Sahabat MANTAP

:: Memantapkan Minda Nasional ::

LIM Guan ENG dalam Khutbah Jumaat ? PELIK bebenor !!!

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 20 Ogos 2010

Oleh: Hatta_Adnan

Terkejut apabila membaca berita tentang penggantian nama Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin kepada Ketua Menteri , Lim Guan Eng dalam bacaan doa khutbah solat Jumaat. Persoalannya ? Adakah ini arahan kerajaan negeri ataupun pemimpin itu sendiri dengan maksud yang tersirat? Perkara ini perlu diperjelaskan supaya tidak mengelirukan orang Islam. Amat mengejutkan kerana seolah-olah ada usaha pihak tertentu untuk mencemarkan nama Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua agama Islam di negeri ini. Penggunaan nama ketua menteri itu dalam khutbah Jumaat dikesan di beberapa buah masjid sekitar Tasek Gelugor, Permatang Pauh dan Jelutong.

Tindakan menggunakan nama ketua menteri dan digantikan dengan nama Yang di-Pertuan Agong juga sebenarnya di luar daripada amalan negeri-negeri lain di seluruh Malaysia selain bercanggah dengan keputusan Majlis Raja-Raja. Penggunaan nama ketua menteri jelas mengingkari kuasa Yang di-Pertuan Agong seolah-olah ketua menteri pula menjadi ketua agama Islam. Mempersoalkan tindakan ketua menteri yang hadir pada majlis pengagihan wang zakat yang sepatutnya dilakukan oleh pemimpin Islam. Walaupun niat kerajaan negeri adalah untuk menggambarkan bahawa beliau (ketua menteri) seorang yang fleksibel tetapi mungkin ia mempunyai agenda tersembunyi bagi tujuan politik. Tidak syak lagi, perbuatan itu dilakukan kerana mahu mengubah amalan orang Melayu dalam ibadah solat Jumaat di negara ini yang mendoakan kesejahteraan dan hidayah dari Allah SWT untuk ketua agamanya – sama ada Yang di-Pertuan Agong atau Sultan.

Telah menjadi amalan kita turun temurun, doa di rakaat kedua khutbah ditujukan khas kepada ketua agama, iaitu Sultan untuk negeri yang ada Sultan dan Yang di-Pertuan Agong untuk negeri-negeri yang tidak ada Sultan. Tidak pernah dibuat orang doa itu diberikan kepada Perdana Menteri atau Ketua Menteri atau Menteri Besar.

Agenda siapakah ini? Agenda DAP, PAS atau PKR?

Kalau orang Melayu sendiri sanggup mengubah amalan ritual agamanya untuk membuktikan bahawa mereka tidak lagi berada di bawah pemerintahan Persekutuan Malaysia, apakah ini tidak cukup membuktikan bahawa golongan yang dah sesat kerana politik itu sanggup membuang hak dan kepentingan kaumnya sendiri melalui amalan beragama? Mereka lebih rela bertuankan kufar daripada kaum sebangsa dan seagama dengannya.

Apakah semua ini terjadi kerana ungkapan ‘LEBIH BAIK BERSAHABAT DENGAN DAP DARIPADA BERBAIK DENGAN UMNO YANG ZALIM’? Kenapa PAS tidak mempertahankan ISLAM bila khutbah jumaat di permain-mainkan oleh dalang politik Lim Guan Eng? Atau PAS sendiri terlibat dalam permasalahan ini? Dahsyat sungguh kamu……. yer parti pembangkang !

Kalau itulah yang dimahukan oleh warga tertentu di Pulau Pinang, mulai hari ini – Jumaat 20 Ogos 2010 dan jumaat seterusnya, suruh saja Lim Guan Eng yang baca khutbah Jumaat di Masjid Negeri, Pulau Pinang. Maka ruku’ dan sujudlah anda semua mengikut imam kufar, Lim Guan Eng. Jadi bangkit la bersama-sama menentang kebiadapan Lim Guan Eng dan Parti pembangkang yang lain !!! Fikir2kan kan lah… !

38 Respons to “LIM Guan ENG dalam Khutbah Jumaat ? PELIK bebenor !!!”

  1. isham79 said

    Doakan Lim Guan Eng supaya diberi hidayah oleh Allah. Saidina Umar yg keras hatinya bila menerima hidayah Allah berubah 100%. Kita harap Lim Guan Eng pun macam tu… biar dia jadi saudara kita lak. Tp aku xsetuju ler bacaan doa waktu kutbah kedua solat Jumaat utk Lim Guan Eng, dia bukan Islam lg… tmbah lak mcm amik alih Ketua Agama Islam negara kita. Dia TAK LAYAK!

  2. DAPPAP said

    klau doa kat nik aziz atau haji hadi awang aku x kesah langsung ! tapi kalau sampai doa guna nm cina kafir yg belum apa2 nak duit zakat untuk bagi kpd non muslim tu dah melampau ! kalau sampai mcm tu org meLAYU bodoh, x pa aku nak tengok bila cina tu bleh ambil tampuk pemerintahan Tanah MELAYU ni mcm mana hidup org melayu ! mcm mn islam kat tnh meLAYU ! melayu akan tinggal kat flat sesak pastu nak azan pon x boleh kat masjid mcm kat singapore ! time tu baru pdn muka melayu ! pdn muka bangsa bodoh melayu !

