Sahabat MANTAP

:: Memantapkan Minda Nasional ::

Archive for Mei 2008

Islam Hadhari Haram.

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 30 Mei 2008

Oleh: Adijagat (adijagat.wordpress.com)

 

Kerajaan Baru Selangor telah mengharamkan semua program Islam Hadhari di negeri tersebut menurut Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Agama, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri, Dato’ Dr Hassan Mohamed Ali.

 

Beliau dipetik telah berkata:

 

“Kita haramkan Islam Hadhari di Selangor ini kerana Islam yang kita amalkan dulu dan hari ini tidak berubah dan sudah cukup.”

 

“Oleh yang demikian, kita mahu sandarkan ajaran Islam sebenar untuk memerintah Selangor ini dan bukannya Islam Hadhari.” beliau dipetik sebagai berkata pada sesi penggulungan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ini. – http://www.malaysiakini.com/news/83455 Baca baki entri ini »

Posted in Agama, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

Kerajaan Campuran Pembangkang Hipokrit

Posted by Sahabat MANTAP di Jumaat, 30 Mei 2008

Oleh: Salza Hedra

Pemerintahan kerajaan Campuran Pembangkang yang menghamiri umur 3 bulan di negeri-negeri yang dimenangi mereka juga berkocak. Mendengar kata-kata Saudara Ezam dalam sidang medianya semalam (29/0508), kita dimaklumkan bahawa terdapat keretakkan dan tiada kesefahaman di antara mereka. DAP dikatakan telah tidak hadir dalam mesyuarat Campuran Pembangkang. Apakah mereka tidak boleh duduk semeja lagi? Apa yang sebenarnya terjadi? Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

Pelan Tindakan Menangani Kenaikan Harga Minyak PR Suatu Satira

Posted by Sahabat MANTAP di Khamis, 29 Mei 2008

Oleh: Salza Hedra

Semasa penulis sedang bersarapan pagi tadi bersama seorang rakan, terdengar perbualan sekumpulan lelaki yang penulis kenal sedang membicarakan tentang kesan kenaikan harga minyak dunia terhadap kenaikan harga barangan keperluan rakyat. Kenaikan ini membebankan semua pihak termasuklah ahli perniagaan, pemilik kereta, penguasaha pengangkutan awam termasuklah orang biasa. Terlintas di fikiran penulis tentang janji-janji yang ditaburkan oleh Pakatan Rakyat (PR) untuk menurunkan harga minyak sekiranya mereka berkuasa. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik | 3 Comments »

Surat Terbuka Kepada Saudara Ezam

Posted by Sahabat MANTAP di Khamis, 29 Mei 2008

Oleh: Adijagat

SUN-TZU: “THE ART OF WAR”

Chapter Thirteen:

A Crack Between Two Walls/A Crack Between Two Doors (Using Spies)

 

This one is not the general of the people, a help to the ruler, or the master of victory.

 

What enables the enlightened rulers and good generals to conquer the enemy at every move and achieve extraordinary success is foreknowledge.

 

Foreknowledge cannot be elicited from ghosts and spirits; it cannot be inffered from comparison of previous events, or from the calculations of the heavens, but must be obtained from people who have knowledge of the enemy’s situation.

 

Therefore there are five kinds of spies used: local spies, internal spies, double spies, dead spies, and living spies.

 

When all five are used, and no one knows their Way, it is called the divine organisation, and is the ruler’s treasure. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

BERSAMA PERTAHANKAN UMNO

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 26 Mei 2008

Oleh: Adijagat (adijagat.wordpress.com)

 

UMNO bergolak lagi…….. Kegagalan mendapat 2/3 majoriti dan kehilangan 5 buah negeri dalam pilihanraya yang lepas merupakan satu tamparan yang paling besar pernah diterima oleh UMNO sepanjang sejarah penubuhannya selama 62 tahun ini selain dari tahun 1969. Belumpun selesai pucuk pimpinan UMNO menangani dan memulihkan keyakinan rakyat dan lebih lebih lagi ahlinya, UMNO diserang lagi dengan pelbagai kemelut yang cukup membimbangkan dan jika tidak ditangani dengan sempurna masa depan UMNO dan orang Melayu mungkin akan hancur. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik, Sejarah | Leave a Comment »

