Sahabat MANTAP

:: Memantapkan Minda Nasional ::

Archive for the ‘Isu Semasa’ Category

Pelajar Bumiputera ke IPTA : Berapa peratusan sebenar?

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 26 Julai 2010

Oleh: Tun Teja Millenia

Hanya 26% pelajar bumiputera yang berjaya mendapat tempat di IPTA untuk sessi 2010? Angka ini amat membimbangkan apabila ia terpapar di dalam sebuah rencana terbitan akhbar harian tempatan yang terkemuka baru-baru ini. Jumlah yang mencatatkan penurunan yang mendadak jika dibandingkan dengan peratusan sebanyak 62.6% untuk sessi 2003/2004 dan 63.8% untuk sessi 2004/2005. Ramai yang terkejut dan mula membuat pelbagai andaian berdasarkan laporan ini. Laungan-laungan di laman media mula membuat ulasan dan seterusnya andaian seperti perlaksanaan meritokrasi yang menyebabkan peratusan pelajar bumiputera yang berjaya ke IPTA semakin turun, nasib pelajar bumiputera yang terancam dan sebagainya. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pendidikan | 1 Comment »

Perpaduan Orang Melayu Tenat

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 21 Julai 2010

Oleh : Tun Teja Millenia

Saban hari apabila membuka lembaran akhbar tempatan dan Facebook untuk mengikuti hal-hal semasa dan semakan status, kita tidak lari dari terbaca ayat-ayat keluhan dan kecaman di antara rakan-rakan kita yang berbangsa Melayu. Ramai di kalangan rakan-rakan kita yang berbangsa Melayu tetapi mempunyai ideologi yang berbeza rancak ‘berperang’ di ruangan media. Masing-masing berlumba-lumba untuk berbalas-balas kecaman dan tuduhan. Semangat untuk berjuang sangat terserlah malah sangat kreatif di dalam penyampaian masing-masing. Bermacam-macam ragam dan cara mereka untuk menarik minat rakan-rakan untuk sama-sama memberi komen dan seterusnya berbincang tentang sesuatu isu yang dibangkitkan terutamanya di ruangan facebook. Situasi dan senario ini sangat menggalakkan akan tetapi disudut hati saya merasa sayu dan sedih kerana perjuangan mereka adalah untuk berlawan sesama bangsa dimana mereka berperang diantara satu sama lain…..

Ulasan yang terbaik dari mengikuti perkembangan ini ialah, dapat dirumuskan bahawa perpaduan di antara orang Melayu semakin tenat malah tiada tanda-tanda untuk bersatu walaupun mempunyai matlamat perjuangan yang sama. Dimanakah sikap toleransi orang kita? Sedarkah kita yang saban hari kita semakin menjurangkan hubungan kita hanya disebabkan perbezaan pendapat? Tidak pernahkah kita berfikir sejenak dan menimbangkan idea untuk sama-sama berjuang untuk bangsa walaupun perbezaan ideology? Adakah itu mustahil? Adakah terlalu susah untuk mengenepikan ego masing-masing dan mengambil langkah positif untuk bekerjasama di dalam memperjuangkan bangsa kita? Bukankah itu persamaan yang sangat nyata? Bukankan itu yang kita perjuangkan selama ini? Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik, Sejarah | 6 Comments »

Harga Minyak naik lagi …….Gula pun…..….!

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 16 Julai 2010

Oleh : Peluru Bertunang

Aku tengah penat ni…. Jalan Jem hari hari macam ni, tapi tak apalah kerja cari rezeki untuk meneruskan hidup ni, selagi hidup kena berusaha seolah olah hidup seribu tahun lagi eh!.. ya macam tukan?. Tiba-tiba terdengar di corong radia kereta buatan tempatan juruhebah membaca berita terkini… “ harga bahan bakar naik lagi ? Gula pun naik juga ?” bercelaru fikiran aku, baru aku dok berkira untuk berniaga air bulan puasa ni.

Menurun kata Pak menteri ianya wajar, ianya sebahagian daripada Program Rasionalisasi Subsisi untuk mengurangkan perbelanjaan kerajaan tahun ini. Ia tak ya jugak banyak yang kerajaan telah belanjakan untuk kesejahteraan dan kemakmuran yang sedang kita kecapi hari ini, terima kasih para pemimpin cendiakawan Negara.

Tapi kewajarannya……. siaplah kena kira bajet kehidupan semula la lepas ini. Dah pastilah harga barangan lain akan naik melambung lambung gila, Semua tau…. seluruh kehidupan ini terlibat penuh dengan barangan yang dinaikan harga ini. Oleh itu aku tidak akan bertolak ansur lagi dengan program untuk ikat perut separti yang selalu kami bincangkan di pejabat selepas seminggu gaji..… Macam kata kawan akulah. ‘Tuuu duluuuuuu sebelum barang naik..’

Yang 100% aku pasti, pengurangan subsidi ini akan memberi kesan terhadap perbelanjaan isi rumah semua golongan marhaen macam aku. Tak payah lagi nak buat program makan kenduri. Tak perlu pekena teh tari dan roti canai kedai mamak atau lempeng kat kedai kak Jah.

Posted in Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain | 3 Comments »

PAS TAK UBAH SEPERTI KAKI PEKUK LENGGANG KE PERUT

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 14 Julai 2010

Oleh: Hatta_Adnan

Bila Bangsa Melayu bersatu dan bersatu hati, ia akan menjadi benteng yang kuat untuk terus berkuasa dan menjadikan Agama Islam sebagai asas doktrin kepimpinan..dan benteng itu segalanya akan menjadi bahan permainan pihak DAP. Bila terbaca petikan dari Ken ( Blog: Marahku.blogspot.com ) : “ …Saya berharap semua ahli DAP, berhati-hati dalam menjalankan gerakan kita. Kita semakin hampir dan DS Anwar Ibrahim tidak boleh berbuat apa-apa…Ingat, gerakan kita adalah untuk anak-anak bangsa kita yang selalu di keji oleh MELAYU. .Ayuh bangsa Cina, kuasai dan rebut apa yang MELAYU tidak mampu dan jangan kita terhutang budi dengan MELAYU… ! “ artikel yang di tulis oleh Lim Guan Eng ( 17/12/2009 )

Darah rasa menyirap bila Lim Guan Eng berkata begitu… “ Dimanakah kuasa melayu sekarang? Di mana letaknya agama ISLAM kita ?” Apa pula kata PAS bila Lim Guan Eng berkata demikian? PAS sudah berubah. Awal penubuhannya, PAS mendakwa UMNO kafir kerana bekerjasama dengan bukan Islam. Sekarang nampaknya PAS telah menjadi sahabat ‘adik-abang’ dengan parti DAP yang menentang perjuangan Negara Islam. PAS sudah tertelan ludah sendiri. PAS sebenarnya dalam dilema. Jika mereka menerima bukan Islam sebagai ahli yang boleh mengundi dan menentukan dasar, PAS sudah jadi parti seperti PKR. Dulu PAS kata mereka berteraskan Islam dan bukan bangsa. Menerima bukan Islam ke dalam ‘perut’ PAS ini menjadikan mereka parti berteraskan kuasa sahaja demi meraih undi bukan Islam. Setidak-tidak UMNO hanya menerima Melayu/Islam sebagai ahli parti. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa | Leave a Comment »

Anuar In CNN !!!

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 14 Julai 2010

Oleh:Hatta_Adnan

Kalau kita orang luar dan tengok video ni , kita akan terus fikir teruk betul negara Malaysia…!

Adakah tindakan Anuar ini akan menhancurkan Malaysia? Apa tanggapan dunia pada Malaysia ?

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

Rancangan Malaysia ke 10 dan Model Ekonomi Baru …..untuk siapa?

