil laporan kajian yang dilakukan oleh sekumpulan penyelidik dari Pusat Kokurikulum Universiti Putra Malaysia yang diketuai oleh Profesor Madya Dr. Mohammad Shatar Sabran, sebenarnya menunjukkan bahawa konflik antara hak individu dngan nilai masyarakat sedang kuat bergolak di negara ini.

Kajian tersebut menunjukkan salah laku seks bebas yang dilakukan oleh remaja Melayu di negara ini di bandar mahupun di luarbandar. Kajian yang melibatkan 300 orang responden terdiri daripada golongan remaja Melayu (berumur antara 15 hingga 25 tahun) menunjukkan hasil yang begitu meresahkan. Kira-kira 85 peratus responden mengakui bahawa mereka melakukan seks bebas.

Jika ada mana-mana pihak yang “membebel” kepada mereka tentang salah laku yang mereka lakukan, jangan terperanjat jika mereka mengatakan, “anda berhak bercakap apa-apa sahaja, saya pula berhak menerima atau menolak pandangan anda kerana itu hak peribadi saya.”

Jadi, adakah kita semua sudah bersedia menerima kehadiran generasi yang memperjuangkan hak peribadi ini? Atau tiba masanya kita merancang strategi terbaik untuk melenturkan kepercayaan songsang mereka?

Posted in Isu Pemikiran | Leave a Comment »

BELIA MELAYU AMBIL REMEH

Posted by Sahabat MANTAP di Khamis, 19 Ogos 2010

Oleh: Anak Kecil Dari Gunung

Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) mengakui bahawa lebih banyak orang bukan Melayu mendaftar sebagai pengundi selepas pilihanraya umum 2008 kerana Parti DAP agresif menjalankan program pendaftran pemilih baharu, terutama dalam kalangan belia Cina.

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, dalam pakatan pembangkang, DAP didapati lebih aktif menjalankan kerja mendaftar pengundi baharu terutama di kawasan Bandar, diikuti Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang menumpukan semua kaum, manakala PAS menyasarkan belia Melayu.

Pada 28 Jun lalu, Pengerusi Biro Keahlian dan Daftar Pemilih Pemuda Umno, Hishamudin Yahya berkata, hasil kajian biro itu mendapati nisbah antara orang Melayu dan bukan Melayu yang mendaftar sebagai pengundi baharu sejak Pilihanraya Umum ke 12 sehingga bulan tersebut adalah satu Melayu dan 40 bukan Melayu (1:40) Baca baki entri ini »

Posted in Pelbagai & Lain-lain | Leave a Comment »

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 11 Ogos 2010

Oleh : Warga Sahabat MANTAP

Kami seisi warga Sahabat Mantap ingin mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan Al-Mubarak 1431 kepada semua kaum muslimin dan muslimat semua. Semoga bulan Ramadhan yang penuh dengan kerahmatan ini akan diiringi dengan pengisian yang bermakna dan amalan-amalan berfaedah yang membawa keberkatan yang berpanjangan kepada kita semua.

Sama-samalah kita menyambut bulan yang mulia ini dengan mengandakan amalan malam kita. Bersyukurlah dan puji-pujian ke atas Allah SWT atas kurnia Ramadhan yang kembali diberikan kepada kita. Al-Imam Nawawi dalam kitab Adzkarnya berkata, ”Dianjurkan bagi setiap orang yang mendapatkan kebaikan dan diangkat dari dirinya keburukan untuk bersujud kepada Allah sebagai tanda syukur; dan memuji Allah dengan pujian yang sesuai dengan keagungannya.” Dan di antara nikmat terbesar yang diberikan Allah kepada seorang hamba adalah ketika dia diberikan kemampuan untuk melakukan ibadah dan ketaatan. Maka, ketika Ramadhan yang mulia ini telah tiba dan kita dalam keadaan sihat walafiat, kita harus bersyukur dengan memuji Allah sebagai bentuk syukur. Bergembiralah dengan kedatangan bulan Ramadan kerana kita mendapat peluang untuk menjalani ibadah puasa dan bersolat terawih serta tidak lupa dengan amalan membaca kitab Al-Quran yang juga diturunkan di dalam bulan Ramadhan yang mulia ini.

Kami mendoakan kaum muslimin dan muslimat di luar sana agar sihat selalu dan sentiasa diberkati Allah. Selamat menjalani ibadah puasa dan solat terawih!

Posted in Pelbagai & Lain-lain | Leave a Comment »

Kepentingan Pembangunan Inovasi

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 11 Ogos 2010

Oleh : Anak kecil Dari Gunung

Kita ingin berterima kasih kepada kerajaan pimpinan Perdana Menteri Dato’ Seri Najib Tun Abdul razak yang memberikan penekanan kepada aspek penyelidikan dan inovasi yang dibentangkan baru-baru ini. Ini menunjukkan Malaysia sedar kepentingan pembangunan intelektual dalam memacukan ekonomi negara yang berasaskan inovasi. Salah satu langkah untuk membangunkan modal insane adalah dengan mengukuhkan aktiviti penyelidikan dan inovasi. Keseriusan kerajaan dalam hal ini terbukti dengan pengumuman empat Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) yakni, UM, UPM, UKM dan USM sebagai universiti penyelidikan serta pemberian status apex kepada USM.

Namun, negara kita baru sahaja mengorak langkah awal dalam rancangan pembangunan intelektualnya. Realitinya, Malaysia masih jauh ketinggalan dalam aktiviti penyelidikan berbanding dngan negara jiran seperti Singapura mahupun negara-negara Asia yang lain termasuklah Hong Kong, Taiwan, China, Jepun dah Korea Selatan. Negara-negara tersebut melabur kira-kira dua peratus hingga empat peratus darpada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) untuk bidang penyelidikan. Malaysia pula hanya berbelanja 0.6 peratus daripada KDNK untuk bidang penyelidikan.

Kita berasa bahawa perbelanjaan untuk bidang penyelidikan perlu ditambah selaras dengan hasrat negara untuk mencapai status negara maju. Harapan kita agar negara kita boleh melabur lebih banyak lagi dalam bidang penyelidikan terutamanya sains dan teknologi sekaligus berupaya menigkatkan taraf hidup rakyat dengan beroleh status negara maju yang berpendapatan tinggi. Semua ini perlu dianggap sebagai pelaburan modal insan jangka masa panjang yang mampu menberi manfaat kepada semua rakyat Malaysia pada masa akan datang.

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa | Leave a Comment »

PERIHAL PAS, PKR, DAP DAN UMNO

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 10 Ogos 2010

Oleh: Kawan Lama

Pagi tadi telah terserempak dengan salah seorang sahabat lama, bekas Guru Besar di salah seuah sekolah di Selangor. Dek kerana telah lama tak jumpa, penulis pun mengambil kesempatan untuk minumpagi dan bersembang-sembang. Dalam sembang-sembang tu banyak juga le cerita yang menarik yang penulis rasa bolehlah dikongsikan dengan pembaca.

Cerita 1:

DAP & PKR SODOK PASIR, PAS SODOK TANAH KUBUR.

Isu pasir di Selangor di bawah kepimpinan kerajaan PR nampaknya begitu serius sekali. UMNO Selangor dan PERKASA acapkali menyerang kepimpinan negeri yang begitu lalai dan cuai dalam menjalankan amanah dan tanggung jawab terhadap rakyat di Selangor. Permit pasir yang dikeluarkan kepada syarikat/individu tertentu tidak dikawalselia dengan baik. Akibatnya belakulah kes curi pasir secara berleluasa. Untuk cover kes ini, macam-macam alasan diberikan oleh kepimpinan kerajaan negeri dan ada yang langsung tak masuk akal. ‘The denial with regards of this issue is something ridiculous and showing the incompetency of the state government. ‘ ( handal juga le kawan penulis ni speaking). Baca baki entri ini »

Posted in Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

Semangat Melayu dan Model Ekonomi Melayu

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 9 Ogos 2010

Oleh: Anak kecil Dari Gunung

Dua dasar ekonomi negara, iaitu Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang dilanjutkan dengan DPN masing-masing mempunyai semangat dan iltizam yang sama. Strategi pembangunan ekonomi tetap mengekalkan keistimewaan hak peribumi demi memastikan pengagihan kekayaan yang adil dan saksama.