    BODOH PUNYA ORG MELAYU ! MALU AKU JADI MELAYU ! MMG MALU !

  3. jeff said

    Rasanya apa yg dah ada sblum ni dibuat berpandukan apa yg selari dgn islam itu sendiri.

    Tp apabila diubah oleh org yg tak tahu ttg islam, nampak sgt ia ada agenda politik.

    Syaabassss para khatib@tok imam yg mana terlibat tu. Turutkan lah lagi mana mana yg patut..

    • al-zarqawi said

      Apakah maksud tuan dengan kenyataan di atas ? Jika saya tidak silap adakah tuan ingin menyampaikan kenyataan Yg hanya ularmak Pas dan ahli Pas lebih faham Islam dari mereka yg bukan Pas? Islam tidak pernah mengajar kita untuk mendoakan kesejahteraan pemimpin fahaman harbi seperti Lim guan Eng. Kalau ada sila tuan tunjuk Firman dan hadis. Adakah adil bagi golongan muslim untuk mnedoakan supaya bala ditimpa pada ulul amri yg beragama Islam seperti mana yg diajar oleh Ularmak-Ularmak PAS sebelum ini ?

      • achmad abdollah said

        saudara al-zarqawi,

        kita kena siasat dahulu apakah isu disebalik khutbah itu. Kita tidak tahu mana pihak yang benar dan mana pihak yang salah. Kena hendak menuduh LGE mempergunakan khatib juga kita belum ada kepastian. Cuma tuduhan. Ya, memang dia kafir tetapi jangan kita menafikan haknya untuk mempertahankan dirinya. Rasullah tidak pernah mengajar umatnya terlalu keras.

        Tiada isu yang menyatakan hanya ularmak Pas dan ahli Pas lebih faham Islam dari mereka yg bukan Pas. sekarang ini isu samada dibolehkan orang bukan Islam disebut samada didalam khutbah dan juga diluar khutbah. Jangan dilibatkan dahulu dengan politik kerana kita belum tahu lagi kisah sebenarnya. jangan dipengaruhi oleh mana-mana pemimpin politik.

        saudara boleh merujuk penjelasan dari dua orang tokoh agama yang tidak asing lagi melalui laman web mereka, iaitu Ustaz Zaharuddin dan juga Dr Mohd Asri mengenai isu doa ini. Yang menghairankan masih belum ada sebahagian Ulama UMNO yang hendak mengeluarkan kenyataan ini selain daripada Mufti Perak. Saya menunggu juga. Tiada kenyataan juga daripada pengerusi Fatwa Kebangsaan mengenai masalah khutbah ini?

        salam dari saya

        Achmad Abdollah
        notoracist@gmail.com

      • al-zarqawi said

        Tuan tak menjawab soalan saya, jangan cuba nak lari dari topik. Ini bukan isu perkauman, sekalipun berdoa untuk bukan muslim itu dibenarkan kenapa ,buat sebaliknya untuk ulul amri yg beragama Islam ? Sekarang mana nas yg menghalalkan doa mensejaterakan pemimpin kafir yg sifatnya harbi ?

  4. AKUBANGSABODOH said

    APE KE BINGAI ORG MELAYU PENANG NI ? CINA KAPIR TU DAH TINDAS ORG MLAYU MCM TU PON MASIH LAGI NAK DOAKAN CINA TU? MASA AKU PEGI PENANG 5 TAHUN DULU, ORG MELAYJ BNYAK BENIAGE KAT TEPI JLN, TAPI BARU2 NI AKU PEGI, DAH AMAT KURANG NAK NMPAK ORG MELAYU BERNIGA SBB CINA NI X BAGI MENIAGA, KACAU TRAFIK KATANYA ! TAPI BILA AKU PEGI TEMPAT CINA MCM KAT BM, PENUH BANGSA KAPIR NI MENIAGA ! SMPAI JLN YG TWO WAYS DAH JADI ONE WAY, TU DIA X CKP APE2 PON! CINA TU BUAT SAMPAI MCM TU PUN ORG MELAYU ISLAM NAK DOAKAN DIE KE ? BODOH BTUL MELAYU NI !

    NASIB BAIK AKU MIX BANJAR NGAN JAWA !

  5. jeff said

    kepada DAPPP , ya betul. Malu kita mengaku melayu. Kebetulan itulah juga tajuk entri di blog saya. Jemput kongsi ..

    • al-zarqawi said

      Tidak salah asabiyah itu jika ia tidak mendatangkan diskriminasi, saudara jefri malu menjadi Melayu tetapi bangga menjadi Khawarij yg menetang ulul amri muslim. Masalah untuk Pas dan Pakatan Rakyat kenapa hipokrit dimana sanggup mempertahankan doa bagi bukan Islam tetapi tetap bangga mendoakan supaya bala ditimbulkan pada pemimpin muslim sendiri. Sanggup menolak pelan damai dan perpaduan sesama muslim. Saudara ada hadis dan firman untuk memepertahankan stand politik saudara ini.