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 12 Julai 2010

Oleh: Tun Teja Millenia

Baru-baru ini rakyat menjadi gusar apabila terdengar berita tentang khabarnya kerajaan akan menghentikan subsidi harga kepada rakyat. Malaysia akan menjadi negara bangkrup pada 2019 jika pemberian harga subsidi terus dikekalkan demikian menurut Datuk Seri Idris Jala, Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Berbagai persoalan dan kerisauan mula menghantui kebanyakkan rakyat Malaysia. Hari ini kita lihat semua rakyat Malaysia khususnya orang Melayu sering mengeluh tentang kehidupan masa kini. Boleh dikatakan semua merasa terhimpit dengan keadaan semasa yang kian meruncing….kita menghadapi berbagai krisis pada suatu masa…..krisis politik, krisis perpaduan, krisis ekonomi dan sebagainya. Maka bertambah kacaulah perasaan mereka jika perkara ini berlaku. Golongan berpendapatan rendah yang mewakili 40 % rakyat Malaysia akan merasa lebih terhimpit dengan penarikan subsidi ini. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Sejarah | 2 Comments »

UMNO MENJADI PILIHAN ULAMA MUDA

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 7 Julai 2010

Oleh : Tun Teja Millenia

Kira-kira 100 orang warga FB hadir malam tadi (6hb Julai 2010)di sebuah restoran di ibu negara untuk perjumpaan bersama Ulama yang menyertai Umno baru-baru ini. Turut serta di dalam perjumpaan itu adalah mantan Menteri Besar Perlis, Dato Seri Shahidan Kassim yang juga merupakan Ketua Umno Bahagian Arau, Perlis. Kumpulan Ulama berkenaan diketuai oleh Pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Fadlan Mohd Othman . Acara ini memang dinantikan ramai kerana ingin bertemu dan beramah mesra bersama para Ulama tersebut. Dato’ Seri Shahidan Kassim memulakan ucapan dengan memperkenalkan Ustaz Fatul Bari Mat Jahaya (kini berkhidmat sebagai Penasihat Agama Institut Jantung Negara (IJN), dan Ustaz Fauzan (berkhidmat di sebuah Universiti tempatan)yang hadir pada malam itu. Ramai yang hadir mangambil peluang untuk mengenali dengan lebih dekat lagi dan seterusnya mengutarakan pelbagai soalan berkaitan isu politik semasa dan isu ugama.

Penyertaan kumpulan Ulama ini adalah berperingkat-peringkat pertama dimana menurut Ustaz Fatul insyaAllah kumpulan yang kedua akan turut serta tidak lama lagi dan dijangkakan lebih 1000 orang Ulama akan menyertai Umno. Ketika ditanya tentang penyertaan ke dalam Umno, Dato Seri Shahidan Kassim berkata kumpulan Ulama akan diberi ruang untuk meneruskan misi dakwah mereka khususnya di kalangan golongan muda serta sama-sama menunaikan tanggungjawab menyebarkan ugama dan menyeru kepada perpaduan dikalangan orang melayu. Menurut Shahidan lagi, kemasukan ulama muda ini ke dalam Umno bukan untuk merebut jawatan tetapi bagi membina pemuda yang positif dan mempunyai kerohanian yang mantap. Kumpulan Ulama ini dijangka akan mengadakan perbincangan dan menyediakan draf kertas kerja mengenai program-program yang akan dianjurkan bersama-sama Pemuda Umno. Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Program, Sejarah | 3 Comments »

Melayu Akan Hilang Kuasa Politik Jika Terus Berpecah

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 7 Julai 2010

Oleh: Hatta_Adnan

Kita semua sebenar terlupa bahawa di Malaysia apabila kita sebut sahaja Melayu secara automatik kita kaitkan dengan agama Islam. Di Indonesia tiada bangsa Melayu, cuma bangsa Indonesia yang pelbagai agama. Orang Arab pun, walaupun majoriti besarnya org Islam, tetapi ada juga yang bergama Kristian dan Yahudi.

Justeru di dalam konteks Malaysia, apabila TPM menyebut tentang perpaduan Melayu, secara otomatisnya ia membawa makna kepada perpaduan umat Islam di negara ini. Memang terdapat bangsa bangsa lain yang menganut agama Islam di Malaysia. Tetapi secara perbandingan jumlahnya, majoriti besarnya dalam umat Melayu. Adalah juga menjadi kelaziman di Malaysia, apabila seseorang menjadi mualaf (embracing Islam), ia akan secara sedar atau tidak akan terikut ikut dengan budaya melayu, seperti pemakaian, pemakaian dan dalam beberapa hal adat istiadat. Dan kebanyakkan mereka juga akan mencari pasangan hidup daripada orang melayu. Apabila lahirnya zuriat, pendaftaran bangsa anak anak mereka akan di kategorikan sebagai ‘MELAYU’.

Justeru di dalam konteks Malaysia, perpaduan Melayu itu adalah perpaduan umat Islam. Cuma apabila ada perbezaan politik, sesebuah parti politik akan cuba memanipulasikan isu isu sensitif untuk membolehkan ia meraih sokongan. Kalau di kupas dari segi pengertian memanglah istilah perpaduan melayu dan perpaduan Islam itu berbeza. tetapi jika di lihat dari konteks malaysia dan survivaliti ‘status quo’ Melayu dan islam menjadi tonggak kedaulatan negara, ‘Perpaduan Melayu’ mempunyai maksud tersirat yang lebih bererti. Tiada gunanya melaungkan perpaduan Islam , jika negara tersungkur di tangan puak puak yang berniat meminggirkan islam dan mematikan kuasa politik orang melayu. Seperti kata kata seorang pemimpin mereka ‘THERE WILL BE NO ISLAMIC STATE IN MALAYSIA’..tepuk dada tanya selera..! Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik, Sejarah | Leave a Comment »

MUKTAMAR PAS KE 56 MEREALISASIKAN ASPIRASI RASIS DAN CHAUVINIS DAP ( Bahagian Pertama )

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 15 Jun 2010

Oleh: Kawan Lama

Muktamar Perhimpunan Tahunan ke 56 PAS yang berakhir hari Ahad lalu telah dengan sendirinya menjelaskan hala tuju PAS sebenarnya. Pelbagai perbincangan dan resolusi telah dibentang dan diketengahkan. Namun bagi penulis, dua perkara pokok yang dapat diperbincangkan di sini adalah pertamanya; keazaman PAS untuk ‘membunuh’ kewujudan UMNO dalam usaha untuk mengekalkan hubungan dengan PKR dan DAP dan keduanya; perancangan menambah dan mengekalkan pola pengundian bukan Melayu serta menarik pengundi muda dalam PRU 13 kelak. Kedua-dua usaha ini adalah untuk membuktikan kepada umum bahawa peranan PAS dalam pakatan pembangkang adalah begitu signifikan dan dilihat relevan. Sekilas pandang, ia merupakan sesuatu yang tidak nampak cacat celanya. Namun sekiranya ditelusuri secara lebih mendalam, PAS perlu membuktikan kepada rakan dalam pakatan khususnya DAP yang acapkali sangsi terhadap kewujudan PAS dalam pakatan mereka. Jauh lebih dalam,, dendam PAS terhadap UMNO berjaya dimanipulasikan oleh DSAI (PKR) dan DAP. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | 2 Comments »

BANTAH ATAU UGUT BUKAN JALAN PENYELESAIANNYA

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 11 Jun 2010

Oleh: Salzahedra

Gula, tepung dan minyak masak tidak akan ada di pasaran bermula 15 Jun 2010. Ini bukan satu ugutan tetapi lebih menjurus kepada bantahan terhadap penumuman YB Dato Seri Ismail Sabri, Menteri Perdaganagan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna berhubung keperluan bagi memiliki lesen bagi penjualan ketiga-tiga barangan keperluan asas ini. Begitulah bentuk penjelasan yang diberikan oleh Presiden MCA, Dato Seri Chua Soi Lek setelah berbincang Presiden, The Federation of Sundry Goods Merchants Associations yang mewakili 20,000 peniaga kedai runcit. Perkara ini amat menarik perhatian penulis.

Perkara berkaitan masalah barangan keperluan asas ini bukanlah sesuatu yang baru. Walau apapun yang dilaksanakan selama ini, penggunalah yang menjadi mangsa. Bukan peniaga kedai runcit, bukan Persatuan mereka, bukan pengedarnya mahupun pengusahanya. Apakah rancangan untuk tidak menjual ketiga-tiga barangan tersebut adalah kehendak pengusaha kedai runcit? Adakah ada pihak lain yang cuba memberikan tekanan kepada kerajaan dengan menjadikan pengguna sebagai perisai mereka? Apakah agenda sebenarnya disebalik rancangan bantahan tersebut? Persoalan-persoalan inilah yang perlu kita sama-sama telusuri. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain | Leave a Comment »

AGENDA BESAR DSAI DAN DAP KESAMPINGKAN PAS

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 1 Jun 2010

Oleh: Kawan Lama

DSAI dan DAP mempunyai pakatan khas yang membelakangkan rakan mereka PAS dalam pakatan pembangkang. Kenyataan DSAI dalam wawancara dengan akhbar Cina Nanyang Siang Pau pada 26 Mei 10 lalu bahawa beliau bersedia untuk mewujudkan jawatan Timbalan Perdana Menteri II khusus untuk DAP adalah sesuatu yang tidak boleh dipandang remeh oleh PAS. PAS perlu sedar bahawa mereka hanyalah berperanan sebagai ‘nasi tambah’ kepada rancangan besar DSAI dan DAP. Apa sahaja yang dilakukan atau dirancangkan oleh DSAI dan DAP kebanyakannya tidak diketahui oleh PAS. Nik Aziz dan barisan kepimpinan tertinggi PAS yang di ketuai oleh Haji Hadi pada kebiasaannnya akan diperlukan bila DSAI atau DAP untuk mendapat undi daripada penyokong tegar PAS dan melaksanakan demonstrasi jalanan yang dianjurkan mereka. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik | 8 Comments »