Namun dalam tempoh 39 tahun pelaksanaan DEB dan BPN dasar tersebut gagal mempertingkatkan pegangan kek ekonomi penduduk peribumi yang cuma disasarkan sebanyak 30 peratus. Pencapaian orang Melayu, kaum majoriti, semakin merosot dengan krisis ekonomi yang melanda yang tentunya tempias di negara kita. Kedudukan ekonomi orang Melayu di negara sendiri amat tidak memberangsangkan, dengan majoritinya miskin dan berpendapatan rendah.

Maka MEB amat dinantikan dengan harapan mengunung untuk membantu mengeluarkan penduduk peribumi dari kancah kemiskinan. Namun begitu dasar afirmatif MEB bagi mencapai ekonomi berpendapatan tinggi menimbulkan kegusaran dalam kalangan orang Melayu. Dasar afirmatif MEB yang mengutamakan prinsip mesra pasaran, merit, ketelusan dan keperluan dilihat sebagai sangat terbuka, seolah-olah mengetepikan hal istimewa penduduk asal negara ini. Orang Melayu dan Bumiputera perlu bersaing dengan kaum lain yang jauh lebih maju dalam perjuangan untuk meningkatkan taraf hidup dan ekonomi. Sungguhpun pelaksanaannya berasaskan gagasan Satu Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan, orang Melayu nampaknya begitu khuatir dengan kedudukan mereka di negara sendiri. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | Leave a Comment »

Saranan untuk memansuhkan diskaun hartanah untuk Bumiputera amat BIADAP!

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 6 Ogos 2010

Oleh : Tun Teja Millenia

Di dalam sebuah akhbar terkemuka baru-baru ini melaporkan bahawa Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua yang juga penasihat ekonomi parti DAP mencadangkan agar kerajaan negeri memansuhkan dasar pemberian diskaun bumiputera dalam pemilikan hartanah komersial dan rumah mewah di Selangor. Katanya, langkah itu mampu memberi kesan ekonomi yang lebih baik kepada kerajaan Selangor dari segi persaingan termasuk meningkatkan keyakinan pelabur terhadap sektor hartanah di negeri itu. Menurutnya, tidak ada sebab diskaun bumiputera harus dikekalkan melibatkan kedua-dua jenis hartanah itu kerana sudah tentu bumiputera yang terlibat dalam pemilikan tersebut adalah mereka yang berkemampuan.

Cadangan ini sudah semestinya menimbulkan kemarahan di kalangan orang Melayu. Pelbagai kecaman dan luahan orang Melayu menolak sekeras-kerasnya cadangan ini dan menyifatkan cadangan ini sebagai tidak menghormati hak orang Melayu yang termaktub di dalam perlembagaan. Apa yang lebih menyedihkan lagi ialah cadangan ini disambut baik oleh naib presiden MCA, Datuk Seri Chor Chee Heung yang juga menteri perumahan dan kerajaan tempatan seperti yang dilaporkan di dalam sebuah akhbar terkemuka baru-baru ini. Datuk Seri Chor Chee Heung juga memberitahu bahawa usul itu ada dicadangkan oleh presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dua minggu sebelum pemimpin DAP Tony Pua membuat kenyataan akhbar berhubung isu tersebut. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

Pelajar Bumiputera ke IPTA : Berapa peratusan sebenar?

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 26 Julai 2010

Oleh: Tun Teja Millenia

Hanya 26% pelajar bumiputera yang berjaya mendapat tempat di IPTA untuk sessi 2010? Angka ini amat membimbangkan apabila ia terpapar di dalam sebuah rencana terbitan akhbar harian tempatan yang terkemuka baru-baru ini. Jumlah yang mencatatkan penurunan yang mendadak jika dibandingkan dengan peratusan sebanyak 62.6% untuk sessi 2003/2004 dan 63.8% untuk sessi 2004/2005. Ramai yang terkejut dan mula membuat pelbagai andaian berdasarkan laporan ini. Laungan-laungan di laman media mula membuat ulasan dan seterusnya andaian seperti perlaksanaan meritokrasi yang menyebabkan peratusan pelajar bumiputera yang berjaya ke IPTA semakin turun, nasib pelajar bumiputera yang terancam dan sebagainya. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pendidikan | 1 Comment »

Perpaduan Orang Melayu Tenat

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 21 Julai 2010

Oleh : Tun Teja Millenia

Saban hari apabila membuka lembaran akhbar tempatan dan Facebook untuk mengikuti hal-hal semasa dan semakan status, kita tidak lari dari terbaca ayat-ayat keluhan dan kecaman di antara rakan-rakan kita yang berbangsa Melayu. Ramai di kalangan rakan-rakan kita yang berbangsa Melayu tetapi mempunyai ideologi yang berbeza rancak ‘berperang’ di ruangan media. Masing-masing berlumba-lumba untuk berbalas-balas kecaman dan tuduhan. Semangat untuk berjuang sangat terserlah malah sangat kreatif di dalam penyampaian masing-masing. Bermacam-macam ragam dan cara mereka untuk menarik minat rakan-rakan untuk sama-sama memberi komen dan seterusnya berbincang tentang sesuatu isu yang dibangkitkan terutamanya di ruangan facebook. Situasi dan senario ini sangat menggalakkan akan tetapi disudut hati saya merasa sayu dan sedih kerana perjuangan mereka adalah untuk berlawan sesama bangsa dimana mereka berperang diantara satu sama lain…..

Ulasan yang terbaik dari mengikuti perkembangan ini ialah, dapat dirumuskan bahawa perpaduan di antara orang Melayu semakin tenat malah tiada tanda-tanda untuk bersatu walaupun mempunyai matlamat perjuangan yang sama. Dimanakah sikap toleransi orang kita? Sedarkah kita yang saban hari kita semakin menjurangkan hubungan kita hanya disebabkan perbezaan pendapat? Tidak pernahkah kita berfikir sejenak dan menimbangkan idea untuk sama-sama berjuang untuk bangsa walaupun perbezaan ideology? Adakah itu mustahil? Adakah terlalu susah untuk mengenepikan ego masing-masing dan mengambil langkah positif untuk bekerjasama di dalam memperjuangkan bangsa kita? Bukankah itu persamaan yang sangat nyata? Bukankan itu yang kita perjuangkan selama ini? Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik, Sejarah | 6 Comments »

Harga Minyak naik lagi …….Gula pun…..….!

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 16 Julai 2010

Oleh : Peluru Bertunang

Aku tengah penat ni…. Jalan Jem hari hari macam ni, tapi tak apalah kerja cari rezeki untuk meneruskan hidup ni, selagi hidup kena berusaha seolah olah hidup seribu tahun lagi eh!.. ya macam tukan?. Tiba-tiba terdengar di corong radia kereta buatan tempatan juruhebah membaca berita terkini… “ harga bahan bakar naik lagi ? Gula pun naik juga ?” bercelaru fikiran aku, baru aku dok berkira untuk berniaga air bulan puasa ni.