      • achmad abdollah said

        saudara al-zarqawi,

        adakah kita pasti di negara tercinta ini orang melayu yang memegang fahaman asabiyah tidak melakukan diskriminasi seperti saudara katakan? kita cuba berbicara dengan adil tanpa memihak kepada siapa ya. Sebagai contohnya menentukan penguasaan ekonomi sebanyak 30% kepada sesuatu bangsa itu adakah namanya berlaku adil atau tiada diskriminasi? Untuk jangka waktu pendek penetapan 30% untuk kepentingan ekonomi sesuatu bangsa adalah dibolehkan atau harus jika sesuatu bangsa itu pada mulanya belum berjaya mencapai kekayaan yang dapat membantu mereka bersaing sesama bangsa lain.

        Dalam tempoh ingin mencapai kekayaan 30% ekonomi itu adalah menjadi kewajipan bangsa itu memantapkan diri mereka secara berterusan dan berusaha untuk maju agar 30% itu dapat dicapai dan jika boleh lebih dari peratusan itu. Sekarang dalam tempoh 30 tahun dilihat masih belum dicapai. mengapa sedangkan yang dipunyai negara ini adalah bangsa melayu. Ketua pemimpinnya adalah bangsa melayu. Mengapa boleh tidak mencapainya? Kita sering menuduh bangsa cina merompak dan menguasai ekonomi negara kita ini. Adakah bangsa cina ini berkunjung ke setiap rumah orang melayu merompak dan mengugut kita untuk menguasai ekonomi?

        Kita fikirkan sendiri,sepanjang puluhan tahun dahulu kita telah menzalimi diri kita dengan sikap kita yang suka bersenangan, tidak mahu berusaha keras (mudah dapat), mendapat keistimewaan dalam segala bidang seperti pendidikan, pinjaman dan sebagainya atas hak melayu atau bumiputera dan itu bukan dinamakan diskriminasi? seperti penjelasan saya diperenggan dua diatas, untuk jangka pendek ya bagi membantu melayu tetapi untuk jangka masa panjang tidak kerana ianya akan menekan kehidupan bangsa lain yang ada hak. Jangan jadi kita bangsa yang pemalas untuk berfikir, pemalasan untuk bekerja dan pemalas untuk berdikari atas tiket kerajaan sentiasa untuk membela orang melayu. jadilah bangsa yang hebat dan mulia disisi Allah dan juga dihormati manusia.Kadang-kala kita tidak mahu mengakui kesalahan kita walaupun ianya benar atas sebab keegoaan kita.

        saya rasa jika negara ini pada asalnya milik cina/India dan mereka melakukan cara sama seperti itu, sudah pasti orang melayu akan bangkit mempertikaikannya. benar bukan?

        wassalam

        Achmad Abdollah
        notoracist@gmail.com

      • al-zarqawi said

        Dlm aspek 30 % pengusaan ekonomi siapa agaknya yg mengusai 70 % ekonomi negara ini ? Orang Melayu ke ? Memang orang cina tak merompak kekayaan , tetapi mereka memonopolinya, jangan nak berpropoganda di sini tentang UMNO menuduh orang Cina merompak. YG suka tuduh orang lain merompak adalah PAS yg selalu tuduh umno perompak ? Ada ke DS Najib mengatakan orang CIna merompak kekeyaan Malaysia ? Jangan nak tabur fitnah di sini dengan objektif mencipta persepsi buruk untuk musuh politik. Di dalam negara Islam sekalipun terdapat keistimewaan untuk orang Islam berbanding non muslim so macam mana adakah in juga diskriminasi ?

  6. sumir said

    Abdul Malik Bin ABul Kassim merangkap Ah Majlis Mesyuarat Kerajaan (EXCO) Negeri Pulau Pinang, Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna mengadakan sidang media di Komtar hari ini.

    Kerajaan Negeri Pulau Pinang menafikan dengan keras dakwaan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang Ahmad Zahid Hamidi tentang penggunaan nama Ketua Menteri Pulau Pinang.

    Malik beri penjelasan ringkas kepada wartawaan-wartawaan yang bukan beragama Islam berkenaan dengan Khutbah Jumaat. Pada kebiasaannya, Khutbat Jumaat ini dibaca oleh katib atau imam dari buku yang dicetak setiap bulan. Cuma nama DYMM Seri Paduka Yang DiPertuan Agong dan TYT Gabenor disebut di dalam.

    “Cuma orang yang kurang waras sahaja mungkin melakukan perbuatan menukar nama Agong dan Gabenor ke nama lain,” Malik memberitahu para wartawan. “It is impossible! No one in their their right frame of mind will do such a thing.” tambahnya lagi.

    Abdul Malik berkata, beliau telah membuat siasatan awal dan mendapati kejadian itu tidak berlaku seperti yang didakwa oleh Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang juga pengerusi perhubungan Umno negeri.

    Abdul Malik menjelaskan, teks khutbah yang disediakan oleh Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP) tidak menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong dengan nama Lim, seperti yang didakwa.

    “Dan kalau mereka tidak baca teks sekalipun, saya percaya hanya orang yang tidak waras sahaja yang akan ganti nama Yang di-Pertuan Agong dalam khutbah,” katanya lagi.