VAL PAARI DAN KONSEP ‘POLITICAL ASSASSINATION’ YANG DIWARISINYA

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 26 Mei 2010

Oleh: Kawan Lama

Val Paari, anak Samy Vellu, Presiden MIC menuding jari kepada UMNO di atas kemelut dalaman MIC dan mengamalkan dasar ‘political assassination’ merupakan tindakan terdesak dalam usaha untuk menyelamatkan kedudukan beliau sendiri dalam MIC. Tuduhan yang dilemparkan beliau bernada seperti seorang penyokong kuat pembangkang. Beliau sedar sekiranya bapa beliau bukan lagi Presiden MIC dalam masa terdekat ini, kumpulan pendesak dalam MIC baik yang bersama bapa beliau mahupun musuh-musuh tradisi yang dicipta oleh bapa beliau sendiri akan mula melaksanakan perancangan kepimpinan dan hala tuju yang baru demi untuk merelevenkan MIC selaras dengan kehendak semasa. Kemungkinan besar beliau akan dikesampingkan oleh kepimpinan baru kelak. Ramai di kalangan pemerhati politik sedar bahawa tindakan beliau meletakkan kesalahan atas bahu UMNO sebenarnya adalah untuk mengalihkan tumpuan rakyat khususnya masyarakat kaum India terhadap kemelut politik dalaman MIC yang berteraskan kepada rasa tidak puas hati terhadap Samy Vellu. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | 1 Comment »

KEMELUT MIC BOLEH MENJADI KANSER DALAM PARTI….

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 25 Mei 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Kemelut dalaman parti MIC mendatangkan banyak persoalan yang tidak enak di kalangan kita semua antaranya kewujudan Gerakan Anti Samy Vellu (GAS) mendapat restu daripada pemimpin tertinggi UMNO, Vell Paari yang juga Anggota Jawatankuasa Kerja Pusat MIC menyelar UMNO kerana memulakan satu tindakan yang berbahaya

”Apabila anda tidak gembira (dengan keadaan itu) anda gunakan orang dalam parti untuk melakukan perkara itu. Ia melemahkan asas demokrasi dan semangat BN serta keputusan ahli-ahli parti berhubung pemimpin yang mereka pilih,” ”Jadi, apabila ada pemimpin yang tidak setuju dengan kuasa yang diberikan itu, adakah mereka menggunakan ‘pembunuh politik’ seterusnya untuk menjatuhkan beliau??

Pelancaran GAS dijangka dihadiri kira-kira 7,000 orang yang mempunyai hasrat sama mendesak Presiden MIC itu segera meletak jawatan.”Ia tiada kena-mengena dengan soal kepimpinan dua parti ini (MIC dan MCA). Ketidaksamarataan yang berlaku hari ini merupakan penyebab kepada perkara seperti berikut tindakan meruntuh kuil, isu menarik kembali lesen pengedar besi buruk dan penahanan pemimpin Hindraf Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

DAP Memanipulasi Perpecahan Orang Melayu

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 25 Mei 2010

Oleh: Kawan Lama

Perpecahan orang Melayu dekad ini kelihatan semakin ketara. Perpecahan yang menjadikan orang Melayu dilihat lemah dan tidak bersatu. Saluran yang digunakan bagi menghalakan berlakunya perkara ini adalah perebutan kuasa politik. Melalui saluran politik ini, tindak-tanduk dan perlakuannya adalah dilihat tidak bersalahan. Pendekatan kepada konsep ‘matlamat menghalalkan cara’ acapkali menjadi teras perjuangan dalam memperolehi kuasa politk dan memenangkan seseorang atau sesebuah parti. Sejarah telah membuktikan bahawa orang Melayu telah berpecah banyak kali sejak sebelum 1946 lagi. Cubaan untuk menyatukan orang Melayu di bawah satu bumbung dilihat sebagai usaha untuk mengembalikan maruah dan hak kepada kuasa Raja-Raja Melayu dan pembelaan terhadap orang Melayu yang telah dijajah dan dikesampingakan setelah dijajah lebih daripada 300 tahun. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik, Sejarah | Leave a Comment »

SIAPA MEMPERALATKAN SIAPA…???

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 21 Mei 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Sekarang ini lah masa yang paling sesuai untuk DAP memulakan niat jahat mereka. Sebab DAP boleh memperkudakan PAS untuk meraih undi orang melayu, Bila DAP sudah berkuasa mereka akan buang PAS daripada kerajaan pakatan seperti yang telah berlaku di Singapura di suatu masa dahulu. Sila rujuk sejarah Singapura untuk kepastian! Jika orang melayu tidak sedar akan hasrat DAP ini, tunggulah apa akan berlaku di PRU 13 nanti

DAP memperalatkan Anwar supaya menjadi PM boneka mereka di Putrajaya. Anwar memang akan menjual negara ini. Dia tak kisah, Asal dapat jadi PM dia dah puas. Lihatlah apa yang dibuatnya untuk membela orang melayu di Penang. Tak ada apa-apa pun, lepas itu dia akan di buang. Setelah perlembagaan negara di pinda oleh DAP, orang melayu akan mengemis di tanah air sendiri seperti yang sedang berlaku di Singapura. Orang melayu tak usah haraplah nak jadi pembangkang! Seperti di Singapura sekarang mana ada pembangkang?? Jika ada akan di bawa kemahkamah dengan tuduhan yang remeh-temeh dan dikenakan denda sehingga tak terbayar dan jadi muflis. Ini sebab mahkamah di Singapura menyebelahi kerajaan. Kalau tidak hakim akan hilang perkerjaannya! Bila dah muflis nak berpolitik pun tak boleh

Contoh di Selangor, kita dah nampak. Bagaimana ketua pembangkang Khir Toyo dah disingkirkan buat sementara dari Dewan Undangan Negeri. Bagaimanapun ADUN DAP yang dah jelas menyelewengkan peruntukan wang rakyat kepada kroni-kroninya boleh terlepas dari tindakan mahkamah kerana tak cukup bukti, pada hal kita semua telah melihat voucher-voucher dan dokumen-dokumen yang telah keluar dalam blog-blog Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | Leave a Comment »

PAKATAN PEMBANGKANG DIKUASAI DAP…

Posted by Sahabat MANTAP di Khamis, 20 Mei 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Pakat keluar ramai-ramai begitulah yang terjadi dalam parti Keadilan Rakyat (PKR) yang meninggalkan parti itu. Takrifan ini adalah tepat memandangkan sebahagian besar pemimpinnya kini semakin tidak yakin dengan hala tuju parti tersebut, tindakan ini menyebabkan jumlah wakil PKR di Parlimen terus berkurangan berbanding wakil Bebas yang terus meningkat

Jika sebelum ini PKR begitu ghairah menghitung jumlah wakil rakyat BN yang akan menyertai pakatan itu bagi membentuk kerajaan pada 16 September 2008 tetapi kali ini PKR pula menyaksikan satu persatu wakil rakyatnya angkat kaki seperti Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong mengisytiharkan keluar PKR kerana kesal dengan sikap pimpinan pembangkang di Selangor yang gagal mengambil tindakan terhadap skandal pasir di Dengkil. PKR Cabang Ipoh Barat pula dibubarkan selepas 19 daripada 25 Ahli Jawatankuasanya meletakkan jawatan. Seramai 14 daripada 19 ahli terbabit mengisytiharkan keluar parti manakala lima lagi mengosongkan jawatan masing-masing. dengan perkembangan terkini rakyat akan membuka mata bahawa perjuangan PKR adalah sia-sia

Selepas kerajaan Perak yang diterajui pakatan 3P tumbang gara-gara dua wakil rakyat PKR dan seorang DAP meninggalkan parti untuk menjadi wakil Bebas, perhatian kini terarah kepada jirannya Kedah. Di negeri Jelapang Padi. Ini berikutan ramai yang sudah mula bersembang mengenai kemungkinan ada lagi wakil rakyat pembangkang akan berhijrah sebagai wakil Bebas. Jika ini berlaku, maka episod Perak akan berulang di Kedah Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

DASAR RASIS DAN CHAUVINIS DAP DIIKTIRAF DI SIBU?