Menurun kata Pak menteri ianya wajar, ianya sebahagian daripada Program Rasionalisasi Subsisi untuk mengurangkan perbelanjaan kerajaan tahun ini. Ia tak ya jugak banyak yang kerajaan telah belanjakan untuk kesejahteraan dan kemakmuran yang sedang kita kecapi hari ini, terima kasih para pemimpin cendiakawan Negara.

Tapi kewajarannya……. siaplah kena kira bajet kehidupan semula la lepas ini. Dah pastilah harga barangan lain akan naik melambung lambung gila, Semua tau…. seluruh kehidupan ini terlibat penuh dengan barangan yang dinaikan harga ini. Oleh itu aku tidak akan bertolak ansur lagi dengan program untuk ikat perut separti yang selalu kami bincangkan di pejabat selepas seminggu gaji..… Macam kata kawan akulah. ‘Tuuu duluuuuuu sebelum barang naik..’

Yang 100% aku pasti, pengurangan subsidi ini akan memberi kesan terhadap perbelanjaan isi rumah semua golongan marhaen macam aku. Tak payah lagi nak buat program makan kenduri. Tak perlu pekena teh tari dan roti canai kedai mamak atau lempeng kat kedai kak Jah.

Posted in Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain | 3 Comments »

JANGAN MARAH

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 16 Julai 2010

Oleh : Hujan Panas

anakku..,
jangan marah…,
bila hatimu bercelaru

jangan marah…,
bila jantungmu kencang berdetak.

jangan marah…,
bila dadamu membara. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Pelbagai & Lain-lain | Leave a Comment »

PAS TAK UBAH SEPERTI KAKI PEKUK LENGGANG KE PERUT

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 14 Julai 2010

Oleh: Hatta_Adnan

Bila Bangsa Melayu bersatu dan bersatu hati, ia akan menjadi benteng yang kuat untuk terus berkuasa dan menjadikan Agama Islam sebagai asas doktrin kepimpinan..dan benteng itu segalanya akan menjadi bahan permainan pihak DAP. Bila terbaca petikan dari Ken ( Blog: Marahku.blogspot.com ) : “ …Saya berharap semua ahli DAP, berhati-hati dalam menjalankan gerakan kita. Kita semakin hampir dan DS Anwar Ibrahim tidak boleh berbuat apa-apa…Ingat, gerakan kita adalah untuk anak-anak bangsa kita yang selalu di keji oleh MELAYU. .Ayuh bangsa Cina, kuasai dan rebut apa yang MELAYU tidak mampu dan jangan kita terhutang budi dengan MELAYU… ! “ artikel yang di tulis oleh Lim Guan Eng ( 17/12/2009 )

Darah rasa menyirap bila Lim Guan Eng berkata begitu… “ Dimanakah kuasa melayu sekarang? Di mana letaknya agama ISLAM kita ?” Apa pula kata PAS bila Lim Guan Eng berkata demikian? PAS sudah berubah. Awal penubuhannya, PAS mendakwa UMNO kafir kerana bekerjasama dengan bukan Islam. Sekarang nampaknya PAS telah menjadi sahabat ‘adik-abang’ dengan parti DAP yang menentang perjuangan Negara Islam. PAS sudah tertelan ludah sendiri. PAS sebenarnya dalam dilema. Jika mereka menerima bukan Islam sebagai ahli yang boleh mengundi dan menentukan dasar, PAS sudah jadi parti seperti PKR. Dulu PAS kata mereka berteraskan Islam dan bukan bangsa. Menerima bukan Islam ke dalam ‘perut’ PAS ini menjadikan mereka parti berteraskan kuasa sahaja demi meraih undi bukan Islam. Setidak-tidak UMNO hanya menerima Melayu/Islam sebagai ahli parti. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa | Leave a Comment »

Anuar In CNN !!!

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 14 Julai 2010

Oleh:Hatta_Adnan

Kalau kita orang luar dan tengok video ni , kita akan terus fikir teruk betul negara Malaysia…!

Adakah tindakan Anuar ini akan menhancurkan Malaysia? Apa tanggapan dunia pada Malaysia ?

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

Rancangan Malaysia ke 10 dan Model Ekonomi Baru …..untuk siapa?

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 12 Julai 2010

Oleh: Tun Teja Millenia

Baru-baru ini rakyat menjadi gusar apabila terdengar berita tentang khabarnya kerajaan akan menghentikan subsidi harga kepada rakyat. Malaysia akan menjadi negara bangkrup pada 2019 jika pemberian harga subsidi terus dikekalkan demikian menurut Datuk Seri Idris Jala, Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Berbagai persoalan dan kerisauan mula menghantui kebanyakkan rakyat Malaysia. Hari ini kita lihat semua rakyat Malaysia khususnya orang Melayu sering mengeluh tentang kehidupan masa kini. Boleh dikatakan semua merasa terhimpit dengan keadaan semasa yang kian meruncing….kita menghadapi berbagai krisis pada suatu masa…..krisis politik, krisis perpaduan, krisis ekonomi dan sebagainya. Maka bertambah kacaulah perasaan mereka jika perkara ini berlaku. Golongan berpendapatan rendah yang mewakili 40 % rakyat Malaysia akan merasa lebih terhimpit dengan penarikan subsidi ini. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Sejarah | 2 Comments »

UMNO MENJADI PILIHAN ULAMA MUDA

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 7 Julai 2010

Oleh : Tun Teja Millenia

Kira-kira 100 orang warga FB hadir malam tadi (6hb Julai 2010)di sebuah restoran di ibu negara untuk perjumpaan bersama Ulama yang menyertai Umno baru-baru ini. Turut serta di dalam perjumpaan itu adalah mantan Menteri Besar Perlis, Dato Seri Shahidan Kassim yang juga merupakan Ketua Umno Bahagian Arau, Perlis. Kumpulan Ulama berkenaan diketuai oleh Pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Fadlan Mohd Othman . Acara ini memang dinantikan ramai kerana ingin bertemu dan beramah mesra bersama para Ulama tersebut. Dato’ Seri Shahidan Kassim memulakan ucapan dengan memperkenalkan Ustaz Fatul Bari Mat Jahaya (kini berkhidmat sebagai Penasihat Agama Institut Jantung Negara (IJN), dan Ustaz Fauzan (berkhidmat di sebuah Universiti tempatan)yang hadir pada malam itu. Ramai yang hadir mangambil peluang untuk mengenali dengan lebih dekat lagi dan seterusnya mengutarakan pelbagai soalan berkaitan isu politik semasa dan isu ugama.

Penyertaan kumpulan Ulama ini adalah berperingkat-peringkat pertama dimana menurut Ustaz Fatul insyaAllah kumpulan yang kedua akan turut serta tidak lama lagi dan dijangkakan lebih 1000 orang Ulama akan menyertai Umno. Ketika ditanya tentang penyertaan ke dalam Umno, Dato Seri Shahidan Kassim berkata kumpulan Ulama akan diberi ruang untuk meneruskan misi dakwah mereka khususnya di kalangan golongan muda serta sama-sama menunaikan tanggungjawab menyebarkan ugama dan menyeru kepada perpaduan dikalangan orang melayu. Menurut Shahidan lagi, kemasukan ulama muda ini ke dalam Umno bukan untuk merebut jawatan tetapi bagi membina pemuda yang positif dan mempunyai kerohanian yang mantap. Kumpulan Ulama ini dijangka akan mengadakan perbincangan dan menyediakan draf kertas kerja mengenai program-program yang akan dianjurkan bersama-sama Pemuda Umno. Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Program, Sejarah | 3 Comments »

Melayu Akan Hilang Kuasa Politik Jika Terus Berpecah

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 7 Julai 2010

Oleh: Hatta_Adnan

Kita semua sebenar terlupa bahawa di Malaysia apabila kita sebut sahaja Melayu secara automatik kita kaitkan dengan agama Islam. Di Indonesia tiada bangsa Melayu, cuma bangsa Indonesia yang pelbagai agama. Orang Arab pun, walaupun majoriti besarnya org Islam, tetapi ada juga yang bergama Kristian dan Yahudi.