‘Malaysian Malaysia’ DAP Jadi Perjuangan Utama Pakatan Rakyat

Posted by Sahabat MANTAP di Isnin, 26 Mei 2008

Oleh: Salza Hedra

Pakatan Rakyat yang di anggotai oleh PKR, DAP & PAS yang mempunyai dasar perjuangan yang berbeza telah bersama-sama bersetuju dalam usaha untuk merealisasikan konsep ‘Malaysian Malaysia’ yang telah diperjuangkan oleh DAP untuk kesekian lamanya. Nampaknya, PKR & PAS bersedia untuk memastikan ‘Ketuanan Melayu’ dan perjuangan terhadap pembelaan nasib bangsa melayu melalui DEB dikunci dan dihumbankan jauh-jauh ke dalam longkang atas dasar mereka mahu mendapat kerjasama daripada parti DAP. Perkara ini terbukti melalui deklarasi persetujuan bersama mereka mengenai 13 Mei baru-baru ini. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

LET’S REJOICE OVER MAHATHIR’S DEPARTURE!

Posted by Sahabat MANTAP di Khamis, 22 Mei 2008

Posted by Super Admin
Wednesday, 21 May 2008

Aliran

Why should clear thinking Malaysians not take the opportunity to rejoice and take this as yet another step forward for a new Malaysian cultural and political landscape to bloom post GE12—this time to get rid of all that is vile about the politics of Mahathir, writes Wong Kok Keong.

So, former PM Mahathir Mohamad has decided to leave UMNO until PM Abdullah Badawi resigns as President of UMNO. All Malaysians, including UMNO members, should rejoice! Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik | Leave a Comment »

Reaksi Terhadap Tindakan Tun Mahathir Keluar UMNO

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 21 Mei 2008

Oleh: Salza Hedra

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad hari ini mengumumkan keluar daripada UMNO, berkuat kuasa serta-merta. Bekas presiden UMNO selama 22 tahun antara 1981 dan 2003 itu dan merupakan antara ahli terawal parti itu sejak penubuhannya pada 1946 berkata, beliau bertindak demikian kerana hilang keyakinan terhadap kepimpinan Presiden UMNO sekarang, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik | 1 Comment »

Tindakan Tun Mahathir Bukan Langkah Pro Aktif.

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 21 Mei 2008

Oleh: Salza Hedra

Senario politik Malaysia khususnya dalam UMNO bergolak lagi. Tun Mahathir yang terkenal dengan imej sebagai seorang yang berani dengan tegasnya menyatakan bahawa beliau telah keluar dari UMNO dan akan kekal sebagai ‘non UMNO member’ selagi Pak Lah menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia. Keputusan ini adalah sesuatu yang megejutkan ramai pihak bukan sahaja ahli UMNO malahan parti komponen BN dan Pakatan Rakyat. Beliau megajak ahli UMNO bertindak seperti beliau jika mereka sayangkan UMNO. Tapi bagi yang mahu kekal, mereka masih sayang dan setia kepada Pak Lah bukannya UMNO. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik | 2 Comments »

Karpal Singh Kurang Ajar!

Posted by Sahabat MANTAP di Selasa, 13 Mei 2008

Oleh: Adik Lawyer UMNO

Memang kurang ajar singh ni!!!! Orang macam Karpal Singh ni tak patut ada dalam Malaysia. Orang yang jadi warganegara Malaysia kena faham dan menghayati adat resam budaya serta perlembagaan Malaysia. Karpal Singh yang berlagak sombang tu patut ingat dia bukan kuat sangat! Parti dia pun bukan kuat sangat! Parti dia menang pun bukan sebab orang sokong parti dia tapi sebab orang marah kat Barisan Nasional je….. kebetulan takde parti lain nak diundi jadi terpaksa la undi parti Karpal tu. Kalau adalah parti lain dah tentu parti Karpal tu tertonggeng tenggelam dan nama dia pun kena tukar dari Karpal Singh kepada Kapal Sink Sudah. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Pelbagai & Lain-lain, Politik | 2 Comments »

Rakyat Tertipu Oleh Sandiwara Kerajaan Pakatan Rakyat (PR)

Posted by Sahabat MANTAP di Rabu, 7 Mei 2008

Oleh: Salza Hedra

Akhbar tempatan hari ini menyiarkan berita mengenai kerajaan negeri Selangor telah sebulat suara membuat keputusan tidak akan menunaikan janji mereka untuk menurunkan cukai sebanyak 20% seperti yang dilaung-laungkan pada kempen PRU 12 dulu. Alasan yang diberikan oleh YAB Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor adalah perkara tersebut amat mustahil dapat dilaksanakan kerana ia membabitkan soal pembangunan negeri secara keseluruhannya. Baca baki entri ini »

Posted in Isu Kepimpinan, Isu Pemikiran, Isu Semasa, Politik | 1 Comment »