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 17 Mei 2010

Oleh: Kawan Lama

Kemenangan tipis DAP di Sibu dalam PRK semalam mempunyai banyak pengertian yang perlu ditelusuri oleh semua pihak khususnya kepimpinan BN sendiri. Majoriti pengundi di kawasan PRK tersebut adalah masyarakat Cina (68%) dan kaum bumiputera. Pola pengundian kaum Cina sudah berubah. Undi mereka bukan lagi menyebelahi BN. Undi Cina untuk parti Cina. Dengan lain kata, undi yang diberikan lebih berbaur perkauman.. Dan undi mereka berikan sebagai mengiktiraf DAP sebagai parti rasis chauvinis yang mewakili kaum Cina.

Isu perkuaman dan agama yang dimainkan di PRK Sibu juga bukti kukuh bahawa DAP mahu menghancurkan imej bersih BN. Walaupun isu ini dilihat ditujukan kepada UMNO, namun tujuan sebenarnya adalah untuk membuktikan kepada pengundi di Malaysia Timur secara amnya bahawa, DAP adalah satu-satunya parti mutlak kaum Cina. Bukan SUPP,MCA, Gerakan. atau mana-mana parti mewakili kaum Cina dalam komponen BN Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | Leave a Comment »

Do You still V.O.T.E for Pakatan ?

Posted by Sahabat MANTAP di Sabtu, 15 Mei 2010

By: Hantu Laut Blog

How long can Pakatan Rakyat hold the Federal government should they win the next general elections before internal squabbles set in and break up the alliance? Even now the alliance is wobbly and is fluid for breaking up.

PKR, the most unstable among the three is saddled with defections.At the rate its members leaving the party it may not see the light of the next general elections. The cause, the consistently inconsistent leadership that’s of Anwar Ibrahim.A man who rates himself too high on the IQ level resulting in him drowning himself in his own intelligence.A man who has become victim of self-importance.What is pleasant for the ears is pleasant for the souls.

Sibu, is a showcase of what could happen to this disparate alliance of political mismatch. PAS is conspicuously absent in Sibu.Where is PAS? With the exception of Nizar, who clearly is a DAP’s lackey, why aren’t other PAS leaders in Sibu to help in the campaign? Nizar’s style of dirty politics that he so fondly accused Najib of doing when he was ousted as menteri besar of Perak.His venomous tongue is worse than a cobra’s bite.Readers can judge for themselves from his speech where he even tried to speak Malay with a Chinese accent, what kind of a man he is ?? Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | Leave a Comment »

“DOSA BESAR DAP KEPADA ORANG MELAYU”

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 14 Mei 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Malang bagi PKR dan PAS. Abang Pakatan (DAP) sentiasa memperolehi nikmat, hasil daripada persengketaan sesame melayu. Jangan kita lupa, MELAYU AKAN HILANG di dunia oleh kehandalan melayu juga. Orang lain tidak akan sekali-kali dapat menyentuh hak melayu bumiputra jika tiada bantuan orang-orang bangsa sendiri yang tamakkan KUASA, PANGKAT dan KEDUDUKAN. Sesungguhnya, tiada perkataan yang mampu untuk mengubah mata hati mereka yang telah buta dari bersengketa sesame sendiri. MASA yang akan menentukan. Pada waktu itu, keadaan sudah pun terlambat untuk diperbaiki…. Ini kah yang kita MAHU kan?? Marilah kita sama-sama mengimbas kembali “jasa-jasa” parti yang menjadi ADIK kepada parti pemerintahan di Singapura Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | 2 Comments »

Kembalikan Kekuatan Orang Melayu 64 Tahun Yang Lalu!

Posted by puteraadnan di Khamis, 13 Mei 2010

Oleh: Putera_Adnan

Orang Melayu hari ini berada di persimpangan dan di dalam satu dilemma yang amat menakutkan. Pastikah ramalan dan andaian bahawa kekuasaan dan ketuanan Melayu semakin terhakis. Atau benarkah ada ramalan yang mengatakan dominan Melayu akan hancur dek gara-gara orang Melayu itu sendiri akibat krisis dan perbalahan yang sedang melanda pada hari ini. Mungkinkah Melayu akan hilang di dunia? Kalau tidakpun, jenis Melayu yang bagaimana yang akan jadi penghuni bumi tercinta ini apabila dominan kekuasaan Melayu sudah hancur dan apabila orang Melayu sudah hilang kuasa? Akan berakhirkah perbalahan sesama Melayu ini? Mungkinkah pada akhirnya orang Melayu akan mengigit jari apabila Melayu lenyap ditelan kebangkitan suatu kuasa bukan Melayu yang tidak perduli terhadap Melayu lagi?

Pada 11 Mei, 64 tahun lalu, UMNO atau Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu ditubuhkan atas kesedaran memastikan nasionalisme atau ketuanan Melayu dan Islam terus dipertahankan di negara ini. Pada ketika itu ancaman penubuhan Malayan Union oleh British yang bakal menyaksikan orang Melayu kehilangan hak dan kuasa di tanah air sendiri telah mengumpulkan kekuatan yang membawa kepada pembentukan parti yang menjadi pembela nasib Melayu. Ketika itu juga Inggeris terus mengasak dengan penubuhan Malayan Union pada 1 April 1946 yang memberi hak sama rata kepada semua kaum dengan ketua negeri ditukar daripada sultan kepada presiden. Namun hasil tentangan orang Melayu melalui UMNO, Malayan Union dibubarkan pada Julai 1946 dan diganti dengan Persekutuan Tanah Melayu. Tetapi apa yang penting ialah perjuangan UMNO berjaya mengembalikan hak-hak orang Melayu di tanah air mereka dan mengembalikan semula kuasa sultan dan raja-raja. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Sejarah | Leave a Comment »

AHLI PKR MAKIN HILANG KEPERCAYAAN PADA PKR

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 11 Mei 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Seramai 1,700 masyarakat India di Parlimen Padang Serai dan Kulim/Bandar Baharu mengumumkan keluar daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk menyertai MIC selepas kecewa dengan kegagalan pemimpin parti itu membela nasib mereka. “Sudah dua tahun kita terpedaya dengan janji manis pemimpin PKR, termasuk Penasihatnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kononnya mahu membela nasib masyarakat India,”

Sebahagian besar daripada mereka merupakan masyarakat India yang menjadi ahli di cawangan Jalan Kattu Raja, Paya Besar, Taman Saderi, Taman Makmur, Taman Mutiara, Taman Sunga Kob, Taman Ria dan Pekan Padang Serai dalam Parlimen Padang Serai. dan dua cawangan PKR dalam Parlimen Kulim- Bandar Baharu yang mengikut langkah sama ialah di Kampung Padang Buluh dan Ladang Dublin Pusat

“Kita makin bosan dengan janji kosong pemimpin PKR lebih-lebih lagi Ahli Parlimen Padang Serai, N Gobalakrishnan yang hanya pandai bercakap tetapi tidak membuat kerja yang telah diberikan demi kebajikan rakyat dengan adil dan saksama Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | 1 Comment »

ZAID TIDAK DAPAT MENERIMA KESALAHANNYA…

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 10 Mei 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Setelah memperlihatkan sikap buruk Zaid Ibrahim kerana tidak dapat menerima kekalahan dalam Pilihan Raya Kecil Hulu Selangor, pemimpin PKR, ini membuat hal lagi Kali ini beliau mempersoalkan titah Sultan Selangor agar masjid tidak digunakan untuk kempen politik dan dakyah parti. Zaid mendakwa titah itu hanya pendapat peribadi baginda

Alasan yang diberikan oleh beliau mendakwa kenyataan yang dibuat dalam blognya sama sekali tidak melanggar adat Melayu yang menganggap semua titah sultan perlu dipatuhi, beliau juga menegaskan tidak akan memohon maaf kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berikutan tindakannya menganggap kenyataan baginda berhubung larangan berpolitik di masjid sebagai pandangan peribadi

Ditanya jika Istana Selangor memintanya memohon maaf, beliau menjawab “Dia minta, dia kena fikir dulu wajar atau tidak. Saya bersedia jumpa Tuanku, saya tidak buat silap apa-apa, saya nak minta maaf buat apa? saya hanya beri tafsiran undang-undang.” Bila buat undang-undang tidak betul bila diperjelaskan, dia rasa tersinggung lepas itu kata sultan tersinggung. Jadi tidak ada kena-mengena dengan orang Melayu, “Ini bukan soal tahu adat, adat tetap adat tetapi undang-undang kena juga, dua-dua kena ikut Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | 1 Comment »

LANGKAH TERDESAK DSAI

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 5 Mei 2010

Oleh: Kawan lama

Segala perancangan dan tindakan DSAI akhir-akhir ini memperlihatkan beliau benar-benar tertekan akibat kes sodomi II beliau yang menurut khabar angin yang kencang bahawa beliau akan ‘sangkut’ Ramai di kalangan pemerhati politik percaya DSAI kali ini benar-benar takut kerana beliau sedar bahawa zaman kegemilangan politik beliau akan hancur dalam masa terdekat ini. Lantaran itu beliau menggunakan strategi menangguhkan kes perbicaraan sodomi II beliau sehingga saat PRU 13 kelak. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | Leave a Comment »

Jangan Salahkan PM mengenai isu larangan Sultan Selangor !