Justeru di dalam konteks Malaysia, apabila TPM menyebut tentang perpaduan Melayu, secara otomatisnya ia membawa makna kepada perpaduan umat Islam di negara ini. Memang terdapat bangsa bangsa lain yang menganut agama Islam di Malaysia. Tetapi secara perbandingan jumlahnya, majoriti besarnya dalam umat Melayu. Adalah juga menjadi kelaziman di Malaysia, apabila seseorang menjadi mualaf (embracing Islam), ia akan secara sedar atau tidak akan terikut ikut dengan budaya melayu, seperti pemakaian, pemakaian dan dalam beberapa hal adat istiadat. Dan kebanyakkan mereka juga akan mencari pasangan hidup daripada orang melayu. Apabila lahirnya zuriat, pendaftaran bangsa anak anak mereka akan di kategorikan sebagai ‘MELAYU’.

Justeru di dalam konteks Malaysia, perpaduan Melayu itu adalah perpaduan umat Islam. Cuma apabila ada perbezaan politik, sesebuah parti politik akan cuba memanipulasikan isu isu sensitif untuk membolehkan ia meraih sokongan. Kalau di kupas dari segi pengertian memanglah istilah perpaduan melayu dan perpaduan Islam itu berbeza. tetapi jika di lihat dari konteks malaysia dan survivaliti ‘status quo’ Melayu dan islam menjadi tonggak kedaulatan negara, ‘Perpaduan Melayu’ mempunyai maksud tersirat yang lebih bererti. Tiada gunanya melaungkan perpaduan Islam , jika negara tersungkur di tangan puak puak yang berniat meminggirkan islam dan mematikan kuasa politik orang melayu. Seperti kata kata seorang pemimpin mereka ‘THERE WILL BE NO ISLAMIC STATE IN MALAYSIA’..tepuk dada tanya selera..! Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik, Sejarah | Leave a Comment »

MUKTAMAR PAS KE 56 MEREALISASIKAN ASPIRASI RASIS DAN CHAUVINIS DAP ( Bahagian Pertama )

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 15 Jun 2010

Oleh: Kawan Lama

Muktamar Perhimpunan Tahunan ke 56 PAS yang berakhir hari Ahad lalu telah dengan sendirinya menjelaskan hala tuju PAS sebenarnya. Pelbagai perbincangan dan resolusi telah dibentang dan diketengahkan. Namun bagi penulis, dua perkara pokok yang dapat diperbincangkan di sini adalah pertamanya; keazaman PAS untuk ‘membunuh’ kewujudan UMNO dalam usaha untuk mengekalkan hubungan dengan PKR dan DAP dan keduanya; perancangan menambah dan mengekalkan pola pengundian bukan Melayu serta menarik pengundi muda dalam PRU 13 kelak. Kedua-dua usaha ini adalah untuk membuktikan kepada umum bahawa peranan PAS dalam pakatan pembangkang adalah begitu signifikan dan dilihat relevan. Sekilas pandang, ia merupakan sesuatu yang tidak nampak cacat celanya. Namun sekiranya ditelusuri secara lebih mendalam, PAS perlu membuktikan kepada rakan dalam pakatan khususnya DAP yang acapkali sangsi terhadap kewujudan PAS dalam pakatan mereka. Jauh lebih dalam,, dendam PAS terhadap UMNO berjaya dimanipulasikan oleh DSAI (PKR) dan DAP. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | 2 Comments »

BANTAH ATAU UGUT BUKAN JALAN PENYELESAIANNYA

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 11 Jun 2010

Oleh: Salzahedra

Gula, tepung dan minyak masak tidak akan ada di pasaran bermula 15 Jun 2010. Ini bukan satu ugutan tetapi lebih menjurus kepada bantahan terhadap penumuman YB Dato Seri Ismail Sabri, Menteri Perdaganagan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna berhubung keperluan bagi memiliki lesen bagi penjualan ketiga-tiga barangan keperluan asas ini. Begitulah bentuk penjelasan yang diberikan oleh Presiden MCA, Dato Seri Chua Soi Lek setelah berbincang Presiden, The Federation of Sundry Goods Merchants Associations yang mewakili 20,000 peniaga kedai runcit. Perkara ini amat menarik perhatian penulis.

Perkara berkaitan masalah barangan keperluan asas ini bukanlah sesuatu yang baru. Walau apapun yang dilaksanakan selama ini, penggunalah yang menjadi mangsa. Bukan peniaga kedai runcit, bukan Persatuan mereka, bukan pengedarnya mahupun pengusahanya. Apakah rancangan untuk tidak menjual ketiga-tiga barangan tersebut adalah kehendak pengusaha kedai runcit? Adakah ada pihak lain yang cuba memberikan tekanan kepada kerajaan dengan menjadikan pengguna sebagai perisai mereka? Apakah agenda sebenarnya disebalik rancangan bantahan tersebut? Persoalan-persoalan inilah yang perlu kita sama-sama telusuri. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain | Leave a Comment »

AGENDA BESAR DSAI DAN DAP KESAMPINGKAN PAS

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 1 Jun 2010

Oleh: Kawan Lama

DSAI dan DAP mempunyai pakatan khas yang membelakangkan rakan mereka PAS dalam pakatan pembangkang. Kenyataan DSAI dalam wawancara dengan akhbar Cina Nanyang Siang Pau pada 26 Mei 10 lalu bahawa beliau bersedia untuk mewujudkan jawatan Timbalan Perdana Menteri II khusus untuk DAP adalah sesuatu yang tidak boleh dipandang remeh oleh PAS. PAS perlu sedar bahawa mereka hanyalah berperanan sebagai ‘nasi tambah’ kepada rancangan besar DSAI dan DAP. Apa sahaja yang dilakukan atau dirancangkan oleh DSAI dan DAP kebanyakannya tidak diketahui oleh PAS. Nik Aziz dan barisan kepimpinan tertinggi PAS yang di ketuai oleh Haji Hadi pada kebiasaannnya akan diperlukan bila DSAI atau DAP untuk mendapat undi daripada penyokong tegar PAS dan melaksanakan demonstrasi jalanan yang dianjurkan mereka. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik | 8 Comments »

VAL PAARI DAN KONSEP ‘POLITICAL ASSASSINATION’ YANG DIWARISINYA

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 26 Mei 2010

Oleh: Kawan Lama

Val Paari, anak Samy Vellu, Presiden MIC menuding jari kepada UMNO di atas kemelut dalaman MIC dan mengamalkan dasar ‘political assassination’ merupakan tindakan terdesak dalam usaha untuk menyelamatkan kedudukan beliau sendiri dalam MIC. Tuduhan yang dilemparkan beliau bernada seperti seorang penyokong kuat pembangkang. Beliau sedar sekiranya bapa beliau bukan lagi Presiden MIC dalam masa terdekat ini, kumpulan pendesak dalam MIC baik yang bersama bapa beliau mahupun musuh-musuh tradisi yang dicipta oleh bapa beliau sendiri akan mula melaksanakan perancangan kepimpinan dan hala tuju yang baru demi untuk merelevenkan MIC selaras dengan kehendak semasa. Kemungkinan besar beliau akan dikesampingkan oleh kepimpinan baru kelak. Ramai di kalangan pemerhati politik sedar bahawa tindakan beliau meletakkan kesalahan atas bahu UMNO sebenarnya adalah untuk mengalihkan tumpuan rakyat khususnya masyarakat kaum India terhadap kemelut politik dalaman MIC yang berteraskan kepada rasa tidak puas hati terhadap Samy Vellu. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | 1 Comment »

KEMELUT MIC BOLEH MENJADI KANSER DALAM PARTI….