    Tambahnya, dakwaan itu juga tidak menyebut dengan jelas masjid yang terbabit, sebaliknya hanya menamakan kawasan Permatang Pauh, Jelutong dan Tasek Gelugor.

    Ditanya lanjut, beliau berkata kerajaan negeri tidak akan mengambil tindakan lanjut atas dakwaan itu kerana “tidak timbul isu.”

    “Isu ini sengaja diada-adakan, sebab sememangnya tiada isu. BN yang sengaja wujudkan isu ini,” katanya lagi

  7. sumir said

    Sementara itu, bercakap dalam satu sidang media pagi ini, Abdul Malik juga berkata kerajaan negeri serta JAIPP tidak menerima sebarang arahan lisan mahupun bertulis untuk menukar nama tersebut dalam teks khutbah. Beliau juga tidak menolak kemungkinan bahawa sesetengah jawatankuasa masjid menggunakan isu tersebut untuk mensabotaj kerajaan negeri.

    Manakala Anwar Ibrahim pula menyifatkan isu khutbah Jumaat merupakan fitnah terbaru “yang dimainkan oleh Umno untuk menyemarakkan api kebenciandi negara ini.

    “Tuduhan yang dilemparkan kepada kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang bahawa nama Yang di-Pertuan Agong telah digantikan dengan nama ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng telah terbukti merupakan satu pembohongan semata,” katanya.

    Dalam satu kenyataan hari ini, beliau yang juga ketua umum PKR berkata, pihaknya memandang serius perkara tersebut. Anwar berkata, beliau sendiri memantau perkembangan tersebut, membaca teks khutbah yang diedarkan dan menerusi rakan-rakan di Pulau Pinang.

    Bagaimanapun, katanya beliau mendapati tuduhan tersebut tidak berasas. “Bahkan ianya merupakan satu fitnah demi laba politik pemerintah yang kian hari kian terdesak,” katanya sambil menambah pimpinan Umno berterusan menggunakan aksi politik perkauman sempit yang usang.

    Katanya, ia juga menunjukkan kegagalan pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memahami nurani rakyat Malaysia keseluruhannya yang mahukan sebuah negara yang kekal aman dan sejahtera. “Kita yakin usaha pimpinan Umno ini tidak akan berhenti di situ sahaja.

    Mereka pasti menganyam fitnah yang lain pula demi memecahbelahkan muafakat masyarakat di negara ini yang mahu hidup dalam kerukunan dan sejahtera. “Mereka menyedari rakyat Malaysia mempunyai keyakinan yang teguh untuk terus beriltizam dengan perubahan dan demi Malaysia yang Adil.

    “Oleh demikian saya menyeru rakyat Malaysia untuk perteguh keazaman bersama Pakatan Rakyat dan mara mengharungi serangan yang tidak akan kunjung diam dari pimpinan Umno itu. “Hanya dengan melakukan perubahan, politik perkauman sempit akan berjaya dihalang,” tambahnya.

  8. peribadirasulullah said

    Khutbah Wida’ Rasulullah adalah untuk umat Islam dan umat manusia diseluruh dunia serta untuk semua makhluk ciptaan Allah SWT, kerana Allah SWT adalah Pemerintah Semua Alam dan Pemilik Agama Islam secara mutlak, tidak ada mana-mana yayasan dan pertubuhan boleh menghalang perkembangan Islam di dunia ini. Islam adalah untuk semua bangsa, semua jenis kulit, semua kasta sama sahaja di sisi Allah SWT. Syurga adalah untuk semua mereka yang melakukan ibadat sementara neraka untuk mereka yang melakukan maksiat.Islam Itu Mudah, Indah dan Mulia. Salam Ramadhan untuk semua yang berpuasa.

    • al-zarqawi said

      Sejak bila ada dlm hadis Rasullah yg menyatakan suruh umat islam berdoa kepada golongan kafir harbi supaya sejahtera ? Tolong tuan tunjukkan firman dan hadis untuk mempertahankan pandangan pluralisme tuan ini. pada masa yg sama bagaimana pula dengan firman Allah pada surah At-taubah ayat 113

      Tidaklah dibenarkan bagi Nabi dan orang-orang yang beriman, meminta ampun bagi orang-orang musyrik sekalipun orang itu kaum kerabat sendiri, sesudah nyata bagi mereka bahawa orang-orang Musyrik itu adalah ahli neraka.
      (surah At- Taubah 113)

      Suara tuan bagaikan seiring dengan suara jemaah Khawarij PAS yg kini menjuarai fahaman pluralisme agama. Lim GuanEng bukan Abu Talib mahupun Gandhi dia adalah binatang politik berfahaman sosialis Cina yg berpura-pura berjinak dengan Islam seperti mana Lee Kuan Yew pernak lakukan sebelum ini di Singapura.Dan jangan lupa tuan tiada tempat untuk mereka yg tidak berimankan Islam sebaik manapun orang itu.