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 5 Mei 2010

Oleh: Putera_Adnan

Nampak sangat Datuk Nik Aziz Nik Mat sudah tertekan isu kritikannya terhadap arahan Sultan Selangor supaya masjid tidak dijadikan medan politik apabila Mursyidul Am PAS itu cuba menyalahkan Datuk Seri Mohd Najib. Menteri Besar Kelantan itu menuduh apa dilaporkan media ketika kempen pilihanraya kecil parlimen Hulu Selangor tidak benar dan mahu melaga-lagakan beliau dengan Sultan Selangor.

Alasannya kenyataan beliau mengenai larangan itu sebagai karut dan saki baki ajaran penjajah bukannya memberi respon dengan merujuk kepada titah Selangor. Ia adalah petikan yang direka-reka oleh akhbar, kata Nik Aziz merujuk laporan muka depan Utusan Malaysia online pada 24 April dan edisi cetakan pada tarikh sama bertajuk “Pembangkang ingkari Sultan”.

Menulis menerusi blogtokguru.com pemimpin veteran PAS yang penuh kontroversi itu mendakwa pandangan Najib yang melabelkannya sebagai ‘melakukan pengingkaran yang serius dan penghinaan kepada Sultan Selangor’ adalah suatu pandangan yang tidak adil dan fitnah.

“Dalam hal tersebut, Datuk Seri Mohd Najib sebenarnya telah menceroboh sempadan moral saya dan membelasah imej saya yang dilakukan sehari sebelum berlaku pengundian di Hulu Selangor,” tulis Nik Aziz lagi. Atas dasar itu, beliau menganggap dirinya seperti difitnahkan Najib dan tidak akan halal di dunia serta di akhirat kecuali Presiden UMNO itu menarik balik secara terbuka memandangkan fitnah itu telah dibuat secara terbuka. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

PAS PUSAT GELABAH KERANA DAKWAAN SYED AZIDI…

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 5 Mei 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Masihkah kita ingat lagi peristiwa pada penghujung tahun lalu, Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meminta orang ramai mendoakan kemusnahan ke atas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak?? Tindakan itu juga dikaitkan dengan isu pembayaran royalti minyak kepada kerajaan negeri tersebut

Selepas doa berkenaan dilafazkan, sama ada secara kebetulan atau tidak, satu demi satu peristiwa melanda. Bermula dengan isu tajaan menunaikan haji sehinggalah pelantikan menantunya, Ariffahmi Abdul Rahman sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK), semuanya membabitkan kekalutan di negeri Cik Siti Wan Kembang

Terbaru, Kerajaan Negeri Kelantan yang sering melaung-laungkan konsep kepimpinan berteraskan Islam dan begitu bangga dengan slogan ‘Kepimpinan Bersama Ulama’ berhadapan dengan satu lagi ‘krisis’. Lanjutan daripada pendedahan penulis blog, Syed Azidi Syed Abdul Aziz atau lebih dikenali sebagai Kickdefella yang menyatakan sebanyak RM4 juta diperuntukkan untuk menjalankan operasi gerak saraf bagi mewujudkan persepsi buruk terhadap kepimpinan bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

TAK BERI UNDI TAPI DAPAT RM3 JUTA

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 30 April 2010

Oleh: Kawan Lama

Pemberian RM3 juta bagi sebuah sekolah jenis kebangsaan Cina Rasa, Hulu Selangor oleh YAB DS Najib Tun Tun Razak baru-baru ini menjadi tanda tanya kepada ramai khususnya di kalangan pemerhati politik termasuklah pengundi Melayu dan India di Hulu Selangor. Berdasarkan keputusan undi di kawasan tersebut, pengundi Cina di sana menolak BN. BN kalah lebih kurang 1,000 undi di kawasan peti undi tersebut. Jadi apakah signifikannya sekolah tersebut diberikan bantuan sedemikian banyak? Apakah mereka ini lebih istimewa berbanding dengan penduduk dari kaum lain yang mungkin dilihat tidak memerlukannya? Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | Leave a Comment »

“KALAU DAH KALAH, TERIMA SAJALAH”

Posted by Sahabat MANTAP di Khamis, 29 April 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Jangan diikut rentak dan gaya politik pembangkang yang tidak boleh terima kekalahan. Apabila tewas pada mana-mana pilihan raya maka bermacam-macam cerita rekaan akan keluar. Inilah hakikat yang berlaku sekarang selepas Pilihan Raya Kecil Parlimen Hulu Selangor mungkin ada benarnya

Tetapi Barisan Nasional (BN) kena mengambil sikap bertenang dalam menerima ‘lontaran batu-batu’ itu daripada pembangkang, kita percaya pemimpin BN tidak kalut hingga perlu ambil tindakan sedemikian. Pemimpin pakatan pembangkang dakwa BN guna dana awam bagi memenangi Pilihan Raya Kecil Parlimen itu

Tuduhan yang dilakukan oleh PKR adalah tidak berasas dan boleh mengelirukan rakyat. Kalau pemimpin-pemimpin BN berani seperti pemimpin pembangkang, mereka juga boleh mengambil tindakan saman atas dakwaan itu. Apa yang dilakukan dalam kempen pilihan raya kecil itu, kerajaan tidak membeli undi tetapi menyelesaikan masalah sebenar rakyat yang tidak ditangani dalam sesuatu tempoh masa yang lama Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

MCA DAN MASALAH UNDI CINA KEPADA BN

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 28 April 2010

Oleh: Kawan Lama

Baru semalam sahaja penulis mengeluarkan artikel yang bertajuk “Undi Cina Bukan Untuk BN lagi”, hari ini di dada akhbar Utusan Malaysia, terdapat dua kenyataan yang dikeluarkan oleh dua tokoh utama negara iaitu, Presiden MCA sendiri, Datuk Seri Chua Soi Lek yang menyalahkan PERKASA sebagai penyebab undi kaum Cina tidak memihak kepada BN dalam PRK Hulu Selangor baru-baru ini. Manakala seorang lagi tokoh ternama adalah Prof Emiretus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim yang menyatakan bahawa MCA dan Gerakan perlu bertindak untuk memulihkan keadaan sedemikian. Kedua-dua kenyataan ini menarik perhatian penulis untuk menulis artikel ini dan berkongsi pandangan dengan pembaca. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | Leave a Comment »

UNDI CINA BUKAN UNTUK BN LAGI?

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 27 April 2010

Oleh: Kawan Lama

PRK Parlimen Kuala Terengganu, Permatang Pauh, Bukit Gantang dan terbaru Hulu Selangor dan beberapa PRK bagi kerusi DUN banyak memperlihatkan perubahan terhadap pola pengundian kaum Cina sejak daripada PRU 12 lalu. Apakah ini merupakan suatu dimensi baru dalam pola pengundian di Malaysia? Mengapa perubahan ini berlaku? Ianya masih lagi menjadi tanda tanya. Namun tidak dapat dinafikan bahawa peluang dan ruang yang diberikan selepas PRU 11 dan PRU 12 lalu menjadi titik tolak kepada perubahan ini. Ditambah pula dengan perpecahan di kalangan orang Melayu itu sendiri. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | Leave a Comment »

BN KEMBALI MENEGAKKAN PANJI-PANJI DI HULU SELANGOR

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 26 April 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Sejak berakhirnya pilihan raya P094- Hulu Selangor, apa yang kita semua ketahui Barisan Nasional (BN) telah menawan semula kerusi Parlimen Hulu Selangor buat kali kedua berikutan kejayaan calonnya, P. Kamalanathan yang memperoleh 24,997 undi menewaskan calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Zaid Ibrahim dengan majoriti 23,272 undi pada pilihan raya kecil kawasan Hulu Selangor

Seramai 49,000 atau 76 peratus daripada 64,500 pemilih berdaftar keluar menunaikan tanggungjawab masing-masing dalam pilihan raya yang diadakan berikutan kematian penyandangnya, Datuk Dr.Zainal Abidin Ahmad pada 25 Mac lalu Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | Leave a Comment »

CERAMAH POLITIK DALAM MASJID…HARAM TAPI TIDAK BAGI NIK AZIZ !