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 25 Mei 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Kemelut dalaman parti MIC mendatangkan banyak persoalan yang tidak enak di kalangan kita semua antaranya kewujudan Gerakan Anti Samy Vellu (GAS) mendapat restu daripada pemimpin tertinggi UMNO, Vell Paari yang juga Anggota Jawatankuasa Kerja Pusat MIC menyelar UMNO kerana memulakan satu tindakan yang berbahaya

”Apabila anda tidak gembira (dengan keadaan itu) anda gunakan orang dalam parti untuk melakukan perkara itu. Ia melemahkan asas demokrasi dan semangat BN serta keputusan ahli-ahli parti berhubung pemimpin yang mereka pilih,” ”Jadi, apabila ada pemimpin yang tidak setuju dengan kuasa yang diberikan itu, adakah mereka menggunakan ‘pembunuh politik’ seterusnya untuk menjatuhkan beliau??

Pelancaran GAS dijangka dihadiri kira-kira 7,000 orang yang mempunyai hasrat sama mendesak Presiden MIC itu segera meletak jawatan.”Ia tiada kena-mengena dengan soal kepimpinan dua parti ini (MIC dan MCA). Ketidaksamarataan yang berlaku hari ini merupakan penyebab kepada perkara seperti berikut tindakan meruntuh kuil, isu menarik kembali lesen pengedar besi buruk dan penahanan pemimpin Hindraf Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

DAP Memanipulasi Perpecahan Orang Melayu

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 25 Mei 2010

Oleh: Kawan Lama

Perpecahan orang Melayu dekad ini kelihatan semakin ketara. Perpecahan yang menjadikan orang Melayu dilihat lemah dan tidak bersatu. Saluran yang digunakan bagi menghalakan berlakunya perkara ini adalah perebutan kuasa politik. Melalui saluran politik ini, tindak-tanduk dan perlakuannya adalah dilihat tidak bersalahan. Pendekatan kepada konsep ‘matlamat menghalalkan cara’ acapkali menjadi teras perjuangan dalam memperolehi kuasa politk dan memenangkan seseorang atau sesebuah parti. Sejarah telah membuktikan bahawa orang Melayu telah berpecah banyak kali sejak sebelum 1946 lagi. Cubaan untuk menyatukan orang Melayu di bawah satu bumbung dilihat sebagai usaha untuk mengembalikan maruah dan hak kepada kuasa Raja-Raja Melayu dan pembelaan terhadap orang Melayu yang telah dijajah dan dikesampingakan setelah dijajah lebih daripada 300 tahun. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik, Sejarah | Leave a Comment »

SIAPA MEMPERALATKAN SIAPA…???

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 21 Mei 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Sekarang ini lah masa yang paling sesuai untuk DAP memulakan niat jahat mereka. Sebab DAP boleh memperkudakan PAS untuk meraih undi orang melayu, Bila DAP sudah berkuasa mereka akan buang PAS daripada kerajaan pakatan seperti yang telah berlaku di Singapura di suatu masa dahulu. Sila rujuk sejarah Singapura untuk kepastian! Jika orang melayu tidak sedar akan hasrat DAP ini, tunggulah apa akan berlaku di PRU 13 nanti

DAP memperalatkan Anwar supaya menjadi PM boneka mereka di Putrajaya. Anwar memang akan menjual negara ini. Dia tak kisah, Asal dapat jadi PM dia dah puas. Lihatlah apa yang dibuatnya untuk membela orang melayu di Penang. Tak ada apa-apa pun, lepas itu dia akan di buang. Setelah perlembagaan negara di pinda oleh DAP, orang melayu akan mengemis di tanah air sendiri seperti yang sedang berlaku di Singapura. Orang melayu tak usah haraplah nak jadi pembangkang! Seperti di Singapura sekarang mana ada pembangkang?? Jika ada akan di bawa kemahkamah dengan tuduhan yang remeh-temeh dan dikenakan denda sehingga tak terbayar dan jadi muflis. Ini sebab mahkamah di Singapura menyebelahi kerajaan. Kalau tidak hakim akan hilang perkerjaannya! Bila dah muflis nak berpolitik pun tak boleh

Contoh di Selangor, kita dah nampak. Bagaimana ketua pembangkang Khir Toyo dah disingkirkan buat sementara dari Dewan Undangan Negeri. Bagaimanapun ADUN DAP yang dah jelas menyelewengkan peruntukan wang rakyat kepada kroni-kroninya boleh terlepas dari tindakan mahkamah kerana tak cukup bukti, pada hal kita semua telah melihat voucher-voucher dan dokumen-dokumen yang telah keluar dalam blog-blog Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | Leave a Comment »

PAKATAN PEMBANGKANG DIKUASAI DAP…

Posted by Sahabat MANTAP di Khamis, 20 Mei 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Pakat keluar ramai-ramai begitulah yang terjadi dalam parti Keadilan Rakyat (PKR) yang meninggalkan parti itu. Takrifan ini adalah tepat memandangkan sebahagian besar pemimpinnya kini semakin tidak yakin dengan hala tuju parti tersebut, tindakan ini menyebabkan jumlah wakil PKR di Parlimen terus berkurangan berbanding wakil Bebas yang terus meningkat

Jika sebelum ini PKR begitu ghairah menghitung jumlah wakil rakyat BN yang akan menyertai pakatan itu bagi membentuk kerajaan pada 16 September 2008 tetapi kali ini PKR pula menyaksikan satu persatu wakil rakyatnya angkat kaki seperti Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong mengisytiharkan keluar PKR kerana kesal dengan sikap pimpinan pembangkang di Selangor yang gagal mengambil tindakan terhadap skandal pasir di Dengkil. PKR Cabang Ipoh Barat pula dibubarkan selepas 19 daripada 25 Ahli Jawatankuasanya meletakkan jawatan. Seramai 14 daripada 19 ahli terbabit mengisytiharkan keluar parti manakala lima lagi mengosongkan jawatan masing-masing. dengan perkembangan terkini rakyat akan membuka mata bahawa perjuangan PKR adalah sia-sia

Selepas kerajaan Perak yang diterajui pakatan 3P tumbang gara-gara dua wakil rakyat PKR dan seorang DAP meninggalkan parti untuk menjadi wakil Bebas, perhatian kini terarah kepada jirannya Kedah. Di negeri Jelapang Padi. Ini berikutan ramai yang sudah mula bersembang mengenai kemungkinan ada lagi wakil rakyat pembangkang akan berhijrah sebagai wakil Bebas. Jika ini berlaku, maka episod Perak akan berulang di Kedah Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

DASAR RASIS DAN CHAUVINIS DAP DIIKTIRAF DI SIBU?

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 17 Mei 2010

Oleh: Kawan Lama

Kemenangan tipis DAP di Sibu dalam PRK semalam mempunyai banyak pengertian yang perlu ditelusuri oleh semua pihak khususnya kepimpinan BN sendiri. Majoriti pengundi di kawasan PRK tersebut adalah masyarakat Cina (68%) dan kaum bumiputera. Pola pengundian kaum Cina sudah berubah. Undi mereka bukan lagi menyebelahi BN. Undi Cina untuk parti Cina. Dengan lain kata, undi yang diberikan lebih berbaur perkauman.. Dan undi mereka berikan sebagai mengiktiraf DAP sebagai parti rasis chauvinis yang mewakili kaum Cina.