      • achmad abdollah said

        saudara al-zarqawi

        saudara boleh merujuk penjelasan dari dua orang tokoh agama yang tidak asing lagi melalui laman web mereka, iaitu Ustaz Zaharuddin dan juga Dr Mohd Asri mengenai isu doa ini. Yang menghairankan masih belum ada sebahagian Ulama UMNO yang hendak mengeluarkan kenyataan ini selain daripada Mufti Perak. Saya menunggu juga. Tiada kenyataan juga daripada pengerusi Fatwa Kebangsaan mengenai masalah khutbah ini?

        salam dari saya

        Achmad Abdollah
        notoracist@gmail.com

  9. Hj. Mat said

    Apabila Melayu Mula mabuk kuasa, inilah jadinya, Jatuhnya Melaka Kerana Melayu Mabuk Kuasa, Jatuhnya Kerajaan Fatanni Kerana Melayu Mabuk Kuasa, Jatuhnya Perak suatu masa dulu kerana Melayu mabuk kuasa. Bila ada kafir yang buat-buat suka Islam, pakai baju melayu, datang mesjid bagi zakat, bagi derma, pakai baju Melayu, maka cairlah Melayu. Padahal dihati sikafir tu penuh dengan benci dan dendam tetapi strategi dan kecerdikan sikafir munyembunyikan rasa benci dan dendam, macam kita bela ayam, diberi makan, dipanggil datang, akhirnya disembelih dan digulai, inilah Melayu tak sedar diri, ajaran Tok Guru, sanggup bersahabat dengan Syaitan, ha , ini, telah termakbul doa Nik Aziz, Syaitan telah datang menjadi kawan, dan didoakan kesejahteraan oleh khatib didalam khutbah juaat didalam masjid yang mulia. Cis! celakalah Melayu sedemikian, telalu jauh dari ajaran Islam yang sebenar, dan itulah perbuatan Ahli Neraka. NIK aziz inilah buah didik tarbiah kau, kenapa kau diam. tak nak komen, Celakalah mulut orang sedemikian sebagaimana celakanya kedua belah tangan abu lahab. MAKA MENJADI FARDU KIFAYAH KITA MEMPERBETULKAN KESESATAN YANG NYATA, HATTA DENGAN M16.

  10. jeff said

    al zarqawi. Salam

    komen saya yg pertama, brgkali tak jelas maksud nya kpd tuan?

    Harap sdra teliti semula. Mksud saya prosedur teks dan doa khutbah jumaat sblum era DAP mentadbir PP adalah sama spt negeri lain. Ia sudah sedia selari dgn prinsip2 islam. Pengubahan doa yg berlaku dlm isu ini, jelas sekali dipengaruhi kpentingan politik di kalangan mrk yg tak fhm Islam. Harap faham siapa yg dimaksudkan dgn golongan tk fhm islam di sini. Itu saja maksud komen asal saya. Malah ada unsur sinikal pd bhg akhir komen yg mungkin saudara tk faham, ‘syabas’ yg dimaksudkan adalah ‘bagus, buat lah lagi’ secara sinis. jelas skrg ?

    Manakala komen kedua saya sekadar menyambung apa yg ditulis oleh sdra DAPPAP sbg penulis komen sblumnya. Apabila tulisannya menyatakan ‘sbg melayu berasa malu’ dgn apa yg terjadi ini maka saya menyatakan bhw itulah juga perasaan saya dan kebtulan saya menulis entri di blog saya dgn tajuk yg hampir sama. Jelas?

    Harap tiada kekeliruan timbul, soal yg sdra timbulkan khawarij, hipokrit, asabiyah dan sbg nya mungkin betul pd sudut pandangan sdra namun sama sekali tidak ada kena mengena dgn saya krn salah tafsiran tuan terhdp komen yg saya beri.

    Namun begitu, terima ksih atas perhatian sdra itu.

    • Hj. Mat said

      Kalau tuan-tuan, rela bertuankan China pun, kena juga rasa hati orang Melayu yang tak rela bertuankan bangsa asing di bumi sendiri, satu masa dulu orang Melayu bertuankan orang putih, begitu juga Melayu Penang merasakan China itu tuan , mulia seperti orang putih zaman dulu. Sedikit orang itu berlakon jadi macam orang Islam, tunjuk suka islam, macam kisah musang berbulu ayam, sereban ayam mengikut musang tersebut , kerana disangaka musang itu “muaalaf ayam” akhirnya semua jadi korban sang musang. Begitu juga Melayu Penang, Guan Eng itu kristian, ada strategi menglembukan Melayu Islam., Jangan kita doakan Guan Eng Kekal Memerintah, tetapi PM kita yang Melayu didoakan untuk pecah perut. Inilah manusia melayu, yang tak tahu sejarah, tak nak belajar dari sejarah dan lupa sejarah maka akan jadi penjarah. Walaupun kita mempunyai pemikiran dan ideologi yang berbeza, ttp yang basic, yang asas, kita jangan kita turut berbeza. Jangan terlalu taksub dan jangan terlalu mengharap hujan akan turun selepas guruh berdentuman, yang turun adalah taufan dan petir. Melayu perlu bangkit. Ayuh kawan-kawan , siap siaga, inilah harinya , kita tunjukkan kita adalah TUAN.