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 26 April 2010

Oleh: Putera_Adnan

Ceramah Politik Di Masjid Adalah HARAM di sisi Islam – Mufti Perak SHAH ALAM – Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menegaskan perbuatan menyampaikan ceramah politik di dalam masjid adalah haram di sisi Islam. “Sebarang perkara yang boleh membawa kepada perpecahan u…mat Islam hendaklah dijauhkan dan dielakkan di bawa ke masjid termasuk berpolitik. Itu ajaran Islam. “Politik sekarang boleh memecahbelahkan umat dan haram hukumnya berceramah politik di masjid. Masjid adalah tempat umat Islam bersatu, melakukan ibadah,”

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang didakwa mempertikaikan titah Sultan Selangor agar tidak menggunakan masjid untuk kempen politik. Menteri Besar Kelantan itu berkata, adalah tidak salah untuk menyampaikan ceramah politik di dalam masjid sambil memberi contoh perbuatan menggunakan masjid sebagai tempat berpolitik turut dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW. Malah, menyifatkan larangan itu sebagai karut dan saki baki ajaran penjajah yang mengasingkan agama dan politik. Mengulas mengenai kenyataan Nik Abdul Aziz, Harussani menjelaskan Nabi Muhammad tidak berpolitik di dalam masjid, malah pada zaman junjungan besar itu tidak ada parti politik. “Nabi Muhammad menggunakan masjid untuk menyatakan hal-hal pentadbiran kerajaan kepada umatnya bukan berpolitik. “Janganlah kerana terlalu taksub berpolitik, sehingga sanggup menghalalkan cara dan menghalalkan perkara terlarang,” katanya sambil menegaskan kenyataannya berdasarkan fakta dan tidak memihak kepada mana- mana pihak. Katanya, jika kerajaan yang memerintah sekarang mengumumkan polisi kerajaan demi kebaikan rakyatnya di masjid, itu dibenarkan.

Terdahulu, Sultan Sharafuddin menitahkan polis supaya mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pihak yang menggunakan masjid untuk kempen pilihan raya berkenaan. klik Kemunculan Nik Ajis di PRK HS seolah2 membawa padah kepada calon PKR apabila membuat kenyatan yg dilihat umpama menyanggah ucapan Sultan Sharifuddin yg sebelumnya melarang penggunaan masjid sebagai tempat untuk berpolitik. Nik Ajis, macam biasa menyalahkan pihak media dengan menuduh sengaja memutarbelitkan kenyataan beliau. Dan terbaru Nik Ajis menyatakan bahawa beliau tidak tahu menahu berkenaan kenyataan Sultan mengenai larangan tersebut. Kalau tak tahu, mana perginya orang kanan Nik Ajis ? Sebelum ini pun Sultan Sharafuddin telah menyatakan berkenaan larangan ini berkali2 setelah kita melihat bagaimana Theresa dan Xavier memasuki masjid dengan sokongan PAS dan PKR. Penggunaan masjid supaya membenci ma’mum yg lain inilah penyebab kepada sembahyang 2 imam, berlaku perceraian laki bini dan sebagainya yg dilakukan PAS. Perpecahan inilah yg bakal melemahkan umat Islam. Walau bagaimana pun sokongan tetap diberikan supaya Nik Ajis terus menduduki takhta singgahsana Mursyidul Am PAS sehingga ke akhir hayat beliau. p/s : Nik Aziz mmg SESAT

Posted in Agama, Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | Leave a Comment »

SIAPAKAH CALON BN DALAM PRK HULU SELANGOR?

Posted by Sahabat MANTAP di Sabtu, 3 April 2010

Oleh: Kawan Lama

BN telah kehilangan satu kerusi Parlimen dalam PRK Kuala Terengganu yang lalu.  Persoalan calon merupakan faktor selalu disebut-sebut sebagai alasan kekalahan tersebut. Pengundi di Hulu Selangor mahukan BN menang.  Mereka mahukan calon yang diketengahkan kelak sesuai dengan permintaan mereka.  Semua faktor kena ditimbang dan diperhalusi. Kerusi Hulu Selangor amat penting dalam ertikata kepada parti yang bertanding mahupun kepada pengundi mereka.  Selain ia berkemungkinan merupakan PRK terakhir kerana selepas September 2010, PRK tidak boleh diadakan selaras dengan Akta Suruhanjaya Pilihanraya, ia juga merupakan ‘signal’ awal kepada pola pengundian dalam PRU 13 kelak.

Tarikh penamaan calon dan hari mengundi di PRK Parlimen Hulu Selangor telahpun semua ketahui semalam selepas (2/4/10) pengumuman yang dibuat oleh YBhg Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof. Calon daripada parti mana oleh Pakatan Pembangkang yang akan bertanding juga telah dipersetujui iaitu mengekalkan parti PKR. Nama yang disebut-sebut yang akan menjadi calon mereka adalah antara Dato Dr Halili Rahmat, anak tempatan kelahiran Ulu Yam yang juga merupakan Bendahari PKR Hulu Selangor ataupun Presiden MTUC Syed Shahir Syed Mohamud. Namun apa yang menarik perhatian penulis adalah kekusutan yang melanda BN dalam memilih parti dan calon yang akan mewakili BN kelak. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | 8 Comments »

Malays Bashing: Usaha Dalam Menafikan Pengorbanan dan Perjuangan Orang Melayu

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 29 Mac 2010

Oleh: Kawan Lama

Membaca rencana bertajuk “Sebab, Akibat, Penggodam Melayu (Malays Bashing)” dalam ruangan rencana dalam ahkbar Utusan Malaysia bertarikh 25/03/10 memperlihatkan betapa mudahnya orang Melayu menjadi sasaran terhadap agenda mereka yang rakus dan haloba kuasa. ‘Malays bashing’ bukannya sesuatu yang baru. Penulis bersetuju dengan kenyataan YBhg Datuk Dr Fidaus Abdullah tersebut. Dua perkara yang ditimbulkan oleh beliau iaiitu perbezaan pendekatan dan kelompok yang menghentam Melayu. Kedua-duanya amat menarik perhatian yang membawa penulis untuk menulis artikel ini.

Keadaan yang menimpa orang Melayu seperti yang dinyatakan oleh YBhg Datuk Dr Firdaus wujud sejak zaman pejajahan lagi. Pihak penjajah telah meletakkan orang Melayu dalam keadaan yang tersepit sehinggkan terpaksa merempat di negara sendiri. Tujuan utama mereka lakukan adalah utuk memastikan orang Melayu menjadi lemah dan tidak berdaya untuk bangkit menentang penjajah. Orang Melayu semakin ditindas apabila wujudnya segelintir daripada golongan yang sedar tentang kemelut yang dihadapi orang Melayu seperti pendekar, ahli agama dan gerakan-gerakan orang aristokrat Melayu dan guru yang mula bangkit memulakan gerakan menentang penjajahan. Perjuangan mereka sebenarnya amat suci demi ingin membebaskan Tanah Melayu daripada penjajahan dan melepaskan orang Melayu daripada ditindas dan diperbodohkan untuk selama-lamanya. Para pejuang ini telah dilabelkan sebagai pemberontak dan penderhaka dalam buku-buku rujukan sejarah tulisan mereka Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Pendidikan, Politik, Sejarah | Leave a Comment »

BILA LAGI ORANG MELAYU HENDAK BERSATU!

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 29 Mac 2010

Oleh :- Anggerik Desa

(Petikan dari Utusan Malaysia)

Kita sering terfikir, adakah orang yang kita pilih sebagai wakil rakyat kawasan kita tersalah pilih. Sistem demokrasi memberikan orang ramai peluang memilih orang yang mewakili kepentingan mereka. Malangnya kita lihat setiap hari pelbagai jenis masalah rakyat yang timbul yang wakil rakyat yang dipilih tak tahu atau tak ambil tahu. Lihat saja program Aduan Rakyat dan Expose yang mendedahkan masalah yang dihadapi oleh rakyat. Kita terfikir apakah rakyat tahu latar belakang orang yang mereka pilih untuk mewakili mereka. Kebanyakannya orang ramai terpengaruh dengan janji-janji yang dibuat oleh orang politik semasa berkempen. Selepas pilihan raya ramai wakil rakyat ini ghaib entah ke mana.