Isu perkuaman dan agama yang dimainkan di PRK Sibu juga bukti kukuh bahawa DAP mahu menghancurkan imej bersih BN. Walaupun isu ini dilihat ditujukan kepada UMNO, namun tujuan sebenarnya adalah untuk membuktikan kepada pengundi di Malaysia Timur secara amnya bahawa, DAP adalah satu-satunya parti mutlak kaum Cina. Bukan SUPP,MCA, Gerakan. atau mana-mana parti mewakili kaum Cina dalam komponen BN Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | Leave a Comment »

Do You still V.O.T.E for Pakatan ?

Posted by Sahabat MANTAP di Sabtu, 15 Mei 2010

By: Hantu Laut Blog

How long can Pakatan Rakyat hold the Federal government should they win the next general elections before internal squabbles set in and break up the alliance? Even now the alliance is wobbly and is fluid for breaking up.

PKR, the most unstable among the three is saddled with defections.At the rate its members leaving the party it may not see the light of the next general elections. The cause, the consistently inconsistent leadership that’s of Anwar Ibrahim.A man who rates himself too high on the IQ level resulting in him drowning himself in his own intelligence.A man who has become victim of self-importance.What is pleasant for the ears is pleasant for the souls.

Sibu, is a showcase of what could happen to this disparate alliance of political mismatch. PAS is conspicuously absent in Sibu.Where is PAS? With the exception of Nizar, who clearly is a DAP’s lackey, why aren’t other PAS leaders in Sibu to help in the campaign? Nizar’s style of dirty politics that he so fondly accused Najib of doing when he was ousted as menteri besar of Perak.His venomous tongue is worse than a cobra’s bite.Readers can judge for themselves from his speech where he even tried to speak Malay with a Chinese accent, what kind of a man he is ?? Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | Leave a Comment »

“DOSA BESAR DAP KEPADA ORANG MELAYU”

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 14 Mei 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Malang bagi PKR dan PAS. Abang Pakatan (DAP) sentiasa memperolehi nikmat, hasil daripada persengketaan sesame melayu. Jangan kita lupa, MELAYU AKAN HILANG di dunia oleh kehandalan melayu juga. Orang lain tidak akan sekali-kali dapat menyentuh hak melayu bumiputra jika tiada bantuan orang-orang bangsa sendiri yang tamakkan KUASA, PANGKAT dan KEDUDUKAN. Sesungguhnya, tiada perkataan yang mampu untuk mengubah mata hati mereka yang telah buta dari bersengketa sesame sendiri. MASA yang akan menentukan. Pada waktu itu, keadaan sudah pun terlambat untuk diperbaiki…. Ini kah yang kita MAHU kan?? Marilah kita sama-sama mengimbas kembali “jasa-jasa” parti yang menjadi ADIK kepada parti pemerintahan di Singapura Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | 2 Comments »

Kembalikan Kekuatan Orang Melayu 64 Tahun Yang Lalu!

Posted by puteraadnan di Khamis, 13 Mei 2010

Oleh: Putera_Adnan

Orang Melayu hari ini berada di persimpangan dan di dalam satu dilemma yang amat menakutkan. Pastikah ramalan dan andaian bahawa kekuasaan dan ketuanan Melayu semakin terhakis. Atau benarkah ada ramalan yang mengatakan dominan Melayu akan hancur dek gara-gara orang Melayu itu sendiri akibat krisis dan perbalahan yang sedang melanda pada hari ini. Mungkinkah Melayu akan hilang di dunia? Kalau tidakpun, jenis Melayu yang bagaimana yang akan jadi penghuni bumi tercinta ini apabila dominan kekuasaan Melayu sudah hancur dan apabila orang Melayu sudah hilang kuasa? Akan berakhirkah perbalahan sesama Melayu ini? Mungkinkah pada akhirnya orang Melayu akan mengigit jari apabila Melayu lenyap ditelan kebangkitan suatu kuasa bukan Melayu yang tidak perduli terhadap Melayu lagi?

Pada 11 Mei, 64 tahun lalu, UMNO atau Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu ditubuhkan atas kesedaran memastikan nasionalisme atau ketuanan Melayu dan Islam terus dipertahankan di negara ini. Pada ketika itu ancaman penubuhan Malayan Union oleh British yang bakal menyaksikan orang Melayu kehilangan hak dan kuasa di tanah air sendiri telah mengumpulkan kekuatan yang membawa kepada pembentukan parti yang menjadi pembela nasib Melayu. Ketika itu juga Inggeris terus mengasak dengan penubuhan Malayan Union pada 1 April 1946 yang memberi hak sama rata kepada semua kaum dengan ketua negeri ditukar daripada sultan kepada presiden. Namun hasil tentangan orang Melayu melalui UMNO, Malayan Union dibubarkan pada Julai 1946 dan diganti dengan Persekutuan Tanah Melayu. Tetapi apa yang penting ialah perjuangan UMNO berjaya mengembalikan hak-hak orang Melayu di tanah air mereka dan mengembalikan semula kuasa sultan dan raja-raja. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Sejarah | Leave a Comment »

AHLI PKR MAKIN HILANG KEPERCAYAAN PADA PKR

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 11 Mei 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Seramai 1,700 masyarakat India di Parlimen Padang Serai dan Kulim/Bandar Baharu mengumumkan keluar daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk menyertai MIC selepas kecewa dengan kegagalan pemimpin parti itu membela nasib mereka. “Sudah dua tahun kita terpedaya dengan janji manis pemimpin PKR, termasuk Penasihatnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kononnya mahu membela nasib masyarakat India,”

Sebahagian besar daripada mereka merupakan masyarakat India yang menjadi ahli di cawangan Jalan Kattu Raja, Paya Besar, Taman Saderi, Taman Makmur, Taman Mutiara, Taman Sunga Kob, Taman Ria dan Pekan Padang Serai dalam Parlimen Padang Serai. dan dua cawangan PKR dalam Parlimen Kulim- Bandar Baharu yang mengikut langkah sama ialah di Kampung Padang Buluh dan Ladang Dublin Pusat

“Kita makin bosan dengan janji kosong pemimpin PKR lebih-lebih lagi Ahli Parlimen Padang Serai, N Gobalakrishnan yang hanya pandai bercakap tetapi tidak membuat kerja yang telah diberikan demi kebajikan rakyat dengan adil dan saksama Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | 1 Comment »

ZAID TIDAK DAPAT MENERIMA KESALAHANNYA…

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 10 Mei 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Setelah memperlihatkan sikap buruk Zaid Ibrahim kerana tidak dapat menerima kekalahan dalam Pilihan Raya Kecil Hulu Selangor, pemimpin PKR, ini membuat hal lagi Kali ini beliau mempersoalkan titah Sultan Selangor agar masjid tidak digunakan untuk kempen politik dan dakyah parti. Zaid mendakwa titah itu hanya pendapat peribadi baginda

Alasan yang diberikan oleh beliau mendakwa kenyataan yang dibuat dalam blognya sama sekali tidak melanggar adat Melayu yang menganggap semua titah sultan perlu dipatuhi, beliau juga menegaskan tidak akan memohon maaf kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berikutan tindakannya menganggap kenyataan baginda berhubung larangan berpolitik di masjid sebagai pandangan peribadi

Ditanya jika Istana Selangor memintanya memohon maaf, beliau menjawab “Dia minta, dia kena fikir dulu wajar atau tidak. Saya bersedia jumpa Tuanku, saya tidak buat silap apa-apa, saya nak minta maaf buat apa? saya hanya beri tafsiran undang-undang.” Bila buat undang-undang tidak betul bila diperjelaskan, dia rasa tersinggung lepas itu kata sultan tersinggung. Jadi tidak ada kena-mengena dengan orang Melayu, “Ini bukan soal tahu adat, adat tetap adat tetapi undang-undang kena juga, dua-dua kena ikut Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | 1 Comment »

KALAU NAK MENGAMPU BIAR BERTEMPAT

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 7 Mei 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Lemahnya pemikiran seorang wakil rakyat Melayu yang mewakili parti pembangkang mengeluarkan kenyataan paling bodoh apabila meminta semua orang Melayu Islam memuji Lim Guan Eng kerana mengambil Umar Abdul Aziz sebagai role model, Malah Lim Guan Eng juga dikenali berwatakan diktator, sombong dan mementingkan diri sendiri?