      • achmad abdollah said

        Haji Mat,

        saya percaya Haji Mat seorang yang rasional tanpa tekanan dari mana-mana pihak kita kena siasat dahulu apakah isu disebalik khutbah itu. Kita tidak tahu mana pihak yang benar dan mana pihak yang salah. Kena hendak menuduh LGE mempergunakan khatib juga kita belum ada kepastian. Cuma tuduhan. Ya, memang dia kafir tetapi jangan kita menafikan haknya untuk mempertahankan dirinya. Rasullah tidak pernah mengajar umatnya terlalu keras.

        Jika benarlah apa yang saudara jelaskan yang ketua menteri cuba berbuat baik untuk mempengaruhi umat Islam maka kita harus berhati-hati dan mempertahankan maruah kita. Bukan terus menyerangnya kerana belum dipastikan benar. Rasullah juga tidak pernah memerangi secara membuta tuli kerana ianya akan menimbulkan pertelagahan dan kekacauan. haji sendiri pernah membaca sirah nabi ketika baginda memerintah di madinah dan hubungannya dengan yahudi. Tindakan baginda adalah berdasarkan bukti kukuh bukan atas omong kosong dan pengaruh nafsu dan prasangka.

        tentang isu doa ini kita juga belum pasti samada doa itu untuk tujuan kesejahteraanya atau doa untuk meminta Allah membuka hidayah kepada KM tersebut. Info mengenai doa ini boleh didapati di laman web Ustaz Zaharuddin dan juga Dr Mohd Asri. Walaubagaimanapun sehingga kini masih belum ada kenyataan yang dikeluarkan oleh ulama-ulama di dalam UMNO selain daripada Mufti Perak. Saya menunggu juga, apakah dibolehkan atau tidak? Tiada kenyataan juga daripada pengerusi Fatwa Kebangsaan mengenai masalah khutbah ini?

        salam dari saya

        Achmad Abdollah
        notoracist@gmail.com

  11. DERAOH said

    INILAH KEBODOHAN DAN KEDANGKALAN SEBENAR YANG MENIMPA UMAT ISLAM PULAU PINANG BAHKAN TERAMAT MALANG KHATIB YANG TERBABIT DIJAUHI RAHMAT ALLAH DI BULAN YANG PENUH KEBERKATAN INI……SEPATUTNYA DI RAMADHAN INI UMAT ISLAM DILIMPAHI RAHMAT DARI ALLAH KERANA PINTU RAHMAT DAN PINTU SYURGA TERBUKA SELUAS-LUASNYA DAN PINTU NERAKA TERTUTUP RAPAT……AMAT MALANG KHATIB DARI PARTI TIGA SERANGKAI INI,JALAN KE SYURGA TERBENTANG LUAS DI DEPAN MATA BAHKAN JALAN IYU JUGA YANG HENDAK DITUJU…..INILAH ORANG KATA WALAU SYAITAN TELAH DIRANTAI TETAPI HAWA NAFSU TIDAK DIDIDIK MAKA PERBUATAN JAHAT JUGA YANG DIPILIH….DI LUAR RAMADHAN HATI PENUH DENDAM KESUMAT,RIAK DAN TEKBUR JADI PERHIASAN MAKA TIDAK MUSTAHIL DI DALAM RAMADHAN PERKARA ITU GAGAL UNTUK DIHAPUS…..MALAH DITERJEMAH KEJAHATAN ITU DI DEPAN PARA JEMAAH.ITULAH LUKISAN HATI SEBENAR KHATIB BERKENAAN….SEKARANG KITA MEMASUKI RAMADHAN FASA KEAMPUNAN, POHONLAH KEAMPUNAN DARI ALLAH DI ATAS KEJAHATAN ANDA TERHADAP AGAMA ALLAH…….PERBUATAN ANDA AKAN DIKENANG SEPANJANG HAYAT……

    • achmad abdollah said

      saudara DERAOH,

      kita dalam keadaan kekacauan dalam isu ini dan biarlah pihak berwajid menyiasat dahulu apakah ada isu disebalik khutbah itu. Kita tidak tahu mana pihak yang benar dan mana pihak yang salah. Kita hendak menuduh LGE mempergunakan khatib juga kita belum ada kepastian. Cuma tuduhan. Ya, memang dia kafir tetapi jangan kita menafikan haknya untuk mempertahankan dirinya. Rasullah tidak pernah mengajar umatnya terlalu keras.

      saudara boleh merujuk penjelasan dari dua orang tokoh agama yang tidak asing lagi melalui laman web mereka, iaitu Ustaz Zaharuddin dan juga Dr Mohd Asri mengenai isu doa ini. Yang menghairankan masih belum ada sebahagian Ulama UMNO yang hendak mengeluarkan kenyataan ini selain daripada Mufti Perak. Saya menunggu juga. Tiada kenyataan juga daripada pengerusi Fatwa Kebangsaan mengenai masalah khutbah ini?

      salam dari saya

      Achmad Abdollah
      notoracist@gmail.com

  12. Habib Ahmad said

    Majlis Haul Di Ba’alawi Kuala Lumpur

    Masa 28hb Ogos · 5.00 ptg – 11.00 ptg

    ——————————————————————————–

    Lokasi Ba’alawi Kuala Lumpur

    ——————————————————————————–

    Direka Oleh: Ba’alawi KL

    ——————————————————————————–

    lebih info Majlis Haul Ummul Mukminin Sayyidatina Khadijah al-Kubra dan Haul Abuya Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki al-Hasani
    Klik Link : //wp.me/piAx4-2Gz

  13. siti rubiah said

    memang saidina omar dapat hidayah 100%,tetapi adakah dia didoakan oleh seseorang?namanya pun saidina Omar,bkn nya yang ada eng eng.