Kalau kawasan mereka di kampung, itu hanyalah untuk mendapatkan kawasan. Dia tinggal di bandar raya dan sekali sekala saja menjenguk kawasan mereka. Tetapi bila hendak pilihan raya, setiap minggu pun boleh nampak muka. Asyik tertipu sajalah orang ramai! Ada juga wakil rakyat yang melantik wakilnya untuk mewakili mereka. Jadi wakil ini kadang-kala lebih pula lagaknya daripada orang yang jadi wakil rakyat. Kata pepatah ‘besar sudu daripada senduk.’ Mereka yang benar-benar berkhidmat untuk rakyat memang tidak ramai. Ramai yang bertujuan berkhidmat untuk diri sendiri. Jadi tidak hairanlah tuduhan menjadi wakil rakyat untuk mendapatkan kontrak dan projek. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | 3 Comments »

PKR MAKIN KALUT…

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 10 Mac 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Mohamad Fairus Khairuddin mendedahkan terdapat beberapa pemimpin dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang mengamalkan taktik politik tidak bertamadun untuk membolot semua jawatan dalam parti dan kerajaan. Individu-individu ini boleh dikatakan sebagai ‘firaun-firaun kecil’ yang menjalankan gerakan untuk menjatuhkan rakan-rakan dalam PKR bagi membolehkan mereka mendapat jawatan yang amat diidam-idamkan

“Apa yang berlaku dalam PKR baru setahun jagung memerintah tetapi ketamakan politik amat luas sampai ke tahap bawahan sehinggakan perjuangannya tersasar begitu sahaja. “Perjuangan memartabatkan bangsa dan agama, raja-raja Melayu yang telah disepakati dulu kini hancur di PKR, sebab itulah beliau memilih wadah baru untuk berjuang di dalam Umno atas prinsip untuk memperjuangkan bangsa serta agama Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | 1 Comment »

PKR TOLAK PERJUANGAN ISLAM

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 8 Mac 2010

Oleh:- Anggerik Desa

( Petikan dari Utusan Malaysia )

Pergerakan Puteri UMNO menyifatkan pemecatan Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) adalah bukti parti itu secara terang-terangan menolak perjuangan Islam. Ketuanya, Datuk Rosnah Abd. Rashid Shirlin juga percaya keputusan Majlis Pimpinan Tertinggi PKR itu akan membuka ruang yang lebih besar kepada lebih ramai lagi pemimpin PKR meninggalkan parti tersebut

Menurutnya, tindakan pemecatan Zulkifli menunjukkan bukti yang parti tersebut hanya memperjuangkan kepentingan pemimpin tertinggi mereka, Datuk Seri Anwar Ibrahim Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | 1 Comment »

PERSEPSI DAN KEPERCAYAAN

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 8 Mac 2010

Oleh:- Anak Kecil Dari Gunung

Politik sangat bergantung pada persepsi. Baik atau buruk imej politik itu, bergantung pada persepsi yang “melekat” dalam minda orang yang menilainya

Di malaysia, imej politik sudah lama tercalar. Lebih parah, semenjak Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12, rakyat Malaysia dihidangkan dengan pelbagai kisah politik sensasi daripada kes lompat parti, kes penghinaan terhadap institusi raja, kes pertikaian hak sesuatu kaum, kes rasuah dan penyalahgunaan kuasa di peringkat kerajaan negeri, kes mencuri pasir, kes melantik ahli keluarga sendiri menjawat jawatan penting dan terbaru drama perbicaraan kes salah laku seks luar tabii, semua ini menguatkan persepsi negatif terhadap politik Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

Guan Eng ketua pembangkang di Parlimen?

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 3 Mac 2010

Oleh :- Anggerik Desa

Petikan Dari Utusan Malaysia (ZULKIFLEE BAKAR)

PERGOLAKAN di dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang menyaksikan seorang demi seorang ahli Parlimennya meninggalkan parti itu memungkinkan kedudukan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Pembangkang tergugat. Jika sebelum ini, Penasihat PKR itu begitu bangga kerana kembali semula ke Parlimen sebagai ketua pembangkang tetapi beliau juga perlu memahami realiti bahawa kedudukannya kini semakin goyah

Langkah Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim meninggalkan parti itu diikuti oleh Ahli Parlimen Nibong Tebal, Tan Tee Teng pada Isnin lalu menyebabkan cengkaman PKR di Parlimen semakin rapuh. Berikutan keputusan dua pemimpin tersebut ia mengakibatkan kerusi PKR di Dewan Rakyat kini berkurangan daripada 31 kerusi kepada 29 kerusi, hanya lebih satu kerusi sahaja daripada DAP yang memiliki 28 kerusi Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | 1 Comment »

RAKYAT PERLU MENILAI KENAPA KRISIS DALAM PKR BERLAKU

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 3 Mac 2010

Oleh :- Anggerik Desa

(Petikan Dari Utusan Malaysia)

KRISIS terbaru yang melanda Parti Keadilan Rakyat (PKR) seharusnya membuka minda rakyat untuk menilai keupayaan sebenar parti itu dalam memperjuangkan nasib mereka

Sememangnya sejak awal lagi, sudah banyak pihak meramalkan PKR yang ditubuhkan semata-mata kerana perasaan marah dan benci berikutan apa yang berlaku kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak akan bertahan lama Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

PAS DAN PKR MERESTUI TINDAKAN PENGUSIRAN ORANG MELAYU DI BANDAR PULAU PINANG DAN USAHA MELEMAHKAN SYIAR ISLAM OLEH DAP ATAS NAMA POLITIK

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 17 Februari 2010

Oleh: Kawan Lama

Kemelut politik Pulau Pinang semakin hari semakin menjurus ke arah penindasan dan tekanan terhadap untung nasib orang Melayu Pulau Pinang yang dinafikan haknya. Masalah penutupan gerai-gerai orang Melayu di bandar dan pembinaan rumah-rumah mewah yang menjangkau lebih daripada 500 ribu seunit dilihat tidak mampu dimiliki/beli oleh orang Melayu. Merasakan tindakan mereka mendapat sokongan daripada beberapa pemimpin parti komponen mereka, Ketua Menteri, YAB Lim Guan Eng (DAP) menambah luka orang Melayu dengan cubaan ‘mengusik’ kesucian agama Islam. Mesyuarat kerajaan negeri yanmg dipengerusikan beliau telah membatalkan perarakan Maulidur Rasul yang telah menjadi aturcara kebiasaan sejak dahulu lagi. Ini cuma langkah cubaan terawal beliau dan dilakukan secara halus. Niat jahat untuk meminggirkan orang Melayu dari bandar dan menafikan Islam Sebagai Agama Persekutuan ini adalah satu dasar yang berbeza daripada manifesto PRU 12 mereka. Di samping itu ia tersasar jauh daripada janji mereka untuk mentadbir berdasarkan Perlembagaan Negara sepertimana yang diucapkan pada Disember 2009 lalu. Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik | 7 Comments »

RAKYAT DAH MUAK DAN JELIK DENGAN POLITIK

Posted by Sahabat MANTAP di Khamis, 11 Februari 2010

Oleh :- Anak Kecil Dari Gunung

Jangan letakan agenda politik mengatasi pembangunan. Rakyat lebih suka berbincang dan bercakap fasal pembangunan dan kesejahteraan daripada bertelagah fasal politik

Kita sokong penuh titah Baginda Sultan Selangor baru-baru ini sayang negeri Selangor. Negeri yang kaya raya, yang dah capai taraf negeri maju. Kata orang, Selangor ini macam Califonia di Amerika Syarikat, lebih kaya daripada negeri lain. Orang dari seluruh Malaysia bertumpu ke Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur kerana nak cari makan Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

‘Pakatan Kian Rapuh’

Posted by Sahabat MANTAP di Sabtu, 6 Februari 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Petikan Dari Utusan Malaysia ( ZULKIFLEE BAKAR )

‘PAKATAN Rapuh’ (PR), ‘Parti Kian Rapuh’ (PKR) – inilah dua istilah yang mungkin layak untuk menggambarkan pelbagai kekalutan dalam pakatan pembangkang yang disertai oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas. Tahun 2010 atau lebih tepat lagi menjelang dua tahun pakatan berkenaan diwujudkan sejak Mac 2008, kesepakatan yang dicapai atas dasar untuk menumbangkan Barisan Nasional (BN) mula menunjukkan tanda-tanda keretakan yang boleh menjuruskan kepada perpecahan.

Perbezaan ideologi, perasaan ingin menjadi parti dominan dan hasrat mahu menunjukkan siapa lebih berkuasa telah memungkinkan pergolakan berlaku dalam pakatan yang baru berusia setahun jagung itu. Sama ada hendak diakui atau tidak, dalam konflik yang berlaku, PKR – sebuah parti yang ditubuhkan atas semangat dendam dan marah pada tahun 1999 – paling merasai tempiasnya. Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | 7 Comments »

PAS DIPERGUNA UNTUK PECAHBELAHKAN MELAYU DARI DALAM DAN LUAR PARTI?