Lihatlah, selepas beberapa tahun DAP memerintah Pulau Pinang, apa yang Lim Guan Eng boleh lakukan untuk membantu orang Melayu dan Islam? Sehingga terlalu mengampu Lim Guan Eng sehebat itu tanpa menghiraukan sensitiviti rakyat Melayu Islam Pulau Pinang yang derita di bawah pemerintahan DAP Laknattullah ini

Abdul Malik (PKR-Batu Maung) yang merupakan Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan, Hal Ehwal Pengguna dan Agama Islam negeri berkata, tindakan Guan Eng itu seharusnya dibanggakan kerana menjadikan pemimpin Islam sebagai contoh dalam pentadbirannya Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Politik | Leave a Comment »

LANGKAH TERDESAK DSAI

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 5 Mei 2010

Oleh: Kawan lama

Segala perancangan dan tindakan DSAI akhir-akhir ini memperlihatkan beliau benar-benar tertekan akibat kes sodomi II beliau yang menurut khabar angin yang kencang bahawa beliau akan ‘sangkut’ Ramai di kalangan pemerhati politik percaya DSAI kali ini benar-benar takut kerana beliau sedar bahawa zaman kegemilangan politik beliau akan hancur dalam masa terdekat ini. Lantaran itu beliau menggunakan strategi menangguhkan kes perbicaraan sodomi II beliau sehingga saat PRU 13 kelak. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | Leave a Comment »

Jangan Salahkan PM mengenai isu larangan Sultan Selangor !

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 5 Mei 2010

Oleh: Putera_Adnan

Nampak sangat Datuk Nik Aziz Nik Mat sudah tertekan isu kritikannya terhadap arahan Sultan Selangor supaya masjid tidak dijadikan medan politik apabila Mursyidul Am PAS itu cuba menyalahkan Datuk Seri Mohd Najib. Menteri Besar Kelantan itu menuduh apa dilaporkan media ketika kempen pilihanraya kecil parlimen Hulu Selangor tidak benar dan mahu melaga-lagakan beliau dengan Sultan Selangor.

Alasannya kenyataan beliau mengenai larangan itu sebagai karut dan saki baki ajaran penjajah bukannya memberi respon dengan merujuk kepada titah Selangor. Ia adalah petikan yang direka-reka oleh akhbar, kata Nik Aziz merujuk laporan muka depan Utusan Malaysia online pada 24 April dan edisi cetakan pada tarikh sama bertajuk “Pembangkang ingkari Sultan”.

Menulis menerusi blogtokguru.com pemimpin veteran PAS yang penuh kontroversi itu mendakwa pandangan Najib yang melabelkannya sebagai ‘melakukan pengingkaran yang serius dan penghinaan kepada Sultan Selangor’ adalah suatu pandangan yang tidak adil dan fitnah.

“Dalam hal tersebut, Datuk Seri Mohd Najib sebenarnya telah menceroboh sempadan moral saya dan membelasah imej saya yang dilakukan sehari sebelum berlaku pengundian di Hulu Selangor,” tulis Nik Aziz lagi. Atas dasar itu, beliau menganggap dirinya seperti difitnahkan Najib dan tidak akan halal di dunia serta di akhirat kecuali Presiden UMNO itu menarik balik secara terbuka memandangkan fitnah itu telah dibuat secara terbuka. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

PAS PUSAT GELABAH KERANA DAKWAAN SYED AZIDI…

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 5 Mei 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Masihkah kita ingat lagi peristiwa pada penghujung tahun lalu, Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meminta orang ramai mendoakan kemusnahan ke atas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak?? Tindakan itu juga dikaitkan dengan isu pembayaran royalti minyak kepada kerajaan negeri tersebut

Selepas doa berkenaan dilafazkan, sama ada secara kebetulan atau tidak, satu demi satu peristiwa melanda. Bermula dengan isu tajaan menunaikan haji sehinggalah pelantikan menantunya, Ariffahmi Abdul Rahman sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK), semuanya membabitkan kekalutan di negeri Cik Siti Wan Kembang

Terbaru, Kerajaan Negeri Kelantan yang sering melaung-laungkan konsep kepimpinan berteraskan Islam dan begitu bangga dengan slogan ‘Kepimpinan Bersama Ulama’ berhadapan dengan satu lagi ‘krisis’. Lanjutan daripada pendedahan penulis blog, Syed Azidi Syed Abdul Aziz atau lebih dikenali sebagai Kickdefella yang menyatakan sebanyak RM4 juta diperuntukkan untuk menjalankan operasi gerak saraf bagi mewujudkan persepsi buruk terhadap kepimpinan bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

TAK BERI UNDI TAPI DAPAT RM3 JUTA

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 30 April 2010

Oleh: Kawan Lama

Pemberian RM3 juta bagi sebuah sekolah jenis kebangsaan Cina Rasa, Hulu Selangor oleh YAB DS Najib Tun Tun Razak baru-baru ini menjadi tanda tanya kepada ramai khususnya di kalangan pemerhati politik termasuklah pengundi Melayu dan India di Hulu Selangor. Berdasarkan keputusan undi di kawasan tersebut, pengundi Cina di sana menolak BN. BN kalah lebih kurang 1,000 undi di kawasan peti undi tersebut. Jadi apakah signifikannya sekolah tersebut diberikan bantuan sedemikian banyak? Apakah mereka ini lebih istimewa berbanding dengan penduduk dari kaum lain yang mungkin dilihat tidak memerlukannya? Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | Leave a Comment »

“KALAU DAH KALAH, TERIMA SAJALAH”

Posted by Sahabat MANTAP di Khamis, 29 April 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Jangan diikut rentak dan gaya politik pembangkang yang tidak boleh terima kekalahan. Apabila tewas pada mana-mana pilihan raya maka bermacam-macam cerita rekaan akan keluar. Inilah hakikat yang berlaku sekarang selepas Pilihan Raya Kecil Parlimen Hulu Selangor mungkin ada benarnya

Tetapi Barisan Nasional (BN) kena mengambil sikap bertenang dalam menerima ‘lontaran batu-batu’ itu daripada pembangkang, kita percaya pemimpin BN tidak kalut hingga perlu ambil tindakan sedemikian. Pemimpin pakatan pembangkang dakwa BN guna dana awam bagi memenangi Pilihan Raya Kecil Parlimen itu

Tuduhan yang dilakukan oleh PKR adalah tidak berasas dan boleh mengelirukan rakyat. Kalau pemimpin-pemimpin BN berani seperti pemimpin pembangkang, mereka juga boleh mengambil tindakan saman atas dakwaan itu. Apa yang dilakukan dalam kempen pilihan raya kecil itu, kerajaan tidak membeli undi tetapi menyelesaikan masalah sebenar rakyat yang tidak ditangani dalam sesuatu tempoh masa yang lama Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

MCA DAN MASALAH UNDI CINA KEPADA BN

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 28 April 2010

Oleh: Kawan Lama

Baru semalam sahaja penulis mengeluarkan artikel yang bertajuk “Undi Cina Bukan Untuk BN lagi”, hari ini di dada akhbar Utusan Malaysia, terdapat dua kenyataan yang dikeluarkan oleh dua tokoh utama negara iaitu, Presiden MCA sendiri, Datuk Seri Chua Soi Lek yang menyalahkan PERKASA sebagai penyebab undi kaum Cina tidak memihak kepada BN dalam PRK Hulu Selangor baru-baru ini. Manakala seorang lagi tokoh ternama adalah Prof Emiretus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim yang menyatakan bahawa MCA dan Gerakan perlu bertindak untuk memulihkan keadaan sedemikian. Kedua-dua kenyataan ini menarik perhatian penulis untuk menulis artikel ini dan berkongsi pandangan dengan pembaca. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | Leave a Comment »

UNDI CINA BUKAN UNTUK BN LAGI?

