Sahabat MANTAP

:: Memantapkan Minda Nasional ::

Archive for 16 Julai 2010

Harga Minyak naik lagi …….Gula pun…..….!

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 16 Julai 2010

Oleh : Peluru Bertunang

Aku tengah penat ni…. Jalan Jem hari hari macam ni, tapi tak apalah kerja cari rezeki untuk meneruskan hidup ni, selagi hidup kena berusaha seolah olah hidup seribu tahun lagi eh!.. ya macam tukan?. Tiba-tiba terdengar di corong radia kereta buatan tempatan juruhebah membaca berita terkini… “ harga bahan bakar naik lagi ? Gula pun naik juga ?” bercelaru fikiran aku, baru aku dok berkira untuk berniaga air bulan puasa ni.

Menurun kata Pak menteri ianya wajar, ianya sebahagian daripada Program Rasionalisasi Subsisi untuk mengurangkan perbelanjaan kerajaan tahun ini. Ia tak ya jugak banyak yang kerajaan telah belanjakan untuk kesejahteraan dan kemakmuran yang sedang kita kecapi hari ini, terima kasih para pemimpin cendiakawan Negara.

Tapi kewajarannya……. siaplah kena kira bajet kehidupan semula la lepas ini. Dah pastilah harga barangan lain akan naik melambung lambung gila, Semua tau…. seluruh kehidupan ini terlibat penuh dengan barangan yang dinaikan harga ini. Oleh itu aku tidak akan bertolak ansur lagi dengan program untuk ikat perut separti yang selalu kami bincangkan di pejabat selepas seminggu gaji..… Macam kata kawan akulah. ‘Tuuu duluuuuuu sebelum barang naik..’

Yang 100% aku pasti, pengurangan subsidi ini akan memberi kesan terhadap perbelanjaan isi rumah semua golongan marhaen macam aku. Tak payah lagi nak buat program makan kenduri. Tak perlu pekena teh tari dan roti canai kedai mamak atau lempeng kat kedai kak Jah.

Posted in Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain | 3 Comments »

JANGAN MARAH

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 16 Julai 2010

Oleh : Hujan Panas

anakku..,
jangan marah…,
bila hatimu bercelaru

jangan marah…,
bila jantungmu kencang berdetak.

jangan marah…,
bila dadamu membara. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Pelbagai & Lain-lain | Leave a Comment »