Posted by Sahabat MANTAP di Khamis, 4 Februari 2010

Oleh: Kawan Lama

Pergolakkan dalam pakatan pembangkang sememamg telah diduga dan acapkali disuarakan oleh ramai pemerhati politik. Namun disebabkan keghairahan atas kemenangan yang sedikit dalam PRU 12 lalu, ia cuba dinafikan oleh pemimpn mereka. Penyokong tegar dan tidak sedar akan ancaman yang akan melanda parti mereka ‘per se’, maka mereka menerima sahaja cereka ciptaan pemimpin mereka mentah-mentah. Kegagalan untuk mewujudkan parti komponen baru yang mereka namakan Pakatan Rakyat bukti jelas bahawa mereka tidak mampu bersatu sebagai sebuah komponen di bawah satu lambing parti. Mengapa susah sangat nak daftarkan nama pertubuhan mereka? Jawapannya ada pada prinsip dan agenda perjuangan mereka yang berbeza-beza. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

Jangan tumpahkan air ditempayan bila mendengar guruh di langit.

Posted by Sahabat MANTAP di Khamis, 4 Februari 2010

Oleh:- Anggerik Desa

Jasa pemimpin-pemimpin UMNO terhadap orang-orang melayu sungguh besar sehingga sukar untuk di nilai. Kita perlu fikirkan tentang kehidupan orang melayu sebelum merdeka. Ia nya jauh berbeza, seperti langit dengan bumi

Perbezaan taraf hidup semasa sebelum dan selepas merdeka ini hanya dapat diketahui dan di nilai oleh manusia yang berfikiran waras yang berumur 60 tahun keatas sahaja. Kita ingin mengingatkan kembali di zaman kita pada tahun 1950 dahulu. Pada zaman itu di kampung kita nak lihat motor kapcai pun susah. Tetapi Hari ini jika kita pergi ke mana-mana kampung ceruk rantau negeri pun kita ternampak di sana sini kereta motorkar. Bab motor kapcai tak payah cerita lah Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

Kisah teladan: Gelojoh, gelojoh dan gelojoh

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 3 Februari 2010

Oleh :- Anggerik Desa

Petikan Dari Utusan Malaysia ( Zaini Hassan )

ORANG politik cakap tak serupa bikin. Semuanya kerana harta, berebut pangkat, penting diri sendiri dan ketamakan. Itulah yang berlaku dalam pakatan pembangkang sekarang. Baik dalam Pas di Kelantan atas sifat nepotisme dan kronisme, begitu juga di Selangor dan di Pulau Pinang. Jangan cakaplah sama ada orang politik itu kononnya alim dan berserban atau tidak alim, semuanya sama saja

Lim Guan Eng yang kononnya mahu mewujudkan kerajaan yang bersih pun sama. Setelah berada di puncak kuasa, beliau sudah lupa janji-janjinya dalam pilihan raya lalu. Itu pasallah Ahli Parlimen PKR Bayan Baru, Zahrain Mohamed Hashim mengamuk dengan menuduh Guan Eng sebagai “diktator, cauvinis dan berotak-komunis”. Tuduhan itu cukup serius. Setakat ini tiada desas-desus Guan Eng akan saman Zahrain Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

POLITIK MALAYSIA 2009

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 2 Februari 2010

Oleh:- Anak Kecil Dari Gunung

Dua peristiwa bersejarah dalam konteks kepemimpinan Negara berlaku pada 2009. Pertama, berakhirnya era Tun Abdullah Ahmad Badawi pada Mac 2009 sebagai Perdana Menteri Malaysia kelima, kedua bermulanya fasa baharu pentadbiran Negara dibawah kepemimpinan Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak

Walau bagaimanapun, peralihan teraju tertinggi pentadbiran Negara tidak bererti meredakan krisis politik domestik. Walaupun kestabilan dalam beberapa parti politik tertentu kian pulih, semua itu tidak menjanjikan ketenangan politik diperingkat nasional. Najib mengetengahkan manifesto “Satu Malaysia” untuk menarik semula sokongan rakyat. Pendekatan inklusif dan bukannya eksklusif dalam gagasan Satu Malaysia memaparkan keinginan dan motivasi beliau untuk mengukuhkan semula kedudukan Barisan Nasional ( BN )

Walaupun pemilihan UMNO pada Mac 2009 membawa sinar baharu kepada parti terbesar di Malaysia ini dengan kemunculan barisan kepimpinan yang baharu, hal ini tidak bermakna menjadikan BN kembali kuat. Kemelut dalaman beberapa parti komponen BN yang lain menjejaskan imej BN dimata rakyat Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

Institusi Raja Perlu Dipertahankan Jadi Payung Rakyat Bernaung

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 26 Januari 2010

Oleh:- Anak Kecil Dari Gunung

Tanah air bukan saja tempat dimana kita bermastautin, tetapi dimana kita menaruh harapan dan sanggup berjuang hingga ketitisan darah terakhir untuk kita rakyat Malaysia, tanpa perasaan cintakan tanah air rasanya macam menyewa rumah sahajalah

Kesetiaan kepada raja adalah antara asas utama kerakyatan kita. Namun sejak kebelakangan ini ada perkara berlaku yang adakalanya dapat dilihat sebagai cubaan untuk menimbulkan syak dan juga kemarahan terhadap institusi raja kita. Isi diperak umpamanya jelas menunjukkan ada pihak yang secara terang menghina istana dan sultan kerana tidak mendapat keputusan yang mereka mahu. Ada yang baring dijalan raya dan menyerang kereta yang membawa anggota diraja Baca baki entri ini »

Posted in Agenda Zionis, Isu Kepimpinan, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

KISAH MOHAMAD TASRIF DAN ADUKA TARUNA

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 26 Januari 2010

Oleh Kawan Lama

ALFATIHAH. Negara kehilangan dua tokoh utama Negara yang dekat dengan rakyat. Kemangkatan DYMM Sultan Johor dan tokoh negarawan ulung Tun Ghazali Shafie. Semoga Allah mencucuri rahmat dan menempatkan mereka bersama para solihin. Amin.

Dua insiden yang melibatkan anak Melayu yang berlaku baru-baru ini perlulah kita amati dan renungi bersama. Kisah Mohamad Tasyrif yang menulis dalam blog beliau mengenai penglibatan beliau dalam insiden kebakaran sebuah gereja dan kini telahpun dihadapkan ke mahkamah. Manakala seorang lagi adalah penulis blog adukataruna yang menghina Almarhum DYMM Tuanku Sultan Johor yang baru mangkat pada Jumaat lalu. Insiden pertama membabitkan perihal agama manaklala insiden kedua melibatkan institusi Raja. Kedua-dua insiden ini telah lama tidak berlaku di negara kita yang mendukung prinsip Rukun Negara dan memartabatkan Perlembagaan Negara. Penulis tidak mahu meletakkan apa-apa pandangan terhadap insiden yang dilakukan oleh kedua-dua anak muda ini. Tetapi penulis ingin berkongsi pendapat dengan rakan pembaca mengenai apakah faktor yang mendorong mereka bertindak sedemikian. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik | 1 Comment »

Apabila Seorang Paderi Memeluk Islam…

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 12 Januari 2010

Berikut adalah paparan video seorang bekas paderi Kristian, Ustaz Farhan yang berkongsi pengalaman beliau sebagai sorang paderi sebelum memeluk Islam. Beliau yang sebelum itu merupakan seorang paderi seterusnya mubaligh Kristian dari Sabah telah memeluk Islam setelah berdebat sebanyak 9 kali dengan penganut Islam. Sejak itu, pelbagai cabaran dan tentangan diterimanya tetapi Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Isu Semasa, Perundangan | 6 Comments »

GUGUR TUNTUTAN PENGUNAAN KALIMAH ‘ALLAH’ LANGKAH BIJAK

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 11 Januari 2010

Oleh: Kawan Lama

Isu penggunaan Kalimah “ALLAH’ oleh Gereja Katholik dalam penerbitan mingguan Herald The Catholic Weekly perlu dilihat sebagai sesuatu yang pastinya memberikan kesan kurang elok dalam keharmonian kaum dan agama di negara yang mempunyai masyarakat majmuk. Ia mencabar dan suatu penghinaan kepada penganut agama Islam. Memandangkan ini merupakan sesuatu yang bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan, maka pelbagai badan bukan kerajaan (NGO) dan pertubuhan politik Melayu seperti UMNO dan sebahagian kecil daripada PAS telah membuat bantahan dan laporan polis di serata pelusuk negeri.Melihat kepada perkembangan semasa yang kian membimbangkan, penulis bersependapat dengan Presiden Majlis Jaksa Pendamai, Datuk Clarence Bongkos Matakun agar pihak Akhbar Herald The catholic Weekly Sabah mengugurkan tuntutan yerhadap penggunaan Klaimah “ALLAH” dalam terbitan mereka. Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Perundangan | 11 Comments »