  14. imcool said

    dh buat salah 2 mgaku je la… nape nk bt kecoh kepada org yg bt report 2 …pk sama… kte nk tegakkan keadilan…ni al agama islam kte jg…

  15. hjMaikel said

    yang segelintir korang ni jadi kayu kenape..?? byk makan otak udang itulah jadinya.. bodoh berlaga sama sendiri.. gunalah otak tu baik2..

    cuba semak balik;

    baper ramai yg buat repot polis
    qariah mana yg buat repot
    khatib mana yg baca teks khutbah tersebut
    sejauh mana kebenarannya dan kesahihannya..

    dah lah bodoh dungu plak tu mengalahkan keldai..

  16. great chief said

    Salam,

    Ada hikmah kejadian sedemikian rupa membawa kita meengetahui kedudukan sebenar tentang sesuatu isu yg wujud dlm. pemahaman islam yg kita anuti.Apa yg boleh dan apa yg. tidak adakah ini di pertontonkan oleh sunnah supaya kita tidak terjebak dlm. masiat kpd allah dan rasul.

    Oleh Al-Bakistani

    baru sat-sat bersembang dengan seseorang dari negeri Pulau pinang. Dia mendakwa, bahawa kejadian doa dalam Khutbah Jumaat terhadap Lim Guan Eng memang wujud. Tetapi, dia mempersoalkan isu yang sedang di mainkan oleh UMNO, khususnya TPM dan Zahid hamidi.”kat mana salahnya doa itu?” soalnya.

    “Pak imam yang menyebut Nama Lim Guan Eng dalam Khutbah itu, dia berdoa agar Lim guang Eng itu diberikan hidayah oleh Allah SWT.. supaya Lim Guang Eng masuk islam” ujar orang yang umurnya hampir 60 tahun itu.

    penerangan itu, mengingatkan aku dengan doa nabi SAW yang berbunyi;

    اللهم أعز الإسلام بأحد عمرين

    maksudnya;
    “Ya Allah, berikan kemegahan kepada Islam dengan islamnya salah seorang dari dua orang yang bernama Umar”.

    Dua orang umar yang dimaksudkan dalam doa Nabi SAW itu adalah, umar bin Al-Khattab, dan Amru bin Hisham, atau gelaran masyhurnya Abu Jahal [bapa goblok].

    dalam doa nabi SAW itu, ternyata Allah SWT memilih Umar bin Al-Khattab, dengan keislaman Khalifah Islam kedua itu keesokkan harinya, di rumah Al-Arqam bin Abi Al-Arqam.

    Justeru, tidak ada salahnya jika benar sungguh wujud Pak Imam yang berdoa di atas mimbar jumaat agar diberikan hidayah kepada Lim guan Eng. Jika ia salah, atas alasan apa ia salah.

    Namun, atas alasan politik sempit UMNO itu, sengaja perkara ini diisukan. ia memberi tanda bahawa UMNO memang tidak teringin untuk melihat Lim guan eng memeluk islam, seperti yang sering diharapkan oleh ramai umat Islam yang mahu melihat Islam terlaksana di malaysia.

    “UMNO lebih suka orang jadi kafir. yang dah masuk Islam pun, ‘ditarbiah’ UMNO agar lawan Islam” bisik hatiku.

    Sekian

    Wallahu ‘Alam

    Al-Bakistani

  17. WEDOK said

    Entah ada plak doakan orang kapir..Jgn terlalu ikut sgt, kita sendiri pun tak tau agenda kapir ni w’pun dia depan kita cakap yang baik-baik. Ingat cina itu adalah YAHUDI ASIA.

    • achmad abdollah said

      saudara wedok,

      Bersangka baiklah. itu adalah keistimewaan kita sebagai umat Islam dari bangsa lain. Jangat diikuti sangat perasaan kita. kita tak pasti apa yang berlaku dibalik perkara yang kita ghaib (masa hadapan) apa yang perlu kena kena merancang dan berhati-hati tapi jangan timbul kebencian. Bukan semua bangsa cina itu jahat kerana ada sebahagian mereka juga memeluk Islam. saya rasa penduduk cina beragama Islam di China melebihi sahaja 30 juta dan jumlahnya lebih besar dari kita.

      semoga Allah akan melindungi kita dari kejahatan manusia. untuk menikmatan perlindungan Allah itu perlu sahaja kita sentiasa bertawaduk dan beriman.