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 27 April 2010

Oleh: Kawan Lama

PRK Parlimen Kuala Terengganu, Permatang Pauh, Bukit Gantang dan terbaru Hulu Selangor dan beberapa PRK bagi kerusi DUN banyak memperlihatkan perubahan terhadap pola pengundian kaum Cina sejak daripada PRU 12 lalu. Apakah ini merupakan suatu dimensi baru dalam pola pengundian di Malaysia? Mengapa perubahan ini berlaku? Ianya masih lagi menjadi tanda tanya. Namun tidak dapat dinafikan bahawa peluang dan ruang yang diberikan selepas PRU 11 dan PRU 12 lalu menjadi titik tolak kepada perubahan ini. Ditambah pula dengan perpecahan di kalangan orang Melayu itu sendiri. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | Leave a Comment »

BN KEMBALI MENEGAKKAN PANJI-PANJI DI HULU SELANGOR

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 26 April 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Sejak berakhirnya pilihan raya P094- Hulu Selangor, apa yang kita semua ketahui Barisan Nasional (BN) telah menawan semula kerusi Parlimen Hulu Selangor buat kali kedua berikutan kejayaan calonnya, P. Kamalanathan yang memperoleh 24,997 undi menewaskan calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Zaid Ibrahim dengan majoriti 23,272 undi pada pilihan raya kecil kawasan Hulu Selangor

Seramai 49,000 atau 76 peratus daripada 64,500 pemilih berdaftar keluar menunaikan tanggungjawab masing-masing dalam pilihan raya yang diadakan berikutan kematian penyandangnya, Datuk Dr.Zainal Abidin Ahmad pada 25 Mac lalu Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | Leave a Comment »

CERAMAH POLITIK DALAM MASJID…HARAM TAPI TIDAK BAGI NIK AZIZ !

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 26 April 2010

Oleh: Putera_Adnan

Ceramah Politik Di Masjid Adalah HARAM di sisi Islam – Mufti Perak SHAH ALAM – Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menegaskan perbuatan menyampaikan ceramah politik di dalam masjid adalah haram di sisi Islam. “Sebarang perkara yang boleh membawa kepada perpecahan u…mat Islam hendaklah dijauhkan dan dielakkan di bawa ke masjid termasuk berpolitik. Itu ajaran Islam. “Politik sekarang boleh memecahbelahkan umat dan haram hukumnya berceramah politik di masjid. Masjid adalah tempat umat Islam bersatu, melakukan ibadah,”

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang didakwa mempertikaikan titah Sultan Selangor agar tidak menggunakan masjid untuk kempen politik. Menteri Besar Kelantan itu berkata, adalah tidak salah untuk menyampaikan ceramah politik di dalam masjid sambil memberi contoh perbuatan menggunakan masjid sebagai tempat berpolitik turut dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW. Malah, menyifatkan larangan itu sebagai karut dan saki baki ajaran penjajah yang mengasingkan agama dan politik. Mengulas mengenai kenyataan Nik Abdul Aziz, Harussani menjelaskan Nabi Muhammad tidak berpolitik di dalam masjid, malah pada zaman junjungan besar itu tidak ada parti politik. “Nabi Muhammad menggunakan masjid untuk menyatakan hal-hal pentadbiran kerajaan kepada umatnya bukan berpolitik. “Janganlah kerana terlalu taksub berpolitik, sehingga sanggup menghalalkan cara dan menghalalkan perkara terlarang,” katanya sambil menegaskan kenyataannya berdasarkan fakta dan tidak memihak kepada mana- mana pihak. Katanya, jika kerajaan yang memerintah sekarang mengumumkan polisi kerajaan demi kebaikan rakyatnya di masjid, itu dibenarkan.

Terdahulu, Sultan Sharafuddin menitahkan polis supaya mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pihak yang menggunakan masjid untuk kempen pilihan raya berkenaan. klik Kemunculan Nik Ajis di PRK HS seolah2 membawa padah kepada calon PKR apabila membuat kenyatan yg dilihat umpama menyanggah ucapan Sultan Sharifuddin yg sebelumnya melarang penggunaan masjid sebagai tempat untuk berpolitik. Nik Ajis, macam biasa menyalahkan pihak media dengan menuduh sengaja memutarbelitkan kenyataan beliau. Dan terbaru Nik Ajis menyatakan bahawa beliau tidak tahu menahu berkenaan kenyataan Sultan mengenai larangan tersebut. Kalau tak tahu, mana perginya orang kanan Nik Ajis ? Sebelum ini pun Sultan Sharafuddin telah menyatakan berkenaan larangan ini berkali2 setelah kita melihat bagaimana Theresa dan Xavier memasuki masjid dengan sokongan PAS dan PKR. Penggunaan masjid supaya membenci ma’mum yg lain inilah penyebab kepada sembahyang 2 imam, berlaku perceraian laki bini dan sebagainya yg dilakukan PAS. Perpecahan inilah yg bakal melemahkan umat Islam. Walau bagaimana pun sokongan tetap diberikan supaya Nik Ajis terus menduduki takhta singgahsana Mursyidul Am PAS sehingga ke akhir hayat beliau. p/s : Nik Aziz mmg SESAT

Posted in Agama, Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | Leave a Comment »

SIAPAKAH CALON BN DALAM PRK HULU SELANGOR?

Posted by Sahabat MANTAP di Sabtu, 3 April 2010

Oleh: Kawan Lama

BN telah kehilangan satu kerusi Parlimen dalam PRK Kuala Terengganu yang lalu.  Persoalan calon merupakan faktor selalu disebut-sebut sebagai alasan kekalahan tersebut. Pengundi di Hulu Selangor mahukan BN menang.  Mereka mahukan calon yang diketengahkan kelak sesuai dengan permintaan mereka.  Semua faktor kena ditimbang dan diperhalusi. Kerusi Hulu Selangor amat penting dalam ertikata kepada parti yang bertanding mahupun kepada pengundi mereka.  Selain ia berkemungkinan merupakan PRK terakhir kerana selepas September 2010, PRK tidak boleh diadakan selaras dengan Akta Suruhanjaya Pilihanraya, ia juga merupakan ‘signal’ awal kepada pola pengundian dalam PRU 13 kelak.

Tarikh penamaan calon dan hari mengundi di PRK Parlimen Hulu Selangor telahpun semua ketahui semalam selepas (2/4/10) pengumuman yang dibuat oleh YBhg Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof. Calon daripada parti mana oleh Pakatan Pembangkang yang akan bertanding juga telah dipersetujui iaitu mengekalkan parti PKR. Nama yang disebut-sebut yang akan menjadi calon mereka adalah antara Dato Dr Halili Rahmat, anak tempatan kelahiran Ulu Yam yang juga merupakan Bendahari PKR Hulu Selangor ataupun Presiden MTUC Syed Shahir Syed Mohamud. Namun apa yang menarik perhatian penulis adalah kekusutan yang melanda BN dalam memilih parti dan calon yang akan mewakili BN kelak. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | 8 Comments »