  18. nawi said

    AKU TAK HERAN PENAFIAN MAKHLUK PAS,MEMANG DIA MAKHLUK TAK RETI BAHASA,MATI HATI AKAL DAN BUDI….SAMPAI BILA NAK TEGAK BENANG BASAH,KALAU TIADA BULLDOZER MASAKAN POKOK BALAK DI KELANTAN GOYANG…LU PIKIR LA SENDIRI PUAK PAS YG MAHA TAKSUB,JGN JADI MAHA BODOH,DIPERALAT OLEH PEMIMPIN DAN SIKAFIR HARBI…BODOH TERAMAT LAH YOU ALL.DAH TIADA PERBANDINGAN LAGI UTK MENGGAMBAR KEBODOHAN DAN KEDANGKALAN KALIAN….DAN AKU TENGOK SI KHATIB ZAKARIA TU TIADA NUR LANGSUNG KAT MUKANYA,.MUKA PENUH AMARAH,DENDAM KESUMAT,SOMBONG SERTA MAHA BONGKAK ORG KATA TIADA SERI MUNGKIN ALLAH TELAH TARIK CAHAYA SERI KERANA KEJAHATAN BELIAU…..JAWABLAH PUAK PAS AKU NAK DENGAR PENJELASAN KALIAN.

  19. DERAOH said

    ZAMAN NABI MEMANG ADA DOA BAGI DIBERI HIDAYAH BAGI ORANG KAFIR…TETAPI ZAMAN ITU TIADA SATU PUN DOA UNTUK MEMUSNAHKAN SESAMA ISLAM,DOA PECAH PERUT DAN SEBAGAINYA…..ITULAH BEZANYA ZAMAN NABI DENGAN ZAMAN PASSSSSS.PAS PAS….DOA NABI PENUH KEIKHLASAN SERTA IMAN TETAPI DOA PAS PENUH DENDAM DAN BERDAKI POLITIK…..PENGANUT PAS TAK PAYAH PERASAN BUDAK TADIKA PUN BOLEH PIKIR DOA POLITIK DENGAN DOA KUDUS…..TAK PAYAH LE NAK TUNJUK BAGUS,DAN KELUAR PELBAGAI DALIL, RAKYAT SEMUA SUDAH TAHU TEMBELANG DAN PEMBOHONGAN PAS…PAS JADIKAN ISLAM SEBAGAI KUDA TUNGGANGAN DAN ALAT UTK KEPENTINGAN POLITIK…..DAN BUKANNYA MENJADIKAN POLITIK UNTUK MEMBELA AGAMA…….MEMANG JAHAT,PATUTLAH SI NAWI KATA TIADA CAHAYA IMAN TERPANCAR PADA WAJAH SI KHATIB TU….AKU MEMANG SETUJU DAN AKU TENGOK FOTONYA MEMANG BEGITU,PATUTLAH RAPAT SANGAT DENGAN KHALIFAH LIM GUAN ENG TU MEMANG MEREKA SATU HATI DAN SATU RASA…….

    • achmad abdollah said

      saudara deborah,

      DOA NABI PENUH KEIKHLASAN SERTA IMAN TETAPI DOA PAS PENUH DENDAM DAN BERDAKI POLITIK.

      dalam isu ini PAS doakan supaya orang kafir masuk Islam bukan doakan semoga UMNO masuk neraka. Jika doakan sesama umat Islam masuk neraka adalah satu dosa amat besar.itu wajid ditentang.

      tentang dalil ini bukan PAS yang mengeluarkan dalil harus doa untuk orang bukan Islam tetapi dalil daripada pelbagai alim ulama dari luar Malaysia. audara boleh merujuk penjelasan dari dua orang tokoh agama yang tidak asing lagi melalui laman web mereka, iaitu Ustaz Zaharuddin dan juga Dr Mohd Asri mengenai isu doa ini. Yang menghairankan masih belum ada sebahagian Ulama UMNO yang hendak mengeluarkan kenyataan ini selain daripada Mufti Perak. Saya menunggu juga. Tiada kenyataan juga daripada pengerusi Fatwa Kebangsaan mengenai masalah khutbah ini?

  20. sumir said

    macammana pulak umno buat program bacaan yassin dan doa selamat di masjid untuk kemenangan P kamalanathan semasa pilihanraya kecil Hulu selangor dulu ….jawab

  21. sumir said

    http://www.malaysiawaves.com/2010/05/najibumno-guna-masjid-kempen-calon-mic.html

  22. sumir said

  23. great chief said

    Salam,

    Ada hikmah kejadian sedemikian rupa membawa kita mengetahui kedudukan sebenar tentang sesuatu isu yg wujud dlm. pemahaman islam yg kita anuti.Focus kita kpd. khatib tersebut melakukan sesuatu yg. tidak menyalahi sunnah.Ini dilakukan sesuai dgn. ilmu yg ada pada dia.Jangan lah kita terjebak dlm. masiat kpd allah dan rasul tampa ilmu pengetahuan.Kebaikan kpd. kita dapat mengenali sunnah dgn. lebih dekat.Beriman,berilmu dan beramal dapat menjamin kesejateraan hidup didunia dan di akhirrat.Kedatangan ISLAM satu rahmat dan nikmat.Pelihara lah keduanya………..insyaallah…………..salam………..

    • great chief said

      Tambahan…
      demi kesejahteraan hidup sewajarnya seluroh muslim berganding bahu saling membantu supaya mengelakkan isu ini di explotasi dari berlakunya fitnah……salam

  24. 甚至阿德南 said

    saya pun setuju dengan pendapat great Chief…..muslim doa utk muslim..cina @pun india doa untuk diri sendiri… ! jangan la racist sangat !!!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: